Byggahus.se

För korta frisbrädor, hur rädda?

1. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 976 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Jag har tänkt fel och gjort regelverket till min altan 4800*whatever och nu när jag börjar mäta ut frisen inser jag att jag skulle vilja ha ett par cm överhäng på den, men naturligtvis är även den 4800.

Så vad göra? Jag har tänkt ha staket runt också, så min fundering är om det här skulle funka eller bara se fult ut: kapa frisen vid en staketstolpe och på så vis vinna sju cm, lappa ihop hjälpligt och sen sätta en krage runt stolparna likt nedan (fast i trä). Kragen skulle då behöva vara ca sju cm på var sida, vilket är samma som stolpens diameter och gå hela vägen ut till kanten.
    IMG_1339.JPG

Funkar det? Eller skulle det bara se taffligt ut tro? Bättre idéer tas tacksamt emot.

Att åka och köpa en 5400-längd vore kanske möjligt om de har i rätt dimension, men jag har ingen bil med dragkrok här just nu, så skulle ändå behöva dela på den (eller köpa två kortare vilket förstås finns).

2. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 473 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Förklaringen är på tok för komplicerad för att min simpla hjärna ska hinna med i svängarna.. Du har ingen skiss?

3. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Den här frisplankan är för kort. Den når alltså precis till kanten på båda sidor enligt nedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1340.JPG

Jag vill dock att den ska sticka ut ungefär såhär mycket istället.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1341.JPG

Och då är min idé att fulkapa den vid en av stolparna (givetvis ska den ligga utanför stolparna ändå, med uttag för dessa).

Frågan är som sagt hur bra det blir, och om det finns bättre idéer. Worst case är ju att jag får göra om frisen om jag inte blir nöjd.

4. Nyfniken

Nyfniken

Medlem
    Skarva den på en regel bara.

5. Nyfniken

Nyfniken

Medlem
    Men du, saknar du inte en regel att skruva ändarna på trallen i? :thinking:

6. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Nja. Jag vill inte ha några skarvar alls om det kan undvikas. Och frisbrädorna är lite bredare än trallen i övrigt, så jag har ändå inget hemma att skarva med.

• Laddar…
  7. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Tack! Det räcker visst inte med ett tankefel, mycket riktigt behöver jag förstås en regel innanför frisen också som tar upp det sista. Nåja, reglar har jag i alla fall, så det är lätt fixat.

• Laddar…
  8. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 312 inlägg

Mazen

Inredare
  9. L
    Husägare · Skåne · 3 746 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Den räcker kanske på andra hållet, åk sedan ner också köp en längre bräda 5.4 m och använd i stället.

10. J
    Medlem · 373 inlägg

jonne72

Medlem
    Du kan ju alltid vänta med sista frisbrädan tills du har möjlighet att skaffa hem en längre? Är väl ingen större risk att man trampar snett där ute bland stolparna. Är du orolig för det kan du ju skruva dit något temporärt. Annars är det ju bara att skarva, ingen annan än du kommer någonsin fundera på det.
    När du ändå funderar på att dra ut trallen lite, fundera då på om du även ska dra ut tillräckligt för att kunna klä reglarna med trallbrädor. Då döljer du även ändträt på dem vilket ger ett enhetligt uttryck.

11. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det är lite så jag tänkt, frisen ska delvis sticka ut för att jag ska kunna klä in reglarna. Det blir skarvvarianten initialt, sen får vi se om de brädorna bytes ut i framtiden. Förmodligen inte, Jag inser ju att det knappt kommer ses. Det är mest irriterande att ha designat något för att vara skarvlöst utom i hörnen och sen gör man en sån här tankevurpa och blir 5–6 cm kort på en bräda.

12. Z
    Husägare · saxnäs · 469 inlägg

zsimpey

Husägare
    köp en längre bräda. det kostar ju typ 50 spänn.

13. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det är som sagt problem att frakta brädan just nu då jag inte har något fordon med dragkrok, i alla fall inte som får köra på allmän väg... och så vet jag inte ens om brädgår'n har den trallen i längre längder än 4800. Så det får nog anstå tills nästa gång jag behöver bil med släp för mer än en pinne.

Excuses, excuses, det får hur som helst bli ett projekt framåt mitten av veckan, för nu är det dags för lite enkelt lönearbete istället.

14. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 653 inlägg

thomas33

Renoverare
    Har du inget takräcke du kan surra fast en bräda på?

15. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 3 048 inlägg

MultiMan

Realist
    Jag hade inte dragkrok på förra bilen (gammal BMW). Körde allt virke till huset på takräcket. 170x22x4800+, 120-reglar, mm. Välsurrat och lagom hastighet, inga problem. Hämtade t o m en 9m stege tio mil bort. Gick utmärkt.

Glöm inte att ha vimpel om sakerna sticker utanför bilens längd.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.