Hej!
Jag skulle vilja be er om tips & råd inför en VA ändring vi planerar att göra till sommaren. I samband med en renovering av tvättstugan vill vi flytta VM eftersom väggen den sitter på skall rivas när vi börjar med en utbyggnad av huset. Då är vi i o f s minst ett år bort men eftersom vi ändå gör om så vill vi passa på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första frågan rör den befintliga vattenledningen som ligger i skyddsrör under plattan i dim 40mm. Planen är att byta denna från tomtgräns eftersom jag inte vill ha skarvar (får man ens?) på inkommande vatten och att den snart är 40 år gammal. Ingen större kostnad för lite nya rör trots allt, och eftersom det ligger i skyddsrör bör det gå trä in den nya, något mindre slagen? Eller vad tror ni? Dimensionen är blir något mindre men väggtjockleken är mindre än idag så det blir inte så mycket mindre area, sen verkar 32mm vara mer eller mindre standard? Vad tror ni om dragningen som blir på ~1,2-1,5m (frostfritt) samt med vinkel in mot fastighet enligt säker vatten.
Nästa fråga rör vattenmätaren och dess placering. Jag skulle vilja placera den i ett Uponor Vattenmätarskåp som har förberedd anslutning för 32mm PEM slang (bl a därför valet föll på den dim) trots att den är svindyr! Det verkar också som om man inte får placera skåpet i yttervägg (har det med frysrisk att göra?) och därför tänkte jag placera den i en mellanvägg istället. Men måste man överhuvudtaget placera den i ett skåp om man ändå är över tätskiktet och har genomföringar genom hylsa? Detta är ingen fråga om nybyggnation men jag vill ändå försöka följa säker vatten i den mån det är möjligt, och det mesta går ju i o m att tvättstugan ändå ska göras om.
Oavsett skåp eller ej kommer VM placeras lättåtkomligt och på rätt höjd enligt kommunens (Kungsbacka) regler.
Som sagt, lite tips & ideér för vår plannering hade inte varit fel!