2 889 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Flytta ut isoleringen till utsidan av murblock? Tvärtemot ritningen
Jag gör en tillbyggnad där det först är ett varv leca innan trästommen kommer. Det är främst en källare/garage även om 4 meter av aktuell vägg kommer vara vanligt rum.
Min konstruktör har ritat ett smalt lecablock med isoleringen på insidan. Jag tycker den känns lite komplex med speciella materialval, luftspalt etc.
Kan man istället göra som jag tänker, att bara sätta en skiva cellplast på utsidan och låta insidan vara som den är. Bara att man målar den sen? Då tänker jag mig ett Leca murblock 25cm bred som är upp och ned, istället för originalet på 16 cm (finns väl inte ens den bredden?).
Fördelen enligt mig är att det känns bättre med ett rejälare block nertill (hus på två våningar), bättre ur fuktsynpunkt att ha isoleringen på utsidan, lättare att bygga, och eventuellt lättare putsa då skarven mellan kantelement och leca försvinner.
Ser ni några nackdelar med mitt förslag?
Originalet på insidan:
Mitt förslag på utsidan:
Min konstruktör har ritat ett smalt lecablock med isoleringen på insidan. Jag tycker den känns lite komplex med speciella materialval, luftspalt etc.
Kan man istället göra som jag tänker, att bara sätta en skiva cellplast på utsidan och låta insidan vara som den är. Bara att man målar den sen? Då tänker jag mig ett Leca murblock 25cm bred som är upp och ned, istället för originalet på 16 cm (finns väl inte ens den bredden?).
Fördelen enligt mig är att det känns bättre med ett rejälare block nertill (hus på två våningar), bättre ur fuktsynpunkt att ha isoleringen på utsidan, lättare att bygga, och eventuellt lättare putsa då skarven mellan kantelement och leca försvinner.
Ser ni några nackdelar med mitt förslag?
Originalet på insidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt förslag på utsidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktören har inte all fakta om huset. Han vet laster och så vidare och i mitt fall byter jag från okända 16cm till bredare 25cm vilket knappast kan ha negativ påverkan på bärigheten.
Kvar är då frågan kring värme/fukt. Om jag ska spekulera (har ingen kontakt med konstruktör) så trodde konstruktören att jag ville ha det mer som ett boenderum än garage/förråd och att man då inte vill ha en lecavägg längst ner utan istället gips hela vägen. Det är ju även ritat nåt innergolv som tyder på det.
Fukt vill man väl alltid stoppa med isolering på utsidan så tycker min konstruktion är bättre. Det är ju så det görs på källarväggar fast med pordrän istället för cellplast eftersom under mark.
Jag blir mer och mer övertygad av mig själv när jag skriver
Men någon får gärna säga emot eller hålla med!
Kvar är då frågan kring värme/fukt. Om jag ska spekulera (har ingen kontakt med konstruktör) så trodde konstruktören att jag ville ha det mer som ett boenderum än garage/förråd och att man då inte vill ha en lecavägg längst ner utan istället gips hela vägen. Det är ju även ritat nåt innergolv som tyder på det.
Fukt vill man väl alltid stoppa med isolering på utsidan så tycker min konstruktion är bättre. Det är ju så det görs på källarväggar fast med pordrän istället för cellplast eftersom under mark.
Jag blir mer och mer övertygad av mig själv när jag skriver
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken myra har flyttat in och skapat läcka i uterummet?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Flyttat kök i lägenhet utan frånluft
Ventilation -
SÖKES: Uthus att plocka ner och flytta
Köpes, Hyres & Bytes -
Behöver vi flytta fönster när vi bygger ut fasad?
Fasad -
Flytta vattenutkastare närmare grödor i trädgården?
Trädgård allmänt