Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Jag har tänkt fel och gjort regelverket till min altan 4800*whatever och nu när jag börjar mäta ut frisen inser jag att jag skulle vilja ha ett par cm överhäng på den, men naturligtvis är även den 4800.
Så vad göra? Jag har tänkt ha staket runt också, så min fundering är om det här skulle funka eller bara se fult ut: kapa frisen vid en staketstolpe och på så vis vinna sju cm, lappa ihop hjälpligt och sen sätta en krage runt stolparna likt nedan (fast i trä). Kragen skulle då behöva vara ca sju cm på var sida, vilket är samma som stolpens diameter och gå hela vägen ut till kanten.
Funkar det? Eller skulle det bara se taffligt ut tro? Bättre idéer tas tacksamt emot.
Att åka och köpa en 5400-längd vore kanske möjligt om de har i rätt dimension, men jag har ingen bil med dragkrok här just nu, så skulle ändå behöva dela på den (eller köpa två kortare vilket förstås finns).
Så vad göra? Jag har tänkt ha staket runt också, så min fundering är om det här skulle funka eller bara se fult ut: kapa frisen vid en staketstolpe och på så vis vinna sju cm, lappa ihop hjälpligt och sen sätta en krage runt stolparna likt nedan (fast i trä). Kragen skulle då behöva vara ca sju cm på var sida, vilket är samma som stolpens diameter och gå hela vägen ut till kanten.
Funkar det? Eller skulle det bara se taffligt ut tro? Bättre idéer tas tacksamt emot.
Att åka och köpa en 5400-längd vore kanske möjligt om de har i rätt dimension, men jag har ingen bil med dragkrok här just nu, så skulle ändå behöva dela på den (eller köpa två kortare vilket förstås finns).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Den här frisplankan är för kort. Den når alltså precis till kanten på båda sidor enligt nedan.
Jag vill dock att den ska sticka ut ungefär såhär mycket istället.
Och då är min idé att fulkapa den vid en av stolparna (givetvis ska den ligga utanför stolparna ändå, med uttag för dessa).
Frågan är som sagt hur bra det blir, och om det finns bättre idéer. Worst case är ju att jag får göra om frisen om jag inte blir nöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill dock att den ska sticka ut ungefär såhär mycket istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och då är min idé att fulkapa den vid en av stolparna (givetvis ska den ligga utanför stolparna ändå, med uttag för dessa).
Frågan är som sagt hur bra det blir, och om det finns bättre idéer. Worst case är ju att jag får göra om frisen om jag inte blir nöjd.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Nja. Jag vill inte ha några skarvar alls om det kan undvikas. Och frisbrädorna är lite bredare än trallen i övrigt, så jag har ändå inget hemma att skarva med.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Den räcker kanske på andra hållet, åk sedan ner också köp en längre bräda 5.4 m och använd i stället.
Du kan ju alltid vänta med sista frisbrädan tills du har möjlighet att skaffa hem en längre? Är väl ingen större risk att man trampar snett där ute bland stolparna. Är du orolig för det kan du ju skruva dit något temporärt. Annars är det ju bara att skarva, ingen annan än du kommer någonsin fundera på det.
När du ändå funderar på att dra ut trallen lite, fundera då på om du även ska dra ut tillräckligt för att kunna klä reglarna med trallbrädor. Då döljer du även ändträt på dem vilket ger ett enhetligt uttryck.
När du ändå funderar på att dra ut trallen lite, fundera då på om du även ska dra ut tillräckligt för att kunna klä reglarna med trallbrädor. Då döljer du även ändträt på dem vilket ger ett enhetligt uttryck.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Det är lite så jag tänkt, frisen ska delvis sticka ut för att jag ska kunna klä in reglarna. Det blir skarvvarianten initialt, sen får vi se om de brädorna bytes ut i framtiden. Förmodligen inte, Jag inser ju att det knappt kommer ses. Det är mest irriterande att ha designat något för att vara skarvlöst utom i hörnen och sen gör man en sån här tankevurpa och blir 5–6 cm kort på en bräda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Det är som sagt problem att frakta brädan just nu då jag inte har något fordon med dragkrok, i alla fall inte som får köra på allmän väg... och så vet jag inte ens om brädgår'n har den trallen i längre längder än 4800. Så det får nog anstå tills nästa gång jag behöver bil med släp för mer än en pinne.
Excuses, excuses, det får hur som helst bli ett projekt framåt mitten av veckan, för nu är det dags för lite enkelt lönearbete istället.
Excuses, excuses, det får hur som helst bli ett projekt framåt mitten av veckan, för nu är det dags för lite enkelt lönearbete istället.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
Jag hade inte dragkrok på förra bilen (gammal BMW). Körde allt virke till huset på takräcket. 170x22x4800+, 120-reglar, mm. Välsurrat och lagom hastighet, inga problem. Hämtade t o m en 9m stege tio mil bort. Gick utmärkt.
Glöm inte att ha vimpel om sakerna sticker utanför bilens längd.
Glöm inte att ha vimpel om sakerna sticker utanför bilens längd.
