Hej
Bygger ett fritidshus på västkusten. Fasaden är järnvitriolbehandlad läkt, innuti vita gipsväggar. Nu kommer knäckfrågan - vilket utseende på fodret ska jag ha inomhus... Jag tänkter att det inte ska vara vitt då det blir för mycket "innerstadslägenhet" av alltihop, sedan tänkte jag järnvitriolbehandla omålat foder men det blir ganska omständigt, kanske måla med en grå lasyr/färg... Har ärligt talat ingen aning i nuläget. Här är huset - betänk att det grånar med tiden. Tacksam för allt ni tycker i frågan.

• Fritidshus under konstruktion med järnvitriolbehandlad träfasad och stora fönsterpartier omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och golvlister mot betonggolvet såklart...

L
Har samma utsida , mina foder på insidan är furu och är mattlackade , dom kommer att mörkna lite och anta en något rödaktig ton , kan ta lite tid , vi är nöjda gjorde det för 5 år sen .
Att järnvitrola dom innomhus är inget bra , kan bli bra flammiga och måste nog läggas en lack på dom iaf , det tar tid innan dom slutar att lukta

• Gilla
Cgong
  • Laddar…
Gärna tips på hur jag uppnår en "grånad" effekt även inomhus utan att använda järnvitriol?

Bets borde väl fungera?

C Cgong skrev:
Jag tänkter att det inte ska vara vitt då det blir för mycket "innerstadslägenhet" av alltihop
Det låter i och för sig som ett tramsargument, det finns massor med hus i villaområdena och "på landet" som har vita fönster- och dörrfoder och golvsocklar.

Mitt råd: Kapa upp några ½-metersbitar provbitar av foder och socklar, i vitt och klarlackat, betsat och kanske laserat.
Sätt upp dessa på lämpliga ställen och låt intryck och beslut få få verka fram under ett par veckor.
Någon panik kan det väl knappast vara?

Vad är det förresten för färg/material i fönstersmygarna?

• Gilla
Cgong
  • Laddar…
C Cgong skrev:
Gärna tips på hur jag uppnår en "grånad" effekt även inomhus utan att använda järnvitriol?
Testa lägga dom i havsvatten en säsong

L
T Thomas_Blekinge skrev:
Testa lägga dom i havsvatten en säsong
Har aldrig hört eller sett detta förfarande , blir dom inte bra blöta rakt igenom då , vad blir den kemiska reaktionen trä-saltvatten , är lite nyfiken på det , informationsmässigt

Eftersom havsvatten innehåller natriumklorid blir det väl en substitution till träklorid.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
C Cgong skrev:
Be färghandlaren att bryta en färglös lack, ta med dig en målad panelbit för referens.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
T Thomas_Blekinge skrev:
Eftersom havsvatten innehåller natriumklorid blir det väl en substitution till träklorid.
Eftersom det är i princip vanligt salt , kanske kan gå att använda saltkaret på bordet tillsammans med vatten då :) , förutom tidsaspekten , kan blir flammigt oreda i nyansen :worried:

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter i och för sig som ett tramsargument, det finns massor med hus i villaområdena och "på landet" som har vita fönster- och dörrfoder och golvsocklar.

Mitt råd: Kapa upp några ½-metersbitar provbitar av foder och socklar, i vitt och klarlackat, betsat och kanske laserat.
Sätt upp dessa på lämpliga ställen och låt intryck och beslut få få verka fram under ett par veckor.
Någon panik kan det väl knappast vara?

Vad är det förresten för färg/material i fönstersmygarna?
- Samma som bakom läkten, en väder/uv-beständig plastad plyfa

Till det huset skulle jag säga inga foder alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.