Halloj,
Precis köpt lägenhet där vi vill flytta köket till andra sidan av bärande/betongvägg. Vatten och avlopp skall alltså flyttas från röd sida till grön sida. Köket idag ska alltså ist bli sovrum med minimalt synliga rör, alt går att täcka.

Vattenrören tänker jag man borrar och drar igenom betongväggen(?), men avloppet i golv sitter ju 10cm från röd väggsida - bilar man då avloppet fram till väggen och sedan borrar det vidare igenom väggen längs med golvet ut till grön sida? Eller hur gör man detta bäst?

behöver anlita en ingenjör för räkna på att ingreppen på väggen är OK för strukturen/hållfastheten, men behöver ge honom input/ritningar/mått på ingreppet…

Många tack på förhand!

• Planritning av lägenhet med nuvarande kök markerat i rött och framtida köksplacering i grönt på motsatt sida av väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Var går rören nedåt/uppåt till lägenheten under/över?

Glöm inte bort att kök endast ska ha frånluft och sovrum ska ha tilluft. Det kan innebära att ventilationskanalerna behöver dras om och de rören kan vara 11 cm tjocka. Så var går imkanalen idag?

Om det bara gäller att få ett till sovrum så låter det mycket enklare och billigare att avdela rummet Vardagsrum, så att högra delen blir ett sovrum och vänstra delen av dess vägg tas bort.

BirgitS BirgitS skrev:
Var går rören nedåt/uppåt till lägenheten under/över?

Glöm inte bort att kök endast ska ha frånluft och sovrum ska ha tilluft. Det kan innebära att ventilationskanalerna behöver dras om och de rören kan vara 11 cm tjocka. Så var går imkanalen idag?

Om det bara gäller att få ett till sovrum så låter det mycket enklare och billigare att avdela rummet Vardagsrum, så att högra delen blir ett sovrum och vänstra delen av dess vägg tas bort.
Bra input, ventilationen får jag också kika på vad det skulle innebära att dra om till andra sidan väggen, och hur säkra tillluft till nya sovrummet. Det är central ventilation som fläkten är kopplad till idag.

Vattnet går nedåt då vi bor högst upp.

Vi tänkte den planlösningen först men vi vill gärna inte gå genom ett sovrum för att komma till balkongen. Köket vill vi ha i anslutning till balkong.

BirgitS
Det kan finnas avluftningsrör på avloppsstammen som går ut genom taket.

Balkong = Terrass?
I så fall missförstod du nog mig eftersom jag föreslog ett sovrum i övre kanten av ritningen, till vänster om Klk.

Men hur har du tänkt att planera köket?
Det gröna strecket är ju väldigt kort och där är ju fönster att ta hänsyn till också.

Går det att möblera köket så att det blir ett vettigt sovrum?
Det ser ut att vara smalt och inte många kvm.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.