17 114 läst ·
38 svar
17k läst
38 svar
Flyttkartonger för böcker
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Skrev på för hus i går så nu vill det till att packa ner hela bohaget i kartonger.
Tanken är att vi skall packa ner och lagra alla våra böcker inför styling och visning...
Finns det flyttkartonger som håller samma storlek men bara är hälften så djupa? Helst skall de inte kosta fläsk heller...
Vet att tipset normalt är att bara packa hälften med böcker och sen fylla på med kläder etc - men jag hatar att blanda. Dessutom vet jag inte i vilken ordning jag kommer att packa upp heller - då skulle jag vara stående med ett gäng halvuppackade kartonger som inte längre är staplingsbara då de fortfarande väger ett halvt ton...
Dubbla papperskassar är jättebra, men nu skall vi som sagt stapla upp i ett förråd... Behöver kartonger.
-Mats
Tanken är att vi skall packa ner och lagra alla våra böcker inför styling och visning...
Finns det flyttkartonger som håller samma storlek men bara är hälften så djupa? Helst skall de inte kosta fläsk heller...
Vet att tipset normalt är att bara packa hälften med böcker och sen fylla på med kläder etc - men jag hatar att blanda. Dessutom vet jag inte i vilken ordning jag kommer att packa upp heller - då skulle jag vara stående med ett gäng halvuppackade kartonger som inte längre är staplingsbara då de fortfarande väger ett halvt ton...
Dubbla papperskassar är jättebra, men nu skall vi som sagt stapla upp i ett förråd... Behöver kartonger.
-Mats
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Har inte de hål i botten?
Vill helst inte springa runt bland massa matbutiker - skulle hellre åka till Bauhaus eller någon av deras konkurrenter och köpa så många som jag behöver (vilket är ganska många...).
Banankartonger är ett alternativ, men ett jag gärna slipper...
Vill helst inte springa runt bland massa matbutiker - skulle hellre åka till Bauhaus eller någon av deras konkurrenter och köpa så många som jag behöver (vilket är ganska många...).
Banankartonger är ett alternativ, men ett jag gärna slipper...
Förra gången jag flyttade så köpte jag flyttkartonger från Flyttbutik.com, men de finns bara i Stockholm. Mitt tips är att kontakta en flyttfirma i närheten av där du bor och köpa eller hyra kartonger av dem. Jag köpte 150 kartonger för 25 kr/st och när jag hade flyttat så hade jag sålt 120 av dem på fyra timmar för 15 kr/st och jag hade nog kunnat ta lite mer betalt om jag vetat att det var sådan hårdvaluta. Ett annat tips är att köpa etiketter som flyttfirmor använder och märka kartongen på båda kortsidorna med rum och innehåll för att slippa leta ihjäl sig efter kaffebryggaren eller någon annan livsnödvändig attiralj.
Rent generellt kan man säga att flyttfirmekartonger är de allra bästa. De har tjockare papp och det går att ha dem halvfyllda med böcker och stapla dem utan risk för kollaps.
Ikea, Bauhaus, Biltema, Jula osv de är väl bra, men inte fullt så stabila som flyttfirmekartongerna.
Banankartonger skulle jag inte packa böcker och porslin i.
Sedan kan det vara bra att ha samma storlek på kartongerna, vilket underlättar när man ska stuva i bilen. Blandar man bananer och flyttkartonger så kan det lätt bli instabilt.
Rent generellt kan man säga att flyttfirmekartonger är de allra bästa. De har tjockare papp och det går att ha dem halvfyllda med böcker och stapla dem utan risk för kollaps.
Ikea, Bauhaus, Biltema, Jula osv de är väl bra, men inte fullt så stabila som flyttfirmekartongerna.
Banankartonger skulle jag inte packa böcker och porslin i.
Sedan kan det vara bra att ha samma storlek på kartongerna, vilket underlättar när man ska stuva i bilen. Blandar man bananer och flyttkartonger så kan det lätt bli instabilt.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Banankartonger fungerar utmärkt för böcker och annat tungt. Hålet i botten kan du täcka med en tunn papp, ligger oftast en i kartongen redan, om du packar böcker. Böckerna låser mot varandra så de behöver inte fullständigt stöd under. Med lock på så tål de lagring under lång tid, och det är väldigt kompakt så det spar plats. Jag har ca 25 kartonger med böcker som tar ca 1kvm golvyta...
Banankartonger fungerar ypperligt för böcker, bara att åka till närmsta studentboende och göra fältstudier ifall du tvekar. Beroende på hur mycket böcker det rör sig om så kanske plastlådor är ett alternativ? De är ju onekligen väldigt praktiska även efter flytten för att förvara julpynt, kläder och annat på vinden eller i garaget. Annars är IKEA:s Pappis ganska liten i måtten, och billig i inköp. Huruvida den håller för några tyngder vågar jag inte uttala mig om, men förmodligen.
Både flyttkartonger och banankartonger blit lätt för tunga, vid flytt kör jag alltid böcker i pappåsar. Skall det förvaras är det en annan sak.
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
Det är ju inte något svar på frågan, men jag fick tipset att packa böcker lagomt i pappkassar för många år sen, och jag har aldrig tänkt kartong efter det. Mjo, man får offra tid för att spara ryggen. Men dom staplar ju dåligt.
Redigerat:
Jag har ungefär 5 hyllmeter bokhyllor. Sist jag flyttade blev det 70 banankartonger. Hur mycket blir det i pappkassar tror du?Kalle Johanson skrev:
Jag slår ett slag för banankartonger. Flyttkartonger är för stora, fyller man dom med böcker blir dom för tunga och ohanterliga. Banankartonger är lätthanterliga, stapelbara, och gratis. Bor man i en större stad är det bara att åka runt till lite olika butiker och fråga på deras lastavdelning. Butikerna får betala för att bli av med sitt skräp, så dom flesta är bara glada att bli av med dom.
Och framförallt, huvudtipset framför andra. Fyll inte kartongerna till bredden. Bara ett lager, på botten, med ryggarna uppåt så att det går att läsa av titlarna. Blir lättare att sortera och packa upp då, framförallt blir kartongerna lättare att bära.
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
Va?
Jo, om du har 15 böcker i varje banankartong och 10 i kassen blir det: (15 * 70) / 10 = 105
stycken påsar. Man får offra tid för att spara ryggen. Och dom staplar ju dåligt. Sa jag det?
Jag förtydligar att det inte var svar på frågan utan ett tips.

Ändra: Äsch, kassar var ju nämt i orginalposten redan.
Tar repet och går ner i pannrummet..
Jo, om du har 15 böcker i varje banankartong och 10 i kassen blir det: (15 * 70) / 10 = 105
stycken påsar. Man får offra tid för att spara ryggen. Och dom staplar ju dåligt. Sa jag det?
Jag förtydligar att det inte var svar på frågan utan ett tips.
Ändra: Äsch, kassar var ju nämt i orginalposten redan.
Tar repet och går ner i pannrummet..
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Någonstans har jag snappat upp att det ska bara vara ett lager böcker i varje flyttkartong, sedan lägger man andra saker på för annars så blir det för tungt. Men nu var det förvaring.
Banankartonger går att förstärka botten med att tigga ännu fler kartonger (av andra modeller) och skära till och lägga en pappskiva i botten över hålet.
Har även sett i en butik att de tog betalt för banankartongerna och skickade pengarna till något välbehövligt biståndsprojekt.
Protte
Banankartonger går att förstärka botten med att tigga ännu fler kartonger (av andra modeller) och skära till och lägga en pappskiva i botten över hålet.
Har även sett i en butik att de tog betalt för banankartongerna och skickade pengarna till något välbehövligt biståndsprojekt.
Protte
Jag brukar packa böcker i lite mindre flyttkartonger vid flytt, men man kan få leta lite innan man hittar dom. Senast köpte jag hos Biltema och Cheapy, som båda har en stor och en liten storlek på sina kartonger. (Hade för ett år sedan i alla fall.)
Tror även att det finns mindre kartonger för böcker hos "förrådshotellföretag", (typ Selstor mfl) men dessa har jag inte testat.
Jag gillar att packa böcker i lådor av modell flyttkartong för att de går att stänga, det känns som att böckerna skyddas bättre. Och så är de stapelbara såklart. Jag är nog ingen banankartongsmänniska.
Tror även att det finns mindre kartonger för böcker hos "förrådshotellföretag", (typ Selstor mfl) men dessa har jag inte testat.
Jag gillar att packa böcker i lådor av modell flyttkartong för att de går att stänga, det känns som att böckerna skyddas bättre. Och så är de stapelbara såklart. Jag är nog ingen banankartongsmänniska.