En nätt resa på ca 40-45 mil, har svårt att se att någon är så intresserad av att köra den sträckan dubbel väg, d.v.s ca 80-90 mil i 30 km/h (Skurup-Moholm-Skurup eller Moholm-Skurup-Moholm).

Tänker jag fel om jag tänker att man måste ha BE-behörighet på körkortet för att få framföra 2.3-ton släp + dragbil?

Tänker man sig att ett Tiny House på hjul går som efterfordon så kan man "kringå" behörighet och viktbegränsningar?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsregler/Slap/Efterfordon/

https://www.transportstyrelsen.se/g.../vag/fordon/fordon_och_regler/pvj1103_web.pdf

Redigerat:
Det är gissningsvis inte ett släp utan ett efterfordon.
BE körkort behövs inte.
Men man får inte åka på motorväg.

• Gilla
Erika.B
  • Laddar…
Ja, förutsatt att dess fjädringssystem är satt ur funktion så kan det gå som efterfordon.

RoTe RoTe skrev:
Barnen har sommarlov nu...
Va vänta, är det ett erbjudande?! 😂

RoTe
E Erika.B skrev:
Va vänta, är det ett erbjudande?! 😂
Jag menar att epakidsen inte har mycket för sig.

M Mattias_Edeslatt skrev:
En nätt resa på ca 40-45 mil, har svårt att se att någon är så intresserad av att köra den sträckan dubbel väg, d.v.s ca 80-90 mil i 30 km/h (Skurup-Moholm-Skurup eller Moholm-Skurup-Moholm).

Tänker jag fel om jag tänker att man måste ha BE-behörighet på körkortet för att få framföra 2.3-ton släp + dragbil?

Tänker man sig att ett Tiny House på hjul går som efterfordon så kan man "kringå" behörighet och viktbegränsningar?
[länk]

[länk]
Ja precis. Mycket tveksam att jag kan få någon vän att hjälpa med körning. Nu är det flera år sedan jag läste in mig på typ allt om tinyhouse vagnar. Men tror jag minns rätt att det går som efterfordon?

H HSP skrev:
Det är gissningsvis inte ett släp utan ett efterfordon.
BE körkort behövs inte.
Men man får inte åka på motorväg.
Det är byggt på husvagns chassi. Tror det är efterfordon. Men som du säger, långsam körning på mindre vägar..

2.3ton på gammalt husvagnschassi skulle jag inte dra speciellt långt. Inte ens med nya däck på den. Inse vad som händer när man står där med ett hjullager som brunnit upp eller motsvarande när någon skall komma med kranbil för att hämta det lite i panik.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag menar att epakidsen inte har mycket för sig.
Attans.. Haha

B BosseHansson skrev:
2.3ton på gammalt husvagnschassi skulle jag inte dra speciellt långt. Inte ens med nya däck på den. Inse vad som händer när man står där med ett hjullager som brunnit upp eller motsvarande när någon skall komma med kranbil för att hämta det lite i panik.
Tack för input👍

Unikt namn
E Erika.B skrev:
Jag bor i Göteborg. Mina väninnor bor i Moholm och är snälla som låter mig ställa vagnen där 👍
Väninnorna kanske kan höra med de lokala epa kidsen? Jag tror en tonårings tim-peng är svårslagen jfr med en lastbilsgubbe.

E Erika.B skrev:
Tack för input👍
Borde gå att köra på en bil trailer modell större eller motsvarande. Finns nog firmor som kör sådant utan att det är lastbilar. Sådana finns ju som är låga så man klarar 4.5m.

• Gilla
Erika.B
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Borde gå att köra på en bil trailer modell större eller motsvarande. Finns nog firmor som kör sådant utan att det är lastbilar. Sådana finns ju som är låga så man klarar 4.5m.
Men då börjar problemet med vikt igen, trailern är ju registrerad och inget efterfordon så då krävs det väl BE körkort eller vad det nu heter....

Någon som har en trailer för skogsfordon eller grävare gör det utan problem. Kolla runt bland åkerierna, skogs- och grävarfirmorna i närheten var vagnen ska stå.
Vagnen är så pass lätt att den bör gå på BE-kort (på en trailer) men då måste du vara säker på vikten.

• Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Någon som har en trailer för skogsfordon eller grävare gör det utan problem. Kolla runt bland åkerierna, skogs- och grävarfirmorna i närheten var vagnen ska stå.
Vagnen är så pass lätt att den bör gå på BE-kort (på en trailer) men då måste du vara säker på vikten.
Det låter bra. Ska kika vad som finns runtom där i krokarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.