Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte än. Men jobbar:) på det.
Följdfrågan blir väl då, går det att leva och bo i Norge på inkomster skattade i Sverige? :)

T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just det, när du säger det .. Norge godtog inte dubbla medborgarskap förut (tur att det inte finns några människor födda i Iran där, hur hade det gått?).. Så du var tvungen att avsäga dig ditt svenska medborgarskap ...
Yes var tvungen att avsäga den då, men får tydligen gå på anhöriginvandring nu för att snabbare bli Svensk igen, eller det dubbla, enda fördelen med och använda Norska passet är att dom ger bättre hjälp som nu vid corona, snabbare hjälp med flyg hem för medborgare osv.., man får hjälpen beroende på vilket pass man använder när du reser, använder du Sv pass, så hjälp härifrån, använder du det Norska hjälp från norge.

T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Följdfrågan blir väl då, går det att leva och bo i Norge på inkomster skattade i Sverige? :)
Man skattar i det land inkomsten kommer ifrån, allt jag tjänar här skattas här, samma i Norge.
Nackdel norge är just alla kostnader, som vägtullar, högre bankräntor, matkostnader, öl sprit, ökar med 30-40% försäkringar osv,,,
Sedan ligger nu Norska löner ungefär på samma nivå som dom Svenska, så mindre kvar i plånboken , eller lummeboka på Norsk:rolleyes: och i Norge, dom flesta Svenskar drog tillbaka hem vid 2015.

T Takläggare skrev:
Man skattar i det land inkomsten kommer ifrån, allt jag tjänar här skattas här, samma i Norge.
Njaaa.. Det är inte fullt så enkelt. Kolla med skattemyndigheten. Om inte skattemyndigheten anser att du är utflyttad (finns en massa villkor som skall vara uppfyllda), så måste du skatta i Sverige även för inkomster från annat land. Sedan finns det "dubbelbeskattningsavtal", som varierar beroende på vilket land det gäller. Vanligen får man dra av skatt som redan betalats i ett annat land, från den svenska skatten.

Men det kan uppstå helt absurda effekter:

För en del år sedan hade jag en kollega som hade bott en massa år i Norge, han hade två barn i Norge, var nu skild.

Då (vet inte om det är samma regler idag), så fungerade systemet med underhållsbidrag i Norge, så att han fick betala 40% av sin bruttoinkomst i underhållsbidrag. Om han arbetade och skattade i Norge, så¨var underhållsbidraget avdragsgillt men det var det inte i Sverige. Så han skulle få behålla ungefär 10 - 15% av sin inkomst. Det norska underhållsbidraget var konstruerat så att det gick inte ens till hans egna barn, utan in i en stor fond, från den fonden betalas bidraget ut, lika för alla barn. Så underhållsbidraget var någon sorts "skillsmässoskatt".

Han löste det genom att arbeta som konsult från Norge (med uppdraget i Sverige), och därmed skatta och göra avdrag i Norge. Inte helt lagligt men han kom undan med det.

T
H hempularen skrev:
Njaaa.. Det är inte fullt så enkelt. Kolla med skattemyndigheten. Om inte skattemyndigheten anser att du är utflyttad (finns en massa villkor som skall vara uppfyllda), så måste du skatta i Sverige även för inkomster från annat land. Sedan finns det "dubbelbeskattningsavtal", som varierar beroende på vilket land det gäller. Vanligen får man dra av skatt som redan betalats i ett annat land, från den svenska skatten.

Men det kan uppstå helt absurda effekter:

För en del år sedan hade jag en kollega som hade bott en massa år i Norge, han hade två barn i Norge, var nu skild.

Då (vet inte om det är samma regler idag), så fungerade systemet med underhållsbidrag i Norge, så att han fick betala 40% av sin bruttoinkomst i underhållsbidrag. Om han arbetade och skattade i Norge, så¨var underhållsbidraget avdragsgillt men det var det inte i Sverige. Så han skulle få behålla ungefär 10 - 15% av sin inkomst. Det norska underhållsbidraget var konstruerat så att det gick inte ens till hans egna barn, utan in i en stor fond, från den fonden betalas bidraget ut, lika för alla barn. Så underhållsbidraget var någon sorts "skillsmässoskatt".

Han löste det genom att arbeta som konsult från Norge (med uppdraget i Sverige), och därmed skatta och göra avdrag i Norge. Inte helt lagligt men han kom undan med det.
Norge har lite andra regler, spec på underhåll , dom är mer än dubbla Sveriges, hörde av en kollega hur mycket han betala per barn, sjukt högt.
Men sedan upplevde även jag att man var inte lika fri i Norge som Sv , var svårt och sätta fingret på vad, utan det är lite här och var, allt från anställningsrätter till skatter och regler, som matvaruaffärer inte öppna Söndagar, ja lite var och här fanns begränsningar.
Sedan Lunch kulturen , många hoppar på då och säger I Norge äter dom visst varmlunch, men inte vad ja upplevde ,
Oftast har Svenskarna längre utbildning, bättre fackförbund osv... även här säkert många på hopp,
Svenska "fika" kulturen , ja den är verkligen en svensk kultur , afterwork mycket god i sv, inte No . Sv mer sociala och öppna människor , Ja.
Kan länka en youtube länk där Norrmän själva berättar skillnader på lunch, utbildning, den där friheten jag nämner men kan inte speca allt utan den bara finns ,, (ca 4,03 min in på video )osv,
Även att SV är ett land med företags historia, och även världsledande inom det, vilket även det avspeglar på skillnader.
Sedan ska man veta att Sv är en hockey nation , där ett Svenskt hockey proffs drar in mer pengar under sin karriär än vad alla Sv o No skidstjärnorna drar ihop tillsammans under deras hela karriärer tillsammans. ta bara suddet , 1,2 miljarder, ta man Johaug eller Northug så har han ännu bara nått 80 milj totalt, ta sedan Erik Karlsson Swe proffs, 111,5 milj per år i lön. så inte lite skillnad på sporterna.

Bästa rådet jag kan ge är att prova åka över och jobb, upplev själv skillnaderna mellan länderna så kommer du upptäcka och känn dom under året du är där, för att sedan upptäcka igen hur bra SV verkligen är.

För att svara på frågan om huslån, norska bank belånar norsk fastighet och svensk i Sverige , tyvärr inte över gränserna.

T Takläggare skrev:
Nackdel norge är just alla kostnader, som vägtullar, högre bankräntor, matkostnader, öl sprit, ökar med 30-40% försäkringar osv,,,
Sedan ligger nu Norska löner ungefär på samma nivå som dom Svenska, så mindre kvar i plånboken , eller lummeboka på Norsk:rolleyes: och i Norge, dom flesta Svenskar drog tillbaka hem vid 2015.
Hej,

Jag googlade på inkomstläget i Norge och då ser det ut som att de ligger 30% högre?

Många källor är dock lite äldre.

T
Ulltand Ulltand skrev:
Hej,

Jag googlade på inkomstläget i Norge och då ser det ut som att de ligger 30% högre?

Många källor är dock lite äldre.
För många lägre yrken är lön högre, som servitörer osv,,, men lite bättre tjänster är inte skillnaden så stor.

Vill man prova på Norge ska man absolut testa, man samtidigt ska man även se att ca 2000 st Norrmän flyttar till Sverige varje år, det valet gör dom nog inte för att lön är bättre.https://www.nrk.no/nordland/_-jeg-flytter-aldri-tilbake-til-norge-igjen-1.12494758

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Löneskillnaderna är fortfarande stora. Det är snarare serviceyrkena som inte svenskar åker över och tar, då levnadsomkostnaderna är så höga att den högre lönen inte ger något direkt mervärde. Jag jobbar i en nordisk koncern och är (inte fysiskt just nu då) nästan halva tiden i Oslo. Den "gamla goda tiden" då man kunde räkna med att prata svenska med större del av personalen i 7-11-butiker och på Gardemoen är förbi. Vi betalar logistikexperter, affärsutvecklare, UXare, IT-arkitekter och liknande åtminstone 30% mer i Norge, än för precis samma tjänst i den svenska delen av samma koncern. För IT-konsulter får vi hosta upp med åtminstone 50 % mer.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
Löneskillnaderna är fortfarande stora. Det är snarare serviceyrkena som inte svenskar åker över och tar, då levnadsomkostnaderna är så höga att den högre lönen inte ger något direkt mervärde. Jag jobbar i en nordisk koncern och är (inte fysiskt just nu då) nästan halva tiden i Oslo. Den "gamla goda tiden" då man kunde räkna med att prata svenska med större del av personalen i 7-11-butiker och på Gardemoen är förbi. Vi betalar logistikexperter, affärsutvecklare, UXare, IT-arkitekter och liknande åtminstone 30% mer i Norge, än för precis samma tjänst i den svenska delen av samma koncern. För IT-konsulter får vi hosta upp med åtminstone 50 % mer.
Vet inte om du har rätt, plocka gärna fram dessa siffror?
Här har du några jag plockar fram.
först Svenska snitt. då ska du se att dom skiljer sig inte så mycket, tänk att SV presenterar månadslön, då sem ersättning är då högre när den betalas ut.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.682431/bast-betalda-it-jobben

Sedan norska snitt.
https://www.flexify.no/lonn/it-konsulent

Tar du sedan topp betalda inom Sverige, så hittar du knappast dessa snitt i Norge.
https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/lista-har-ar-svenska-techbolagen-med-hogst-lon-6970257

Men jämförelsen verkar ju gälla IT jobb i största allmänhet i den svenska statistiken, men bara konsulter i den norska?

Generellt sett så har konsulter lite högre lön, än om man är anställd på ett "vanligt" företag.

Sedan är ju kostnadsläget väldigt mycket högre i Norge än här. Jag skulle inte flytta till Norge för den löneskillnaden.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du får tvivla om du vill, men du får inga sifferbevis från mig. Till skillnad från dina siffror är mina från våra interna budgetark och mina kollegors lönespecar och jag tror inte det vore helt uppskattat om jag la upp sånt här.

En annan skillnad mot vanliga jämförelsetal är att det jag beskriver är skillnader inom samma koncern där exakt samma roller och krav ger så olika lön på människor som t o m jobbar i samma team. Alltså helt jämförbart.

Fast du vet ju inte om jag bara sitter och ljuger. Den risken finns ju...

Staffans2000
H hempularen skrev:
Sedan är ju kostnadsläget väldigt mycket högre i Norge än här. Jag skulle inte flytta till Norge för den löneskillnaden.
Är det det?
Det Svenskar hänger upp sig på är priset på bensin, vägtullar, pizza, och öl. Mjölken kostar förvisso 17kr, men för övrigt tycker jag inte priserna är "väldigt mycket högre". Åtminståne inte vad jag märkt.

Staffan

T
Hep Hep skrev:
Du får tvivla om du vill, men du får inga sifferbevis från mig. Till skillnad från dina siffror är mina från våra interna budgetark och mina kollegors lönespecar och jag tror inte det vore helt uppskattat om jag la upp sånt här.

En annan skillnad mot vanliga jämförelsetal är att det jag beskriver är skillnader inom samma koncern där exakt samma roller och krav ger så olika lön på människor som t o m jobbar i samma team. Alltså helt jämförbart.

Fast du vet ju inte om jag bara sitter och ljuger. Den risken finns ju...
Ja visst plockar man då fram topplistan i Sverige så har den inga problem o matcha den norska, om inte snarare den Svenska ligger långt högre.
Men finns inga tecken på att snittet ska ligga högre i Norge inom it ,chefer osv.
Här är lite mer snitt då över Norska, ett bredare spann.

https://teknamagasinet.no/det-koker-i-it-bransjen/

T Takläggare skrev:
För många lägre yrken är lön högre, som servitörer osv,,, men lite bättre tjänster är inte skillnaden så stor.

Vill man prova på Norge ska man absolut testa, man samtidigt ska man även se att ca 2000 st Norrmän flyttar till Sverige varje år, det valet gör dom nog inte för att lön är bättre.[länk]
Låter ju lite oroväckande....

Danmark?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.