Byggahus.se
A
Jag har fått ett par fönsterbrädor av min granne, och har själv matchande brädor i mitt hus från 1968. Är fönsterbrädorna i marmor eller i asbest?

De är ju väldigt fina och polerade på ovansidan med fossiler och allt, medan undersidan ser helt annorlunda ut. Fönsterbrädorna är jättetunga. Jag tycker att fossilerna talar för att det är marmor, men ser undersidan ut så här då? De svarta fläckarna på undersidan där konsolerna suttit antar jag är svartlim...

Hur kapar man dem på bästa sätt? De ska sitta bredvid varandra under ett dubbelfönster, men det bli ca 1 meter för långt med nuvarande längd.

Polerade, tunga fönsterbrädor i grått, troligen marmor, med synliga fossiler, ligger på trägolv bredvid varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
ingen asbestcement.
men kapa med vatten och diamantklinga.
sedan kan du slipa och polera upp snittytan
 
Det är kalksten, och du kapar dem lättast med diamantskiva på vinkelslipen. Förslagsvis utomhus med munskydd. Även om det hade varit asbestcement hade du kunnat göra på samma sätt, asbest är inte särskilt farligt om man inte under lång tid andas in damm utan munskydd.
 
A
Åh, kalksten! Det låter ju minst lika trevligt som marmor (och mycket trevligare än asbestcement)!

Då blir det till att åka och shoppa en vinkelslip och diamantklinga. För kapningen är inget som man kan köra med en kap- och gersåg, eller? Vinkelslipen kanske behövs till slipning/polering ändå?
 
S
Allinug skrev:
Åh, kalksten! Det låter ju minst lika trevligt som marmor (och mycket trevligare än asbestcement)!

Då blir det till att åka och shoppa en vinkelslip och diamantklinga. För kapningen är inget som man kan köra med en kap- och gersåg, eller? Vinkelslipen kanske behövs till slipning/polering ändå?
köp en fin tandad. slipa polera för hand tänkte jag.
 
Eller också går di till ett stensliperi ovh får det tillkapat, kostar inte många kronor.
 
harry73
term skrev:
Även om det hade varit asbestcement hade du kunnat göra på samma sätt, asbest är inte särskilt farligt om man inte under lång tid andas in damm utan munskydd.
Det går också bra att pula med elen utan att stänga av strömmen. Elen är inte särskilt farligt om man inte rör strömförande delar.
Det går också bra att köra bil utan säkerhetsbälte. Det är bara farligt när man krockar.
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl och 1 till
  • Laddar…
En smula off topic, men även om det kraschar en örn i huvudet på dig och sliter av munskyddet samtidigt som du sågat fram ett mastodontmoln asbestdamm och du i rena förskräckelsen tar det djupaste andetag du tagit i ditt liv mitt i molnet, så är det inte mätbart farligare än att röka ett paket cigaretter eller två. De exempel du givit tar livet av dig om det går snett, så det kanske inte riktigt är jämförbart?
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
A
Om man får kapa brädorna i lugn och ro och utan dramatik, alternativt lejer bort det:

Hur pass bra snittyta på brädorna kan man räkna med? Blir det så bra att man kan sätta dem mot varandra, så att de upplevs som en enda fönsterbräda?

Det är ju ett dubbelfönster som de ska sitta under, men det ena fönstret har en vädringslucka intill sig. Under det tredje fönstret intill (som är lite högre) så går fönsterbrädan även under vädringsluckan. Så då blir det nog bäst att dessa också går så långt. Men då blir det olika längder på fönsterbrädorna och jag tror att det syns extra bra om det ser ut som två separata fönsterbrädor. Därför är jag inne på att sätta snittytorna emot varandra så att det blir som en enda lång bräda.
 
S
nepp. så fin fint snitt blir det inte
 
Lämna in dom till en gravstenstillverkare så kapar dom till dom till ett bra pris tror jag.
 
A
Tack för alla tips!
 
term skrev:
En smula off topic, men även om det kraschar en örn i huvudet på dig och sliter av munskyddet samtidigt som du sågat fram ett mastodontmoln asbestdamm och du i rena förskräckelsen tar det djupaste andetag du tagit i ditt liv mitt i molnet, så är det inte mätbart farligare än att röka ett paket cigaretter eller två. De exempel du givit tar livet av dig om det går snett, så det kanske inte riktigt är jämförbart?
Asbest är faktiskt farligare än så. Det finns en tråd om hur farligt asbest faktiskt är. Ett exempel som jag minns från den tråden är att om man kapar den värsta formen av asbest (krokodilit) med vinkelslip i 8 timmar utan skydd så motsvarar det att man röker ett paket cigaretter om dagen i 60 år i farlighet. Den minst farliga asbesttypen (krysotil) motsvarar bara 6 års rökning.

Det djupa andetaget som beskrivs van borde alltså motsvara någonstans mellan 2 och 250 paket cigaretter, beroende på asbesttyp.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Allinug skrev:
Om man får kapa brädorna i lugn och ro och utan dramatik, alternativt lejer bort det:

Hur pass bra snittyta på brädorna kan man räkna med? Blir det så bra att man kan sätta dem mot varandra, så att de upplevs som en enda fönsterbräda?
Går man till ett stenhuggeri (eller "gravstenstillverkare") så kan de såga med vattenkyld diamantklinga. Då blir det ett väldigt fint snitt. Teoretiskt går det att få de två skivorna att se ut som en, i praktiken kan det vara lite knepigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.