Hej
Bygger ett fritidshus på västkusten. Fasaden är järnvitriolbehandlad läkt, innuti vita gipsväggar. Nu kommer knäckfrågan - vilket utseende på fodret ska jag ha inomhus... Jag tänkter att det inte ska vara vitt då det blir för mycket "innerstadslägenhet" av alltihop, sedan tänkte jag järnvitriolbehandla omålat foder men det blir ganska omständigt, kanske måla med en grå lasyr/färg... Har ärligt talat ingen aning i nuläget. Här är huset - betänk att det grånar med tiden. Tacksam för allt ni tycker i frågan.
Bygger ett fritidshus på västkusten. Fasaden är järnvitriolbehandlad läkt, innuti vita gipsväggar. Nu kommer knäckfrågan - vilket utseende på fodret ska jag ha inomhus... Jag tänkter att det inte ska vara vitt då det blir för mycket "innerstadslägenhet" av alltihop, sedan tänkte jag järnvitriolbehandla omålat foder men det blir ganska omständigt, kanske måla med en grå lasyr/färg... Har ärligt talat ingen aning i nuläget. Här är huset - betänk att det grånar med tiden. Tacksam för allt ni tycker i frågan.
Har samma utsida , mina foder på insidan är furu och är mattlackade , dom kommer att mörkna lite och anta en något rödaktig ton , kan ta lite tid , vi är nöjda gjorde det för 5 år sen .
Att järnvitrola dom innomhus är inget bra , kan bli bra flammiga och måste nog läggas en lack på dom iaf , det tar tid innan dom slutar att lukta
Att järnvitrola dom innomhus är inget bra , kan bli bra flammiga och måste nog läggas en lack på dom iaf , det tar tid innan dom slutar att lukta
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det låter i och för sig som ett tramsargument, det finns massor med hus i villaområdena och "på landet" som har vita fönster- och dörrfoder och golvsocklar.C Cgong skrev:
Mitt råd: Kapa upp några ½-metersbitar provbitar av foder och socklar, i vitt och klarlackat, betsat och kanske laserat.
Sätt upp dessa på lämpliga ställen och låt intryck och beslut få få verka fram under ett par veckor.
Någon panik kan det väl knappast vara?
Vad är det förresten för färg/material i fönstersmygarna?
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Eftersom havsvatten innehåller natriumklorid blir det väl en substitution till träklorid.
- Samma som bakom läkten, en väder/uv-beständig plastad plyfaKnockOnWood skrev:
Det låter i och för sig som ett tramsargument, det finns massor med hus i villaområdena och "på landet" som har vita fönster- och dörrfoder och golvsocklar.
Mitt råd: Kapa upp några ½-metersbitar provbitar av foder och socklar, i vitt och klarlackat, betsat och kanske laserat.
Sätt upp dessa på lämpliga ställen och låt intryck och beslut få få verka fram under ett par veckor.
Någon panik kan det väl knappast vara?
Vad är det förresten för färg/material i fönstersmygarna?
Klicka här för att svara