Jag står i valet o kvalet....

Bor i en 3a med mina 2 barn som bor hos mig varannan vecka.

I nuläget har barnen varsitt sovrum och jag har min säng i ena änden av det avlånga vardagsrummet.
Jag är van att ha det så här under 4-5år nu och det fungerar bra för alla.
Lägenheten är en typiskt traditionell 3 rummare på 72kvm från 60-talet, 1 större sovrum och ett mindre, ett ganska trångt kök, ett förhållandevis stort vardagsrum med plast för "matgrupp" i ena änden (där jag har min säng idag).

Anledningen till att tankarna kring detta kommer nu är att det börjar bli hög tid att blåsa ut köket o bygga nytt.

Lägenhetens utformning lämpar sig relativt väl för att bygga upp köket utmed ena korta väggen i det avlånga vardagsrummet.
Gör man detta så vinner man ju ett extra sovrum...

Vad tror expertpanelen om den alternativa planlösningen med "öppen planlösning" kombination av vardagsrum/kök och få ett extra sovrum?
Givetvis påverkar det både värde och hur attraktiv lägenheten är på marknaden, men i vilken riktning?
Olika målgrupper prioriterar även olika saker?

Tidsperspektivet jag har nu är att jag bor kvar här tills barnen flyttar ut, vilket lär vara runt 15 år bort.

Hur skulle du gjort?
 
Düsseldorff
Kanske. Men det kräver ju ganska mycket i form av dragning av vatten och avlopp. Visa planlösningen!
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kanske. Men det kräver ju ganska mycket i form av dragning av vatten och avlopp. Visa planlösningen!
Du har givetvis rätt att det skulle bli aningen mer arbete.

Det är dock försumbart i det stora hela, det räcker med att bygga en 1m bred och 50cm hög "låda" där vatten och avlopp går. Denna operation är utförd i en del av föreningens lägenheter som är likadana som min, så jag har tagit inspiration därifrån. Det de flesta gjort är att sen placera en fastbyggd garderob ovanpå denna "låda".

Ska se om jag lyckas få till en bild med planlösningen.
 
Düsseldorff
K Kasken skrev:
Du har givetvis rätt att det skulle bli aningen mer arbete.

Det är dock försumbart i det stora hela, det räcker med att bygga en 1m bred och 50cm hög "låda" där vatten och avlopp går. Denna operation är utförd i en del av föreningens lägenheter som är likadana som min, så jag har tagit inspiration därifrån. Det de flesta gjort är att sen placera en fastbyggd garderob ovanpå denna "låda".

Ska se om jag lyckas få till en bild med planlösningen.
Toppen! Men om vi ska kunna hjälpa dig är det helt nödvändigt med en bild av planlösningen. Annars är det som att gissa med ögonbindel.
 
  • Gilla
Kasken
  • Laddar…
BirgitS
K Kasken skrev:
Vad tror expertpanelen om den alternativa planlösningen med "öppen planlösning" kombination av vardagsrum/kök och få ett extra sovrum?
Givetvis påverkar det både värde och hur attraktiv lägenheten är på marknaden, men i vilken riktning?
Olika målgrupper prioriterar även olika saker?

Tidsperspektivet jag har nu är att jag bor kvar här tills barnen flyttar ut, vilket lär vara runt 15 år bort.
För närvarande ger fler sovrum och kombinerat kök och vardagsrum vanligen mer betalt. Men hur det är om 15 år vet man ju inte. Med det tidsperpektivet är det bättre att göra så att det passar en själv och tänka att även om man får mindre betalt om 15 år så är det värt pengarna att trivas bättre själv under många år.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Toppen! Men om vi ska kunna hjälpa dig är det helt nödvändigt med en bild av planlösningen. Annars är det som att gissa med ögonbindel.
Jag har ännu inte lyckats med att få in en bra bild med planlösningen, jobbar på det.

BirgitS BirgitS skrev:
För närvarande ger fler sovrum och kombinerat kök och vardagsrum vanligen mer betalt. Men hur det är om 15 år vet man ju inte. Med det tidsperpektivet är det bättre att göra så att det passar en själv och tänka att även om man får mindre betalt om 15 år så är det värt pengarna att trivas bättre själv under många år.
Den teorin ställer jag mig helhjärtat bakom, problemet jag brottas med är att jag är extremt kluven vilken lösning jag själv föredrar. Jag ser både fördelar och nackdelar med båda, som väger ungefär lika tungt.

En teori jag själv funderat mycket kring är att om de ökningar av boendekostnader vi ser nu fortsätter och håller i sig över tid så borde det innebära att intresset för"kompakta" och prisvärda boendealternativ över tid kommer öka.
Om den profetian slår in så kommer nog en lägenhet med låg avgift som har 1 stort sovrum där man lätt får plats med dubbelsäng och 2 mindre sovrum vara ganska attraktiv på marknaden, även om de gemensamma utrymmena kanske upplevs i minsta laget?

Skitsvårt är det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker att det låter rimligt och eftersom andra redan har gjort det ska det ju inte vara något problem. Jag tänker att den som i framtiden vill ha separata umgängesytor kan använda ett av sovrummen som TV-rum, en klassisk lösning!
 
Observera att utöver vatten o avlopp (och el) så behöver du även ha koll på ventilationen. Till ett kök måste det finnas en Imkanal, även om man inte har någon fläktkåpa ansluten till den (kolfilterfläkt). Detta ställer väldigt ofta till problem vid flytt av kök. Det blir nedslag på nästa OVK, som kansle är om 3 - 4 år. Och krav på återställande.
 
  • Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Observera att utöver vatten o avlopp (och el) så behöver du även ha koll på ventilationen. Till ett kök måste det finnas en Imkanal, även om man inte har någon fläktkåpa ansluten till den (kolfilterfläkt). Detta ställer väldigt ofta till problem vid flytt av kök. Det blir nedslag på nästa OVK, som kansle är om 3 - 4 år. Och krav på återställande.
Fast det har ju TS redan svarat på.
 
K
Om det är en lägenhet som du skriver så är det mycket tveksamt att det är tillåtet. Man brukar placera kök mot kök i lägenheter då det förekommer mer ljud i ett kök, så det handlar alltså om att du kommer störa dina grannar betydligt mer om du flyttar köket.

Jag har gjort liknande lösning i 2 radhus (äganderätt). Stort kök (ändrad planlösning) har inte påverkat slutpriset i något av fallen.
 
K Kirre2021 skrev:
Om det är en lägenhet som du skriver så är det mycket tveksamt att det är tillåtet. Man brukar placera kök mot kök i lägenheter då det förekommer mer ljud i ett kök, så det handlar alltså om att du kommer störa dina grannar betydligt mer om du flyttar köket.

Jag har gjort liknande lösning i 2 radhus (äganderätt). Stort kök (ändrad planlösning) har inte påverkat slutpriset i något av fallen.
Fast TS har ju redan skrivit att flera andra i huset gjort det. Hur kan det då inte vara tillåtet?
 
K
Anna_H Anna_H skrev:
Fast TS har ju redan skrivit att flera andra i huset gjort det. Hur kan det då inte vara tillåtet?
Missat detta men människor gör saker som inte är tillåtet också ☺️
 
K Kirre2021 skrev:
Missat detta men människor gör saker som inte är tillåtet också ☺️
Det är spännande att folk inte orkar läsa hela tråden när det bara är 12 inlägg i den 😂
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det har ju TS redan svarat på.
Vad jag kan se så har TS inte skrivit någonting om imkanalen (frånluft kök), det är den biten som @hempularen tar upp.
Det enda som TS har tagit upp som hempularen nämnde (typ i förbifarten) är VA:t.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
K Kasken skrev:
Jag står i valet o kvalet....

Bor i en 3a med mina 2 barn som bor hos mig varannan vecka.

I nuläget har barnen varsitt sovrum och jag har min säng i ena änden av det avlånga vardagsrummet.
Jag är van att ha det så här under 4-5år nu och det fungerar bra för alla.
Lägenheten är en typiskt traditionell 3 rummare på 72kvm från 60-talet, 1 större sovrum och ett mindre, ett ganska trångt kök, ett förhållandevis stort vardagsrum med plast för "matgrupp" i ena änden (där jag har min säng idag).

Anledningen till att tankarna kring detta kommer nu är att det börjar bli hög tid att blåsa ut köket o bygga nytt.

Lägenhetens utformning lämpar sig relativt väl för att bygga upp köket utmed ena korta väggen i det avlånga vardagsrummet.
Gör man detta så vinner man ju ett extra sovrum...

Vad tror expertpanelen om den alternativa planlösningen med "öppen planlösning" kombination av vardagsrum/kök och få ett extra sovrum?
Givetvis påverkar det både värde och hur attraktiv lägenheten är på marknaden, men i vilken riktning?
Olika målgrupper prioriterar även olika saker?

Tidsperspektivet jag har nu är att jag bor kvar här tills barnen flyttar ut, vilket lär vara runt 15 år bort.

Hur skulle du gjort?
Jag hade gjort följande
1. Provmöblerat hur det nya köket skulle bli och hur mycket plats det tagit. Hade det blivit bra hade jag gått vidare.
2. Hört med föreningen så de godkänner en sådan flytt. Även om det finns lägenheter som gjort så tidigare så är det inte säkert att det fortfarande är godkänt. Jag satt själv med i en brf-styrelse där det fanns lägenheter som flyttat kök och toaletter, detta hade dock gjorts utan styrelsens godkännande. Dessa var det dock många andra som hänvisade till som ”men om dom har fått så borde jag få”.
3. Godkänner styrelsen det så är det bara att sätta igång. Ta in en rörmokare tidigt för att planera avloppet bra samt ventilationen med en ventilationsexpert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.