Fördelar och nackdelar med denna planlösning?

572 läst  12 svar

1. S
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Söker synpunkter på denna planlösning. Det handlar om en ombyggnad av ett äldre hus från 90-talet, där vi vill maximera ytan och göra huset så användbart som möjligt utan att dra på oss för stora kostnader.

T.ex.

- Tvättrummet går inte att flytta på, men väl att möblera om.

- Vi vill absolut ha ett stort 12 m2 sovrum på nedervåningen

- Köket ska vara husets hjärta, det lagas mycket mat och vi håller många bjudningar

För att minimera kostnaderna har vi tänkt:

- Bygga ut vinkel i ett plan för att utöka de sociala ytorna

- Köket i samband med tvättrum för att utnyttja bef. VA

- Flytta INTE på tvättrummet, allt för stor kostnad.

-Undvika röra befintliga VA och elinstallationer om möjligt.

Vi önskar främst synpunkter på:

- Tvättrummet, går det att göra det mer funktionellt, vi har t.ex. inget städskåp eller avlastningsyta?

- Fungerar köket i praktiken? Vi har mycket förvaring i köksön

- Kan det bli störande att ha kök och tv så nära? Tänker om man vill köra matberedare etc? Då kan man förvisso flytta ut den i tvättrummet förutsatt det finns nån tvättbänk eller liknande.

Finns det rentav andra lösningar vi inte har tänkt på?

PS, det finns en övervåning också med allrum, så barn kan t.ex. gå upp där för att leka/spela tvspel.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    förslag_1.PNG

/S

2. B
    Medlem · Nivå 15
    Kan du flytta väggen mellan tvättrummet och köket så att tvättstugan blir så bred att det går att ha t.ex. ett städskåp mot köksväggen?
    Det är svårt att göra något med ett så litet rumt och med två dörrar (om det är två dörrar, det är ingen skillnad på ytterdörrar och fönster på din ritning).

För att ett kök ska fungera praktiskt för mig så behöver det finnas en arbetsyta som är 100 x 60 cm så att allt som behövs för en middag får plats, ingredienser, skärbräda, skålar att lägga det som redan är skuret osv. jag kan inte se att det finns en så stor yta i din ritning men det är inte lätt att se vad allt är, t.ex. så skulle jag gissa att det är kyl/frys närmast hallen men å andra sidan ser det ut att vara en öppning där.

En matberedare kommer att störa dem som sitter vid soffan. Till vardags vill man inte vara tvungen att ha matberedaren i tvättrummet, men det kan väl accepteras någon gång då och då.

• Laddar…
  3. U
    Medlem Nivå 3
    Hej

Jag förstår inte riktigt hur man skall jobba i köket, jag vet jag är gammalmodig i mycket men hur jobbar man i köket?
    För mig är ett vanligt arbetsflöde :Skölja, hacka eller bearbeta och sedan steka/koka. Dettta vill jag kunna göra utan att springa omkring. Därför vill jag ha sköljmöjlighet sedan en arbetsyta 80-120 cm och sedan spisen. Då kan jag steka pannkaka, se vad som händer i pannorna och samtidigt skölja och skära grönsaker. (bara ett exempel). Hade tidigare spisen "lite för sig själv" Det vill jag aldrig tillbaka till, det vart många extra steg i matlagningen.

Vad det gäller ljud är det inte matberedaren jag skulle fundera på, den går ändå bara korta stunder, tänk mer på diskmaskin, fläktar och annat som går långa perioder. Dessutom vad har ni tänkt er för fläkt? Läste precis senast Råd och Rön där de sågade bänkfläktar.

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Just det, spisfläkten!
    Vi har dessutom en ugn (IKEA) med en fläkt som går ½ - 1 timme efter ugnen stängs av, och låter rätt mycket.
    Stänger ofta av den genom att bryta säkringen, bara för att få matro.

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Vi har samma problem men löser det genom att öppna luckan så att den svalnar fortare. Då lägger fläkten av

• Laddar…
  6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Smart, varför har jag inte tänkt på det?

Jag läste i en tidning, typ Vi I Villa, där någon "expert" skrev att man alltid skulle ställa ugnsluckan på glänt efter användning, för att ta vara på eftervärmen.
    Annars skulle värmen försvinna skrev hon :rofl:

• Laddar…
  7. U
    Medlem Nivå 3
    Jag fick varningen från skåptillverkaren: (IKEA) håll ugnsluckan stängd, värme och fukt går annars hårt åt överskåpet.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Och om man inte har några överskåp?
    (Det har vi inte)

9. M
    Medlem Nivå 1
    Hej Steve!

Att ha bänkyta i tvättrummet är ganska viktigt anser jag. Saknar det själv och får bära i väg med tvätten för vikning och strykning. Har du tillräckligt med plats mitt emot diskbänk skulle jag ha underskåp, bänkskiva och överskåp på den väggen. Behöver inte vara 60 djup. Vi tog bort städskåpet, allt som fanns där ryms i ett underskåp. För dammsugaren finns det vägghållare. Vi installerade centraldammsugare vilket vi är väldigt nöjda med.
    Vi har ganska öppen layout. Det som stör förutom tvn är spisfläkten men den stänger man ju av efter att man lagat klart. Däremot hörs all prat överallt men det behöver inte vara störande :)
    Köksö är trevligt när man lagar mat tillsammans med gäster. Flera får plats. Man kan också ha barstolar för "barhäng" så man kan snacka medans någon lagar mat.
    Min erfarenhet är att man vill nå "allt" med högst ett par stegs avstånd. Och tänk på att vägen från spisen till diskhon ska "gå över bänk" för att inte riskera hett pastavatten på olämpligt ställe.
    Lycka till med ombyggnaden!

10. B
    Medlem · Nivå 15
    De menar väl just det som är ovanför ugnen, inte överskåp som finns t.ex. en meter åt sidan.

11. H
    Medlem · Nivå 16
    Jag håller med UrbanJA.

Ett opraktiskt kök gör att matlagningen blir tråkig och tröttsam. Det där köket ser inte genomtänkt ut. För litet bänkyta och för litet skåp.

12. J
    Medlem · Nivå 6
    Är planlösningen som visas hur ser det ut nu eller hur det är tänk efter utbyggnad? vad är i så fall utbyggnaden?

Var går öppningarna mellan hall, kök och matrum?
    Går dörren till tvättrummet att flytta?

13. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 11
    Om man ändå ska flytta köket helt och hållet och göra en utbyggnad så tycker jag att man likväl ska flytta väggen till tvättstugan när man ändå håller på. Jag tror nyttan väl överstiger kostnaden när man räknar på hela ombyggnationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2018-12-08 kl. 19.26.00.png

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: