Undrar lite över hur stor eller liten skillnaden är att endast flytspackla fall vid duschhörna exkl. golvgips fram till hörnan vs flytspackla hela badrummet som är 1,5m x 3,5m och ska ej ha golvvärme direkt på befintligt golvspån.

Kommer inte att joxa med spacklingen själv utan lejer bort det tillsammans med uppsättning av våtrumsmattor på golv och vägg.

Har ju redan tätat med fog runt golv och rör redan, vad tror ni blir det många tusenlappar eller ett par max i skillnad om man inkluderar arbete + spackel + primer?

Vet ju ungefär pris på 25kg påsarna men svårt att veta hur många som går åt till hela vs 1m x 1,5m(dusch).

Samt bör man ha fiberförstärkt spackel om man inte ska ha golvvärme samt matta?

Hehe de vänder fort..

Funderar nu på att installera golvärmekabel trots allt när man ändå ska flytspackla.
Ska ju ändå skaffa element och ska man ha ett som är snyggt så är ju det lika dyrt som golvvärmen nästan om man bortser ifrån inkoppling,flyspackel mm.

Tänkte bara höra efter lite snabbt om några oklarheter jag har.

vilket av följande alternativ gäller vid golvspån + våtrumsmatta med en kabel på 4mm.

1.Primer, flytspackel 4-5mm, kabel,flytspackel minst 15mm dvs ca 20mm totalt?

2.Primer,kabel,flytspackel minst 15mm totalt dvs ca 10mm ovan kabel?

3.Max 75W/m2 cc(15cm) oavsett tjocklek på spackel?

4.Max 75W/m2 vid minst 15mm spackel totalt dvs ca 10mm ovan kabel?

Nån vet på ett hum om hur många 25kg säckar typ lip som går åt om jag ska ha golvvärme samt flytspackla en yta på 1.5 x 3.5m inkl duschörnan?

ps istället för å posta ett nytt ämne så fortsätter jag i den här.

Det brukar väl stå på säckarna hur mycket 25 kg bygger? Tror att du kan räkna med 10 mm per kvadratmeter med 25 kg pulver. Mina 75 kg på knappt på 2 kvm räckte bra.

Jaja, efter ett par timmars letande här så hittar man svar på det mesta.

Har beställt ebeco cable kit 200 330W(kompletterar senare med en handukstork på 300W) för 4.4m2/75W, samt snackat med golvnissen, tydligen så har man bara 3 dar på sig att bli klar sedan måste spacklet på.

Krävs lite planering då med att det ska passa både golvis och elis.

Beställde inge spackel eller primer utan överlåter det till golviskillen, han pratade om att han använder ardex säckar A´440kr, finns ju lip för ca 220kr men orkar inte krångla med det över nätet.

Kommer inte lägga kabel innanför duschörnan å inte heller där wc´n ska stå men under tvättstället kan man väl lägga kabel om skåpet ska hänga i väggen?

Förstår inte varför man inte skulle få Lägga ut kabeln själv om man följer anvisningarna samt ber att få en elektriker som mäter innan och efter flytspackling.

Inkopplingen däremot gör inte jag.

T
Varför lägger du inte elslingan in i duschen?

Vattnet torkar upp fortare.........

Snacka med elektrikern innan om du kan lägga elslingan själv, i och för sig tar det en halvtimme för elektrikern att göra det själv.

Varför lägger du inte elslingan in i duschen?

-Det var väl mer för att minska ner på flytspacklet, annars får han lägga på 8-9mm extra ifrån andra änden på rummet när han börjar flyta så att det blir rätt fall mot brunnen.Borde räcka med att han börjar med ca 20mm totalt då finns ju 5mm för fall till duschen på en sträcka på 2,6m(huvudsaken det inte är bakfall).

Vattnet borde ju försvinna rätt fort ändo om man har ca 8mm fall på 90cm runt + att det är en varm yta iu med varmvattnet.Fick tipset av just golvis så att nu beställde jag kabel efter det :)

"Snacka med elektrikern innan om du kan lägga elslingan själv"

Ska ändo försöka boka upp elektriker så att jag lär väl höra efter då om det finns tid till att han lägger in den med i samma veva, man kan ju utnyttja ROT-avdraget :)

"och för sig tar det en halvtimme för elektrikern att göra det själv."

Var en "grönis" här i morse och la slingan de tog 3h, räknade grovt själv max 1h bara för att mäta och lägga ut drygt 4m2 kabel.

Hoppas bara att det blir debiterat max 1,5h, sedan blev det ingen isolationsmätning gjord utan bara restistans mätning, jaja bara hoppas bara allt är som de ska för i morn kommer killen med flyt.

gjorde han inte ens isolationsmätning hade du ju kunnat fixa det själv. Vad gjorde han i 3h då exakt?

Exakt..

Nja han borrade 2 hål genom en 12mm plyfa samt tejpade för slingan, la ut slingan (31m) hellimmade kabeln, golvgivaren hade jag missat att fräst ut för så den ligger utan skyddsrör men det godkände jag innan.Ingen elkoppling gjordes, ingen uppsättning av termostaten mm utan bara mätning och fixering av värmekabel + givare.

Ja nämnde innan ja åkte iväg han skulle fylla i uppgifter på garantipappret ifrån ebeco dvs isolationsprov + ohmvärde men inget meggertest utfördes.

Alpha skrev:
Ja nämnde innan ja åkte iväg han skulle fylla i uppgifter på garantipappret ifrån ebeco dvs isolationsprov + ohmvärde men inget meggertest utfördes.
För att få garanti från Ebeco så krävs väl isolationsprov?

Ja, behörig elektriker måste skriva på i monteringsanvisningen, det är resistans- och isolationsvärde som ska mätas vid utläggning, efter fixering och efter golvbeläggning -tre ggr. De är benhårda på detta om den 10 åriga garantin ska gälla. Så sa säljaren på Interkakel där jag handlar och även "min" elektriker som var här och mätte i onsdags.

Detta garantibevis ska sedan förvaras på lämlig plats (elritningspärmen) eller vid proppskåp. Du ska även göra en detaljerad skiss (fota massor) hur läggningen är gjord. Var inkommande och änden ligger osv.

Själva mätningen tar bara en minut så det är något elektrikern kan svänga förbi och fixa påväg till något annat.

Dessutom så sakll givetvis golvgivaren ligga i skyddsrör. Det vanligaste felet på golvärme är att termostaten pajar, när ma nbyter den så måste man i många fall byta golvgivaren också efterssom olika givare inte är kompatibla med varandra.

Iom att du inte har skyddsrör så får du bryta upp golvet helt i onödan om temostaten pajar.

Att han inte isloationsmätte kabeln bör du diskutera med firman, och se för guds skull till att den mäts minst en gång på slutet. För garantin så skall alla mätningarna finnas, men är den aldrig isolationstestad så är den direkt farlig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.