Byggahus.se
Alla "fönsterbrädor" i asbest har mönster på undersidan efter tillverkningen.
 
S
pelpet skrev:
Asbest är faktiskt farligare än så. Det finns en tråd om hur farligt asbest faktiskt är. Ett exempel som jag minns från den tråden är att om man kapar den värsta formen av asbest (krokodilit) med vinkelslip i 8 timmar utan skydd så motsvarar det att man röker ett paket cigaretter om dagen i 60 år i farlighet. Den minst farliga asbesttypen (krysotil) motsvarar bara 6 års rökning.

Det djupa andetaget som beskrivs van borde alltså motsvara någonstans mellan 2 och 250 paket cigaretter, beroende på asbesttyp.
nu finns det ju inga som skall göra det längre. kapning i stenmatrial eller betong är heller inte direkt hälsosamt
 
S
tompa_62 skrev:
Går man till ett stenhuggeri (eller "gravstenstillverkare") så kan de såga med vattenkyld diamantklinga. Då blir det ett väldigt fint snitt. Teoretiskt går det att få de två skivorna att se ut som en, i praktiken kan det vara lite knepigt.
sjöstenen är ju så skiftande så man kommer se skarven
 
Jag har kapat sådana skivor med vinkelslip och diamantklinga. Det kommer att bli lite skärvor i kanterna (1-2 mm stora) och det går inte att få helt rakt och 90 grader på fri hand, så ska man montera dem mot varandra och ha en minimal skarv så är det inte optimalt. Bättre att lämna in dem i så fall.
 
Det är en enda mikroskopisk asbestfiber som leder till cancer.
Tyvärr vet man inte innan vilken det är, isf kunde man ju ha stoppat just den.
 
Jehu skrev:
Det är en enda mikroskopisk asbestfiber som leder till cancer.
Tyvärr vet man inte innan vilken det är, isf kunde man ju ha stoppat just den.
Då kan du leta efter den enstaka farliga fibern medans vi andra undviker överdrivet riskfyllt beteende, såsom att riva asbest inomhus utan skydd eller såga eternit, utan att oroa sig i övrigt.
 
Det är i sammanhanget värt att påpeka att det är samma sak med asbest och lungcancer som med sol och hudcancer. En stråle UV-ljus räcker. I båda sammanhangen handlar det om att hantera risken på ett vettigt sätt (dvs inte sola naken vid ekvatorn, men inte heller gå klädd i burka).
 
S
term skrev:
Det är i sammanhanget värt att påpeka att det är samma sak med asbest och lungcancer som med sol och hudcancer. En stråle UV-ljus räcker. I båda sammanhangen handlar det om att hantera risken på ett vettigt sätt (dvs inte sola naken vid ekvatorn, men inte heller gå klädd i burka).
så du menar att jag kommer få lungcancer. då jag en gång rivt asbest utan mask
 
pelpet skrev:
Det djupa andetaget som beskrivs van borde alltså motsvara någonstans mellan 2 och 250 paket cigaretter, beroende på asbesttyp.
Givet att ett snitt i fönsterbrädan nog är i den nedre skalan var min liknelse alltså inte så dålig! Jag raljerade dock, vilket nog framgick. Om man ska göra ekvationen intressantare, hur påverkas det hela om man blandar in riskerna med bilresan till och från stenhandlaren (vare sig man ber om hjälp med kapning av eternit eller köper en ny marmorskiva)?

Skämt åsido så ville jag bara föra fram att det är viktigt att fundera över hur stora risker egentligen är, just radon och asbest framställs som dödsvapen trots att det är rätt långt från sanningen.
 
SBH skrev:
så du menar att jag kommer få lungcancer. då jag en gång rivt asbest utan mask
Nej det hoppas jag inte! Men risken finns ju, liksom den där enstaka solstrålen då fick på Ibiza 2005 riskerar att ge dig hudcancer.

Om det kan trösta dig så har jag kapat en eternitfönsterbänk med en oklassad mask som läckte lite. Det lär visa sig om 40 år om det var smart eller inte.
 
S
term skrev:
Nej det hoppas jag inte! Men risken finns ju, liksom den där enstaka solstrålen då fick på Ibiza 2005 riskerar att ge dig hudcancer.

Om det kan trösta dig så har jag kapat en eternitfönsterbänk med en oklassad mask som läckte lite. Det lär visa sig om 40 år om det var smart eller inte.
ibiza? inte vill väl någon åka dit?
är inte speciellt rädd för asbest. så mycket annat som man använt som varit mycket farligare.
 
harry73
Off topic: Oavsett hur rätt man är för asbest eller hur rätt man ska vara, är det väldigt dumt att rekommendera folk att bortse från de rekommenderade säkerhetsåtgärder som term gjorde i inlägg #3. För mig är det lite samma sak att rekommendera folk att köra utan säkerhetsbälte eller att inte stänga av elen när man jobbar med den.

On topic: Om du inte får fina raka snitt, kan du då lägga de med den andra sidan mot varandra?
 
Förhoppningsvis kan man fixa lungcancer och andra asbestrelaterade lungsjukdomar rutinmässigt om 20 år. Kanske någon variant av stamcellsbehandling kan fungera för att återställa skadad lungvävnad?
 
S
harry73 skrev:
Off topic: Oavsett hur rätt man är för asbest eller hur rätt man ska vara, är det väldigt dumt att rekommendera folk att bortse från de rekommenderade säkerhetsåtgärder som term gjorde i inlägg #3. För mig är det lite samma sak att rekommendera folk att köra utan säkerhetsbälte eller att inte stänga av elen när man jobbar med den.

On topic: Om du inte får fina raka snitt, kan du då lägga de med den andra sidan mot varandra?
men asbest är inte så farligt som du tror.
 
A
Anledningen till att det skulle vara bra att få snittytorna i mitten/som skarvdel är ju att man får de fina avrundade sidorna ute på kanterna.

Jag funderar på om det skulle finnas någon skarvkonsol... Eller så får man helt enkelt ha det som två brädor och då se till att slipa och polera ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.