21 814 läst ·
15 svar
22k läst
15 svar
FM Matsson blandare, 3 år gammal går av på mitten - någon som lagat?
Igår när jag torkade av vår 3 år gamla FMM 9000E så bara viker den sig och går av. Oj då tänkte jag, men den reservdelen borde ju enkelt gå att fixa. Utifrån FM Matssons reservdelsscheman så hör tyvärr den delen ihop med hela pipen, vilket skulle kosta 600 spänn på billigaste stället på internet.
Sen kommer ju följdfrågan: Hur enkelt är det egentligen att pilla ut den gamla biten (vad den nu heter) från det gamla blandarhuvudet och ersätta det? Någon som fixat detta?
Helt sjukt att den går sönder och att man måste ersätta hela pip-delen.
Sen kommer ju följdfrågan: Hur enkelt är det egentligen att pilla ut den gamla biten (vad den nu heter) från det gamla blandarhuvudet och ersätta det? Någon som fixat detta?
Helt sjukt att den går sönder och att man måste ersätta hela pip-delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Samma sak hände mig, med en något äldre blandare som satt på plats när vi köpte huset.
Jag hade ingen garanti eller kvitto eller något, men skickade ett mail till FMM och berättade vad som hänt, de skickade (kostnadsfritt) nya delar som var hemma dagen efter. RIktigt bra service!
Jag hade ingen garanti eller kvitto eller något, men skickade ett mail till FMM och berättade vad som hänt, de skickade (kostnadsfritt) nya delar som var hemma dagen efter. RIktigt bra service!
Tack för tips - har mailat dem nu och hoppas på samma service. Du kommer inte ihåg om det var meckigt att pilla ut den trasiga delen?
De skickade med ett verktyg och instruktioner! Tyvärr (!) så hade jag redan köpt en ny blandare och monterat dit innan jag hörde av mig till dom, så jag har inte utfört operationen ännu.crackerjack skrev:
Redigerat:
OK - bra service i alla fall, får se vad de svarar mig 
Tack för tips om detta Joco! Har fått svar från FM Matsson med instruktioner och att de skickar en reservdel med verktyg imorgon. Vilken service!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Så kul att det löste sig, bra hanterat av FMM! och bra att du återkopplade, det är så lätt att man bara ser de missnöjda på forum, ibland sköter ju våra företag sig, och då borde de ha cred.
För ett tag sen behövde jag en reservdel till mitt motorlås och jag ringde ASSA och frågade om det jag behövde fanns som en reservdel (och vilket art nr den i så fall har), jag fick svaret: nej, den finns inte att köpa som en lös reservdel, vad har du för adress så ser jag till att skicka en. (jag har nämnt detta i någon tråd tidigare)
Det är service och även om just ASSA har haft många problem med trasiga lås och sådana som man öppnar med bladmått gillar jag dem för sin service!
/U
För ett tag sen behövde jag en reservdel till mitt motorlås och jag ringde ASSA och frågade om det jag behövde fanns som en reservdel (och vilket art nr den i så fall har), jag fick svaret: nej, den finns inte att köpa som en lös reservdel, vad har du för adress så ser jag till att skicka en. (jag har nämnt detta i någon tråd tidigare)
Det är service och även om just ASSA har haft många problem med trasiga lås och sådana som man öppnar med bladmått gillar jag dem för sin service!
/U
Avslutande ord: Tack för tips - verktyg och instruktioner fanns i brevlådan nästa dag. Pipnippel nu utbytt och blandare fixad. Supergött.
Jag råkade ut för exakt samma sak som trådstartaren, min FMM 9000 E gick av på mitten. Kollade FMM:s reservsdelslista, kunde inte tro att det här lilla plaströret inte finns som reservdel. Hittade som tur var den här tråden, det blir till att ringa FMM på måndag.
Angående hur man får ut kvarvarande del från ventilhuset utan specialverktyget: Biten är gängad och jag fick ut min genom att pressa brottytan på den lösa delen nedåt och vrida motsols.
Sitter det hårt fast borde det fungera med en skruvutdragare:
Se även denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/190262-reparera-trasig-koksblandare.html
Nu ska jag prova att superlimma delarna, förhoppningsvis håller det över helgen...
/Andreas
Angående hur man får ut kvarvarande del från ventilhuset utan specialverktyget: Biten är gängad och jag fick ut min genom att pressa brottytan på den lösa delen nedåt och vrida motsols.
Logga in
Skapa konto
Sitter det hårt fast borde det fungera med en skruvutdragare:
Logga in
Skapa konto
Se även denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/190262-reparera-trasig-koksblandare.html
Nu ska jag prova att superlimma delarna, förhoppningsvis håller det över helgen...
/Andreas
Produkter som diskuteras: "skruvutdragare"
Skruvutdragarsats Rennsteig
Dra ut trasiga skruvar
149 kr inkl moms
Läs mer
Nja, superlim funkade inte alls. Men jag testade att ringa K-Rauta och de hade reservdelen på lager, bara att åka och hämta. Delen heter Påsförpackad pipnippel kompl och har artikelnummer FMM 1003486. Den förstärkta delen har ett metallrör ingjutet i plasten, den gamla var gjord helt i plast.
/Andreas
Logga in
Skapa konto
/Andreas
Samma sak hände oss fast med en Hafa köksblandare. Där fanns inte någon reservdel att uppbåda - kranen var över 10 år gammal så jag ställde mig framför supportersvarven och svarvade en ny i mässing 
Nä, nä, jag menade inte reservdelen utan själva blandaren som helhet. Utan att ha plockat isär den är det svårt att tänka sig att det bara är ett tunt skal med en massa plastgrunkor där inne. Och det gäller ju blandare i allmänhet, har behövt byta en nästan skamligt underdimensionerad plastbit 2 gånger i min 5 år gamla Mora duschblandare.krilleman_215 skrev:
Väcker liv i denna tråd igen då min blandare har gått sönder.
Har ny reservdel nu MEN gängan i själva blandaren är misshandlad av någon innan mig.
Vet någon vilken gänga det kan vara? cirka 13.6mm om man mäter på den nya nippeln.
Tack för svar
Har ny reservdel nu MEN gängan i själva blandaren är misshandlad av någon innan mig.
Vet någon vilken gänga det kan vara? cirka 13.6mm om man mäter på den nya nippeln.
Tack för svar