Somna om.

• Gilla
  • Haha
gerva252 och 8 till
  • Laddar…
S
U Uffe A skrev:
Är det curlade 80-talister som köpt det
Om de var på visningen så måste de ju inse att flyttstädninging inte innebär att huset blir som nytt.
Ignorera deras krav
Tycker för en gångs skulle inte att det låter som curlade 80/90talister utan snarare ett äldre par som har för lite att göra om dagarna och därför vill bråka. Jag är inte ens övertygad om att de tycker att det är så ostädat, det vill säkert bara tjafsa.

• Gilla
Quartto och 1 till
  • Laddar…
P
Be dom specificera exakt vad som inte är städat i en lista..och den skrivs exakt då altså prata med dom och dra ur dom svaren för antagligen kommer det annars att bara tillkomma punkt efter punkt i oändlighet och kräv specat i dom fall det är flytande svar..

Ge dom altså itne tid att skriva den i sms eller nåt med betänketid..

och när dom skriver otvättade fönster så frågar man vilka tills man har en drygt preciserat lista med väggen i vardagsrummet åt söder märken efter tavlor, golvlist hall inte ren. fönster i badrum inte rent insida osv.

Och sen får dom släppa in en och låta dig städa dessa grejer och gärna ha med sig nån kompis som har lite pundus och "har jobbat med städning hela livet" men i verkligheten bara är din kompis ,Bra vore ju också om mäklaren kunnat följa med och vara stöd. som är med och kollar av punkterna och man kan prova gno lite på sånt som inte går bort för att visa att det inte går bort vid vanlig flytttstäd som inte är nån sanering utan avtorkning osv, ingen städfirma gnor i 20 min på en fläck utan det som går att få bort tas bort resten som inte går att tvätta bort normalt får vara kvar.. ingen städfirma lägger 18 timmar på att lösa upp smutsen i kakelfogarna utan dom städas

mest troligt är köparna ute efter att få några tusen i handen för att folk inte orkar

punkter du vet att du har städat kan ju snabbt avfärdas på sekunder

jag skulle inte tvätta alla fönster utan bara dom där dom har anmärkt och det finns smuts som är städbar

ÄR du för snäll så kommer dom ju bara att fortsätta dryga sig med alla möjliga och omöjliga påfund

Ev anmärkningar på flyttstäd borde ju ha kommit direkt vid tillträdet inte dagar eller veckor senare och hade dom grejer i några ytor så skulle dessa redan anses tagna i bruk av köparen och ingen ytterligare städning har kunnat utföras.

vi hade folk som köpte en lägenhet som vi kände hade dom där tendenserna och där vart det ett gemensamt besök i lgh inskrivet i kontraktet (ingen kunde ta det innan tillträdet hos mäklaren pga banktider) där köparna hade en stund på sig att kolla av städningen och godkänna , efter det så var det liksom kört att gnälla på nåt dom ev hittat sen. Folk ska inte ha timmar eller dagar att leta fel

Det är väl ett sätt att hantera det där det blir tydligt för köparna att det inte blir en krona till dom utan bara jobbigt att krångla

Redigerat:
  • Gilla
CecBT och 5 till
  • Laddar…
Är det bara jag som tänker att städningen troligen inte varit särskilt bra? Att "glömma" tvätta fönster vid en flyttstäd låter som att man nog inte är helt klar över vad som förväntas, gamla ytskikt eller ej.

• Gilla
Bokskogsbacken och 31 till
  • Laddar…
J
Du kan säga till dom att det är så städat det kan/kommer bli.

Marre88
O
4 4321 skrev:
Är det bara jag som tänker att städningen troligen inte varit särskilt bra? Att "glömma" tvätta fönster vid en flyttstäd låter som att man nog inte är helt klar över vad som förväntas, gamla ytskikt eller ej.
Ja jag kan ta på mig det. Det är absolut inget jag förnekar. Jag har fokuserat på det andra. Behöver inte bortförklara det

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jag är nyfiken, om huset säljs i befintligt skick med friskrivningsklausul måste man ens flyttstäda det?

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Klass0n skrev:
Jag är nyfiken, om huset säljs i befintligt skick med friskrivningsklausul måste man ens flyttstäda det?
Det är standard eftersom att mäklare vanligen skriver in det i avtalet. Men man kan ju stryka det från avtalet om man pratar med sin mäklare innan denne kastar fram avtalet för båda parter.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Därför man anlitar flyttstädning. Oberoende firma som malajerna kan kontakta för städning.

Alt. Gör man vi gjorde som köpare och avtalade om att säljarna inte behövde flyttstäda.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är standard eftersom att mäklare vanligen skriver in det i avtalet. Men man kan ju stryka det från avtalet om man pratar med sin mäklare innan denne kastar fram avtalet för båda parter.
Tack då har jag lärt mig något idag med!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Viktor.J Viktor.J skrev:
Alt. Gör man vi gjorde som köpare och avtalade om att säljarna inte behövde flyttstäda.
Jag har gjort detsamma. De fick ett något lägre bud mot att slippa städa. Trötta, äldre säljare av billigt hus på landet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
Om det är just nikotinet de gnäller på och nämner inget alls om fönstren så erbjud inte fönster heller.

De såg hur huset såg ut vid visning och så länge det inte ligger skit här och där får de väl nöja sig då de ändå måste sanera/totalrenovera.
Har själv kollat på inrökta hus som varit så illa att till och med rökare fick kraftig huvudvärk efter en visning på typ 10 minuter och allt man rörde vid var klistrigt.

Så att tro att du skulle kunna städa av nikotinet är ju bara trams av köparen.

Om de hör av sig mer om det så förklarar att nikotinet kan du inte göra något åt, sen är ni färdiga med varandra.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
@
K klimt skrev:
Väl städat är en standardterm i kontrakt. Det kan väl sägas motsvara en proffesionell städning, mer omfattande än vad många av oss klar av. Så om ni städat själva är det tveksamt, om ni däremot anlitat en firma kan ni hänvisa dit vid klagomål. Att det är inrökt är däremot inte skäl för klagomål, det måste ju ha noterats vid köparens besiktning. Friskrivningen har inget med städningen att göra.
.... proffesionell flyttstäd? Finns väl inget sämre. Många firmor lämnar garanti och kommer tillbaka om köparna är missnöjda. Men hur många tror ni ringer och klagar då de fått tillträde och står med flyttlådorna i händerna?! Rätt uträknat att de bara gör det minsta möjliga eftersom väldigt få har lust eller möjlighet att vänta på att de ska komma tillbaka om någon dag för att städa på nytt.....

Antagligen har köparna orimliga förväntningar. Kanske mäklaren kan medla och förmedla vad som kan/ska förväntas av städningen?

• Gilla
mcax
  • Laddar…
Om jag förstått saken rätt är städningen lite bristfällig. Mest med tanke på fönster.
Be köparen specifisera vad som bör åtgärdas. Fråga sedan vad en stödfirma tar för att åtgärda det. Det kan inte handla om många tusenlappar. Erbjud sedan köparen att skicka en städfirma, eller om de hellre vill ha pengar. Köparen får ju även göra RUT-avdrag. Krångla inte med att åka dit och stöda lite här och där. Problemen kommer bara fortsätta då.
Allt förutsatt att deras krav är rimliga.

• Gilla
Genoveva och 3 till
  • Laddar…
Städning är alltid svårt. det som är rent för mig kanse inte är tillräkligt bra för någon annan
så jag håller med de som säger att man skall anlita firma eller avtala bort städningen.

Men nu är det som det är. tror på rådet att göra en lista och gemensamt gå igenom vad som eventuellt behöver åtgärdas. och om det är möjligt att göra.

några funderingar. Hur länge har dom haft huset. jag menar att du ansvarar inte efter smuts som tillkommit efter tillträdet. Har det gått en tid och dom hunnit packa upp saker i bokhyllor skåp etc skulle jag nog säga att dom axepterat städningen. på dessa ytor.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.