Byggahus.se

Flytta stor sten manuellt, tips?

1. S
    Medlem · Nivå 7
    Det beror på var hävpunkten är, dvs vilken utväxling du får, sedan så behöver du inte lyfta hela stenens vikt, bara ena sidan, om du ska få under en regel. Men jag hade nog försökt gräva under och försökt få in en bildomkraft, och sedan lagt under reglar. Då borde det gå att rubba på den med spett.

• Laddar…
  2. T
    Husägare · Nivå 11
    Ja, det är inte jättesvårt att räkna på. Säg att du lägger ut en planka 20 cm från stenen. Sen puttar du in stången 5 cm under din sten. Då har du "använt" 25 cm av stången. Kvar är då 275 cm. Tar du tag längst ut och hänger dig där så har du en hävstång som är ca 11X... Så väger du 93 kg så får du en kraft om ca 11x93 kg = 1023 kg.
    Men du ska ju inte lyfta upp stenen i luften utan den kommer ju samtidigt stå på en kant... Så det borde räcka ... Sen ju närmare stenen du lägger din planka desto starkare blir hävstången... Detta var bara ett exempel.

3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Det beror på var du sätter balanspunkten, men säg att du sätter den en halvmeter in så får du förhållandet 0,5:2,5, eller 1:5, alltså fem gångers häveffekt.

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Som @tobbbias skrev är nog uppåt tio ggr effekten troligare, men principen är som synes densamma.

5. T
    Medlem · Nivå 11
    De som är jobbigast för dig är underlaget. Att flytta en sån sten på tex en klippa hade inte varit något problem men på löst grus får du kämpa för varje mm. Lyfter du i en ända gräver den ner i andra.

6. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Kraften i hävstången är ju också bara beräknad på just infästningspunkten på stenen. Sedan beror det ju på hur stenen är skulpterad och var dess tyngdpunkt är placerad. Att bara tippa upp en sten är ju oftast mycket enklare än att lyfta upp hela.

• Laddar…
  7. C
    Byggahus Freak! · Nivå 14
    Tack för alla svar! Ovärderligt... (y)

Jag förstår att underlaget gör det bökigare, jag tänker att jag ska försöka lägga någonting lämpligt under för att stadga upp och fördela trycket inför lyftet.

Känns ju inte som en omöjlighet att med en hävstång på 3 meter lyckas då iaf. Kan ensamt bli på gränsen men får väl ta hjälp av någon granne om jag märker att det inte går. Det här kan ju bli mycket mycket spännande känner jag! :crysmile::crysmile:

• Laddar…
  8. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Ta in medhjälpare direkt! På fyra man och med några rejäla spett gör ni det här på några minuter, ensam kan du hålla på timmar utan att lyckas.

• Laddar…
  9. N
    Medlem · Nivå 12
    Ni kanske kan ringa Isabella Lövins man? Han är van vid jättetunga stenar.

10. 5
    Husspekulant · Nivå 10
    Eller så kan du prova att binda fast långa stöttor (pinnar/reglar) på stenen å väg dig på dem. Men då får du klättra å stöttan lägger sig på backen.
    Säger inte att det är en bra idé som funkar bättre än en hävstång under, bara ett alternativ om det andra inte funkar ;)
    Alternativt dra på ett rep/kätting på toppen av regeln först å bind fast runt stenen å sedan på dragkroken.
    Det blir sas hävstång det med men uppifrån

Ps. Kanske tänkte galet där :crysmile:

Redigerat 29 apr 2019 18:03
  11. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Om den skall mot huset, skall den uppåt också? Eller skall den nedåt? Eller samma höjd? Det påverkar också metoden.

Jag är lite bekymrad över att den skall mot altanen. Du bör nog skydda altanen under processen. Så här tunga stenar har sitt eget liv som sagt var.

Om den skall uppåt så bör du börja med det. Kan vara bra att ha mjukt underlag där den skall placeras, det gör det lättare att få den "rät".

Jag har flyttat en mer än 500kg tung sten 30m med spett. Det är tungt, men det går. Men som sagt var, stenen gör många gånger inte som man tror och vill..

12. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    En metod för att bara höja upp den är att lyfta med hävstångsprincipen m.h.a. långa spett/grova rör ( Rör 4m 60 mm gick bra ) e.d.
    Sedan har man en ( eller flera ) personer, som kastar in vedklabbar under. Ved väger ju inte så mycket, så det är lätt att hantera, MEN om stenen sedan ska ligga kvar i en viss position, så måste naturligtvis veden ersättas av sten e.d. Så gjorde jag/vi när vi skulle flytta bort en stor sten, men där hade vi tur för att när den väl kom upp ur gropen, så gick det lätt att flytta den sedan.

13. H
    Medlem · Nivå 8
    Kommer en traktor in? Isåfall kan den putta in den med gafflarna eller skopan.

14. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Lite inspiration

15. H
    Medlem Nivå 7