290 863 läst · 321 svar
291k läst
321 svar
Flytta en lada och bygga om till bostad
Vad murar vi för nått sa du?
(Vad ska det bli)
Medlem
· Östergötland
· 198 inlägg
Det blir ett kombinationshus, orangeri på vintern, gästboende. Bygger Attefallshus.
Medlem
· 14 inlägg
Jag äger en lada och har en tomt i ett bra läge så jag ska flytta ladan och bygga upp den på nya tomten till ett permanentboende. Jag är inne på att bygga ett hus med så lite köpt energi som möjligt så bra isolering och smarta energilösningar är ett måste. Vilks risker och problem innebär detta? Jag har egen stor kunskap om energilösningar men hur kommer en timmerstomme att fungera med bra isolering? Har ni bra lösningar på planlösning så uppskattas det. Har alla bygglov klara så vi ska köra igång nu i höst.
Om man tänker att man bygger ett helt nytt hus med grym isolering och alla bekvämligheter ni önskar och även en VÄLISOLERAD BETONGPLATTA då mycket kyla kommer från marken.
Men du kan ju även gräva ner en våning i marken så får du en källare som kan gå att isolera och bo i.
Vattenvärme i golv är ju smart.
Men sen när du byggt ditt super isolerade hus med 3 glas fönster. Så bygg sen som ett SKAL med delarna från LADAN.
Så om det är en tjock bjälke som ska vara synliga från utsidan så får man kapa dom så att dom bara blir 50 mm tjocka bara som en kuliss från utsidan.
Inuti huset så kanndu ju använda stockar om du har öppet upp till nock typ.
Bara en idé som då kanske blir billigare då an inte behöver någon bärighet i "LADAN"
Om man tänker att man bygger ett helt nytt hus med grym isolering och alla bekvämligheter ni önskar och även en VÄLISOLERAD BETONGPLATTA då mycket kyla kommer från marken.
Men du kan ju även gräva ner en våning i marken så får du en källare som kan gå att isolera och bo i.
Men sen när du byggt ditt super isolerade hus med 3 glas fönster. Så bygg sen som ett SKAL med delarna från LADAN.
Så om det är en tjock bjälke som ska vara synliga från utsidan så får man kapa dom så att dom bara blir 50 mm tjocka bara som en kuliss från utsidan.
Bara en idé som då kanske blir billigare då an inte behöver någon bärighet i "LADAN"
Bra med input om olika lösningar för energibesparingar och hur man kan kombinera det med en estetiskt tilltalande illusion av att det är en gammal byggnad.
Fast det kanske är lite sent att komma med förslag såhär nästan tio år senare, eller missförstår jag nånting nu?
Medlem
· 14 inlägg
Vaaa?? Måste man hålla koll på såna saker också
Ok ska tänka på det nästa gång.
No worries, lätt gjort att missa - fråga inte hur jag vet...
Medlem
· Östergötland
· 198 inlägg
Lägger upp några bilder på första skiften murning. Funkar ganska bra med Exaktsystemet men har man många avbrott i dörrar och fönster blir det mycket handpåläggning.
Medlem
· Östergötland
· 198 inlägg
Förstår nog inte dina förslag men om du backar tillbaka så är timmerstommen och innerväggarna inte förbundna utan köldbrygga. Så timmerstommen är ett skal utanpå. Källare hade varit intressant men huset står på Berg och varit svårt att spränga så nära sjön som vi ligger med huset. Det finns alltid plats för förbättringar. Man ska bygga 3 hus innan det blir riktigt bra har jag hört, jag har bara byggt 2 än.Om man tänker att man bygger ett helt nytt hus med grym isolering och alla bekvämligheter ni önskar och även en VÄLISOLERAD BETONGPLATTA då mycket kyla kommer från marken.
Medlem
· Östergötland
· 198 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 198 inlägg
Mera bilder, fick många kommentarer när jag byggde huset att jag skulle lägga ut mera bilder..
-
Logga in för att se filmer.
Medlem
· Östergötland
· 198 inlägg
Lite mera bilder, taket pappat och klart. Vet inte om det blir shingel eller plåt, utforskar båda.
Medlem
· Östergötland
· 198 inlägg
Plocka i fönster och dörr.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Medlem
· Östergötland
· 198 inlägg
Jag är ensam så det blir ledig tid när inte jobbet kräver min närvaro.
Medlem
· Östergötland
· 198 inlägg