Hej!
Jag har précis satt in en braskamin I min gamla öppna spis. Det blir otroligt varmt och skönt på övervåningen så jag vill få ner lite av den luften i källaren. Då jag ska mura igen sidan på öppna spisen så har jag passat på att ta upp ett hål för ventilationen som ska ta den varma luften inne ovanför öppna spisen.
Jag har gjort en kanal på insidan av spisen som gör att den tar luften som är högst upp inne i spisen. Sen har jag ett ventrör som går ner till källartaket där det sitter en kanalfläkt (100mm)
När jag mäter temperaturen på luften som kommer ur fläkten nere i källaren så är det ca 40-45 grader. Den har tappat ca 50 grader från insuget till utblåset. Strax over 40 grader borde ändå vara OK men trots att den stått på i ca 5 timmar så höjs temperaturen med knappt en grad i källarrummet som är på ca 50 kubik.. Vart tar värmen vägen?
Fläkten är en kanalfläkt Marley MW100E som ger 110m3/h (Är det för lite)
Se även bilder.
Tacksam för hjälp!
Jag har précis satt in en braskamin I min gamla öppna spis. Det blir otroligt varmt och skönt på övervåningen så jag vill få ner lite av den luften i källaren. Då jag ska mura igen sidan på öppna spisen så har jag passat på att ta upp ett hål för ventilationen som ska ta den varma luften inne ovanför öppna spisen.
Jag har gjort en kanal på insidan av spisen som gör att den tar luften som är högst upp inne i spisen. Sen har jag ett ventrör som går ner till källartaket där det sitter en kanalfläkt (100mm)
När jag mäter temperaturen på luften som kommer ur fläkten nere i källaren så är det ca 40-45 grader. Den har tappat ca 50 grader från insuget till utblåset. Strax over 40 grader borde ändå vara OK men trots att den stått på i ca 5 timmar så höjs temperaturen med knappt en grad i källarrummet som är på ca 50 kubik.. Vart tar värmen vägen?
Fläkten är en kanalfläkt Marley MW100E som ger 110m3/h (Är det för lite)
Se även bilder.
Tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Du har varit för optimistiskt som många och även jag var när jag skulle flytta värmen till ett rum. Även vanliga värmeflyttare som bara ligger på runt 65 l/s räcker inte till. Min var på 98 l/s och kan bara värma upp knappt en grad i rum på 20 kvm. Att vända på luften hjälpte inte heller.
En vän lyckades få upp varmluft från kaminen till övervåningen genom att borra upp ett större hål i taket. På övervåningen satte han en kanalfläkt från Östberg som kan hastighetregleras i en ljuddämpande låda. De har en med håltagning 160 mm på 183/s. Sedan har de andra varianter på 200-250 m.m. Någon av dem har kraftigare fläkt för långa kanaler.
Fläkten kan du sätta i källaren som nu och klä in ett större kanalrör vid kaminen.
En vän lyckades få upp varmluft från kaminen till övervåningen genom att borra upp ett större hål i taket. På övervåningen satte han en kanalfläkt från Östberg som kan hastighetregleras i en ljuddämpande låda. De har en med håltagning 160 mm på 183/s. Sedan har de andra varianter på 200-250 m.m. Någon av dem har kraftigare fläkt för långa kanaler.
Fläkten kan du sätta i källaren som nu och klä in ett större kanalrör vid kaminen.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Tar du luften undertill vid kaminen där det är kallast?
Ta luften där det är varmast och öka på kanalstorleken och fläktkapaciteten.
Ta luften där det är varmast och öka på kanalstorleken och fläktkapaciteten.
Om du verkligen tillför källaren 110 m³/h 40-gradig luft borde det innebära en värmeeffekt på runt 700W om det är 20 grader där sedan tidigare. Det borde inte vara en försumbar effekt, men frågan är om den är så hög.
Eldar du kontinuerligt så att luften som blåser in i källaren är 40 grader hela tiden?
Under vilka omständigheter ger fläkten 110m³/h? Det är ett smalt rör med flera tvära krökar. Sådant drar ner flödet. Hur är det sedan med vägar för retur? Är det fritt för luften att strömma andra vägar tillbaka från källaren till rummet med spisen?
Bonusfrågan är hur du mätt temperaturen vid inloppet till fläkten. Har du mätt så att termometern kan värmas av strålningsvärme från insatsen? I så fall kan det vara att luften inte alls är 50 grader varmare där än vid utblåset utan det är ett mätfel. Ungefär som att ha en termometer i solsken.
Eldar du kontinuerligt så att luften som blåser in i källaren är 40 grader hela tiden?
Under vilka omständigheter ger fläkten 110m³/h? Det är ett smalt rör med flera tvära krökar. Sådant drar ner flödet. Hur är det sedan med vägar för retur? Är det fritt för luften att strömma andra vägar tillbaka från källaren till rummet med spisen?
Bonusfrågan är hur du mätt temperaturen vid inloppet till fläkten. Har du mätt så att termometern kan värmas av strålningsvärme från insatsen? I så fall kan det vara att luften inte alls är 50 grader varmare där än vid utblåset utan det är ett mätfel. Ungefär som att ha en termometer i solsken.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tackar för svaren! Som svar till "workingclasshero" -> Nej jag tar inte luften längst ner, utan högst upp med själp av en plåtkanal på insidan så att jag kommer åt luften högst upp.
Svar till "Avemo" -> Under det fem timmarna jag gjorde testet så eldade jag kontinuerligt. De 110m3/h jag pratar om är vad dataspecen på fläkten sager. Har dock inte gjort någon kontrollmätning där. När det gäller svaret på din bonusfråga så är det svårt att svara på den. Luften som är ovanför kaminen och upp till "taket" I gamla eldstaden är det jag mätt med en vanlig inne/ute thermometer. Satte givaren på en pinne som jag höll I mitten där inne. Går inte att stoppa in handen där då det är för varmt. Om det är riktigt värde vågar jag inte svara på.
Jag har nog inset att jag får ge upp den här tanken men "gratis" värme i källaren. Det är nog som ni andra varit inne på för liten volym som flyttas. Jag vill varken göra store hål i golvet eller kraftigare fläkt för då skulle det susa för mycket i insuget är jag rädd för. På gränsen redan nu.
Trist, tyckte detta verkade som en bra idé men hade inte räknat med att luftens värme skulle sjunka så snabbt.
Svar till "Avemo" -> Under det fem timmarna jag gjorde testet så eldade jag kontinuerligt. De 110m3/h jag pratar om är vad dataspecen på fläkten sager. Har dock inte gjort någon kontrollmätning där. När det gäller svaret på din bonusfråga så är det svårt att svara på den. Luften som är ovanför kaminen och upp till "taket" I gamla eldstaden är det jag mätt med en vanlig inne/ute thermometer. Satte givaren på en pinne som jag höll I mitten där inne. Går inte att stoppa in handen där då det är för varmt. Om det är riktigt värde vågar jag inte svara på.
Jag har nog inset att jag får ge upp den här tanken men "gratis" värme i källaren. Det är nog som ni andra varit inne på för liten volym som flyttas. Jag vill varken göra store hål i golvet eller kraftigare fläkt för då skulle det susa för mycket i insuget är jag rädd för. På gränsen redan nu.
Trist, tyckte detta verkade som en bra idé men hade inte räknat med att luftens värme skulle sjunka så snabbt.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Nja, temperaturen sjunker nog inte så många grader, utan den drar med sig kalluft som du inte lyckas mäta, och som blandar sig på vägen.
Försök fixa ledskener så u tar luft på ett mer begåvat sätt.
En datafläkt orkar inte pumpa någe vidare....
Kolla på effektivare fläktar med lågt ljud.
Det finns ljuddämpande rör också.
Ge inte upp nu!
Försök fixa ledskener så u tar luft på ett mer begåvat sätt.
En datafläkt orkar inte pumpa någe vidare....
Kolla på effektivare fläktar med lågt ljud.
Det finns ljuddämpande rör också.
Ge inte upp nu!
Håller med ge inte upp nu. Det finns starkare fläktar som kan varvtalsregleras från 120 m.m. Det gör att susande ljudet går att reglera när det stör. Blir hålet större bör susande/sugande ljudet minska. Du har redan fått gratis varme 700 w men inte tillräckligt. Du har redan gjort det snygg vid kaminen. Bygger du en liten låda över nya kanalröret blir det snyggt.
Om man hastigt stoppar in handen, bränner det då på hela handen eller bara på den sida handen som vetter mot kaminen? Värme transporteras bland annat genom strålning från insatsen. Strålningsvärmen kan lätt värma föremål som händer eller termometrar till en mycket högre temperatur än den omgivande luften. Skulle du stoppa in termometern i röret där det inte är fri sikt till insatsens metall så skulle den mäta luftens temperatur. Det låter det inte som att du gjort nu. Temperaturen du mätt vid inblåset i källaren är troligen korrekt.Deutgen skrev:Under det fem timmarna jag gjorde testet så eldade jag kontinuerligt. De 110m3/h jag pratar om är vad dataspecen på fläkten sager. Har dock inte gjort någon kontrollmätning där. När det gäller svaret på din bonusfråga så är det svårt att svara på den. Luften som är ovanför kaminen och upp till "taket" I gamla eldstaden är det jag mätt med en vanlig inne/ute thermometer. Satte givaren på en pinne som jag höll I mitten där inne. Går inte att stoppa in handen där då det är för varmt. Om det är riktigt värde vågar jag inte svara på.
När det gäller fläktens uppgivna flöde så gäller det när flödet inte är bromsat av något. Långa rör bromsar lite. Skarpa knän på rören bromsar mycket. Om det finns stängda dörrar mellan kaminen och källaren så att luften inte har fri väg tillbaka bromsar det också. Sammantaget gör det att det inte blir några 110 m³/h och därmed inte heller några 700W. Det är säkert möjligt att förbättra resultatet, men det är svårt att komma ifrån att det blir mycket mer värme i rummet där du eldar än i rummet du flyttar värmen till.
Hej, intressant inlägg och bra svar. Jag vill göra samma sak i vårt hus som är byggt 1952. Vi har en braskamin på översta våningen där jag på väggen nära taket ovanför vill sätta en insugsventil och leda ner varm luft till vår källare för att jämna ut temperaturdifferensen och höja värmen i källaren. Det låter på er som att jag bör välja minst 120mm diamanter på spiralrör? Den fläkt jag tänkt använda ska jag placera i antingen en garderob på vägen ner eller i källaren inuti röret.
Bör jag välja en fläkt som inte sitter inuti alternativ A eller utanpå alternativ B?
Något annat bra jag borde tänka på?
Bör jag välja en fläkt som inte sitter inuti alternativ A eller utanpå alternativ B?
Något annat bra jag borde tänka på?
Det viktigaste om man skall dra värme från övervåningen till källaren genom ett ventilationsrör skulle jag säga är att inte ha för höga förhoppningar på resultatet. Det är många som blivit missnöjda med resultatet eller avsaknaden av sådant.Joel Sverneborn skrev:
Hej, intressant inlägg och bra svar. Jag vill göra samma sak i vårt hus som är byggt 1952. Vi har en braskamin på översta våningen där jag på väggen nära taket ovanför vill sätta en insugsventil och leda ner varm luft till vår källare för att jämna ut temperaturdifferensen och höja värmen i källaren. Det låter på er som att jag bör välja minst 120mm diamanter på spiralrör? Den fläkt jag tänkt använda ska jag placera i antingen en garderob på vägen ner eller i källaren inuti röret.
Bör jag välja en fläkt som inte sitter inuti alternativ A eller utanpå alternativ B?
Något annat bra jag borde tänka på?
Var tänkte du ta luften ifrån? I den här trådstarten fanns till synes hyfsade förutsättningar i och med att luften kunde tas från ett relativt slutet utrymme mellan insats och öppen spis. Om man bara tar luften från taket i samma rum som kaminen blir det inte så stor temperaturdifferens.
Du kan flytta mer luft med ett grövre rör. Angående fläkten så är det flödet du skall titta på och möjligen ljudnivån. Jag tror att fläkten i alternativ B ofta har ett högre flöde. Men titta på specen av just de fläktar du är intresserad av.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



