Hej!
Jag har flyttat in i en omgjord 1:a på bottenplan i ett fyravåningshus. Köket har flyttats till vardagsrummet och gjorts om till sovrum av en tidigare ägare. Nu fick jag dock underkänt på OVK då ingen ny frånluft har installerats i köket, har bara en kolfilterfläkt. Vi har självdrag i fastigheten och den kanal sitter ju i mitt nuvarande sovrum. Vad blir det enklaste och snyggaste lösningen tror ni? Nuvarande kök sitter på höger kortsida. Väntar på svar från offerter men tänkte kolla här under tiden. Om ni behöver mer information kring något så bara skriv.

• Kök med diskho och köksbänk i trä, kolfilterfläkt ovanför. Vägghylla med glas och flaskor i bakgrunden. Kasse med text "Clas Ohlson" ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hylla med hushållsprodukter, en glasvas och en fläktkanal i ett kök.
    Skapa konto
  • Modernt kök med vit bänkskiva, grön kakelvägg, kaffebryggare, kryddhylla och kylskåp. Tidning och solglasögon ligger på bänken.
    Skapa konto
  • Vägg med ventilationsgaller i hörnet och en öppen dörröppning som leder till ett kök med tavelkonst på väggarna.
    Skapa konto
  • Planritning av en lägenhet med markerad "Rum," "Kök" och olika utrymmen, som föreslått i ett diskussionsinlägg om ventilationslösningar.
    Skapa konto
Det kommer inte bli varken "lätt" eller snyggt.
Befintliga frånluftsventilen sitter en bit ner på väggen, den nya kanalen bör inte gå upp över befintliga ventilen, samt kanalen bör luta lite från befintliga ventilen till nya ventilen i köket så att det inte riskera att bli stillastående luft i kanalen.

Sen ska en imkanal brandisoleras så fort den lämnar köket, om imkanal delas av flera lägenheter så ska imkanalen brandisoleras även i köket.

En imkanal behöver inte vara ansluten till en fläktkåpa eller köksfläkt utan frånluftskanalen från gamla köket var klassad som imkanal när köket var där.

• Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
C
Det ser ju ut som du har en skorstensstock mot/i den "nya" köksväggen, med (förmodar jag) självdragskanaler för husets badrum? Får du inte ansluta ett f-don (självdrags-) till någon av dem? Ett av de tre som syns på planritningen betjänar ditt badrum, ett- grannens, sen finns det en till vars roll inte går att utläsa ut bara den ritningen. Men minst en av dem är ju din "egen" (?)

Någon behöver säkert kontrollräkna lite på flödena samt se över placeringen och kapaciteten för friskluftsintagen, men det låter inte alls omöjligt att det funkar (reservation såklart för alt jag inte vet om huset). Eller är det totalstopp för att blanda badrums- och köksventilation, även om det är självdrag från samma lägenhet?

Redigerat:
  • Gilla
Hannes Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
C
Heh, kom på ännu en tanke "utanför boxen". Du har ju en "inkörsport" på utsidan av rummet, dvs i praktiken uteluf om den står öppen mot något håll. Jag skulle försöka få en Paxfläkt ut till porten godkänd som frånluftsventilation :)

Kan f.ö. nämna att jag själv bor i ett gammalt flerbostadshus där frånluft från kök och bad kopplats på samma självdragsstam vid renovering. Godkänt och funkar alldeles utmärkt.

• Gilla
Hannes Gustafsson
  • Laddar…
C
C Chrzan skrev:
Heh, kom på ännu en tanke "utanför boxen". Du har ju en "inkörsport" på utsidan av rummet, dvs i praktiken uteluft om den står öppen mot något håll. Jag skulle försöka få en Paxfläkt ut till porten godkänd som frånluftsventilation :)

Kan f.ö. nämna att jag själv bor i ett gammalt flerbostadshus där frånluft från kök och bad kopplats på samma självdragsstam vid renovering. Godkänt och funkar alldeles utmärkt.
Ehh, var nog inte riktigt vaken när jag skrev "Pax-fläkt" rakt av.. Den ska ju inte skapa sådant undertryck i bostaden att man riskerar baksug i självdragskanalerna. Så nej, man får räkna på det och styra/begränsa sugtrycket. Kanske ni kan få godkänt med bara ett frånluftsdon med backventil?

C Chrzan skrev:
Ehh, var nog inte riktigt vaken när jag skrev "Pax-fläkt" rakt av.. Den ska ju inte skapa sådant undertryck i bostaden att man riskerar baksug i självdragskanalerna. Så nej, man får räkna på det och styra/begränsa sugtrycket. Kanske ni kan få godkänt med bara ett frånluftsdon med backventil?
Byggaren drog bara ett rör från gamla ventilation ut till köket/vardagsrummet genom väggen. Tramsigt att det räckte med så lite, men blev godkänt på OVK iaf 🤷‍♂️

• Gilla
Chrzan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.