Snickare har satt in stora fönster i vår gamla stuga och nu är planen att försöka göra resten själva. Tanken är att täcka väggen med OSB och gips, men hur gör man smyg/salning för att få det snyggt? I överkant är det ca 50 mm till regeln och djupet är 45 mm så där var min plan att först sätta en 45x45. På sidorna är glipan ca 15 mm. Antar att man sätter skivorna innan salning men hur får man det då snyggt? Vi hade nämligen inte tänkt täcka med foder invändigt, men det kanske är enklast egentligen? Mellan fönstren hade vi dock tänkt en list av något slag. Alla tips och förslag mottages tacksamt, har snickrat en del men aldrig just detta!
Det enklaste är nog att bestämma sig för vilket utseende man vill ha, och därefter lösa det tekniskt. Här är två exempel vi har hemma.
Det finns långt mycket fler varianter, med listverk, foder och utsmyckningar.
Detta är ett ”rent” förslag. Mdf sätts först med lämpliga distanser bakom för att få raka ”stolpar”. Gips sätts på väggen så det täcker smygen. Hörnan spacklas med hörnskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en variant där jag satt planhyvlad furu och ”anslutit” gipsen runt om. Väldigt lite ”jobb” med denna lösning och inte särskilt dyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ytterligare ett exempel som jag tog på en bild-googling: