Hej!

Jag har rivit ut vårt gamla kök och ska nu förbereda alla ytor inför montering av nytt kök.

Huset är byggt 1978 och har betongplatta på mark.
Det gamla golvet är linoleum som är limmat på betongen och sitter mycket bra.
Nytt golv blir vinylklick med tillhörande underlagsmatta som läggs flytande på befintligt golv.
Det gamla köket hade platsbyggda socklar direkt på betongen överallt utom där vitvaror stod, vilket lämnar några hål med 6-7 millimeter lägre nivå än linoleumgolvets nivå.
Min tanke är att lägga det nya golvet i hela köket före montering av skåpen och därför skulle jag vilja bygga upp dessa hål för att få ett helt och jämnt underlag att lägga det nya golvet på.

Vad tror forumet om att prima betongen, foga mot gipsen med latexfog och flytspackla med t.ex. Mapei Megaplan? Eller finns det något annat sätt att lösa detta?

Hörn av ett rivet köksgolv med betongplatta och kvarvarande limmat linoleumgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totte_S
Köp / några spillbitar plastmatta och lägg under?

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Hej och tack för svar!
Mattbitar är ingen dum idé!
Kanske är lite orolig att 2-3 lager plastmatta är lite väl mjukt för vinylgolvet?
Bänkskåpen sitter ju i väggen men har även ben i framkant.

S Spiral Architect skrev:
Hej!

Jag har rivit ut vårt gamla kök och ska nu förbereda alla ytor inför montering av nytt kök.

Huset är byggt 1978 och har betongplatta på mark.
Det gamla golvet är linoleum som är limmat på betongen och sitter mycket bra.
Nytt golv blir vinylklick med tillhörande underlagsmatta som läggs flytande på befintligt golv.
Det gamla köket hade platsbyggda socklar direkt på betongen överallt utom där vitvaror stod, vilket lämnar några hål med 6-7 millimeter lägre nivå än linoleumgolvets nivå.
Min tanke är att lägga det nya golvet i hela köket före montering av skåpen och därför skulle jag vilja bygga upp dessa hål för att få ett helt och jämnt underlag att lägga det nya golvet på.

Vad tror forumet om att prima betongen, foga mot gipsen med latexfog och flytspackla med t.ex. Mapei Megaplan? Eller finns det något annat sätt att lösa detta?

[bild]
Jag tror ditt förslag fungerar utmärkt!

Bästa svaret

Primer och flytspackel låter som overkill. Fyll igen med vilket cementbaserat spackel/finbruk som helst och dra av till rätt nivå.

• Gilla
Anonymiserad 156139
  • Laddar…
useless useless skrev:
Primer och flytspackel låter som overkill. Fyll igen med vilket cementbaserat spackel/finbruk som helst och dra av till rätt nivå.
Tack för svar!
Det låter onekligen enklare!
Jag har aldrig spacklat på golv men om man lägger en liten avdragsbana närmast väggen borde det bli ganska lätt att stocka av till rätt nivå. Har du något förslag på lämplig produkt?

Hur fuktsäker är betongplattan, är den isolerad eller inte?

Har du något förslag på lämplig produkt?
Husfix, kakelfix eller något liknande som säljs i lagom stora förpackningar.

Jag fattade det som att det var hela området som inte har matta som ska höjas 6-7 mm men så kanske inte är fallet? Om det bara är småhål är inte spackel det smidigaste så mitt förra inlägg blir missvisande.

Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag fattade det som att det var hela området som inte har matta som ska höjas 6-7 mm men så kanske inte är fallet? Om det bara är småhål är inte spackel det smidigaste så mitt förra inlägg blir missvisande.
Hej!
Jodå, du förstod rätt, hela det råa partiet ska höjas till linoleumets nivå!

Centano Centano skrev:
Hur fuktsäker är betongplattan, är den isolerad eller inte?
Hej!
Huset är byggt 1978 så min gissning är att den är isolerad men med mindre isolering än man bygger med idag.
Känns och verkar vara snustorr just nu i alla fall.

troligen ligger där en 70mm elefantmatta under betongen
har du inga ritningar på huset så kolla med kommunen de har säkert i sina arkiv

En säck flytspackel fin på det där och det blir bra.

Hej!
Huset är byggt 1978 så min gissning är att den är isolerad men med mindre isolering än man bygger med idag.
Känns och verkar vara snustorr just nu i alla fall.
Okay, då håller plattan sig kanske relativt torr. Tänker bara att det ibland kan uppstå problem när man bakar in gamla golvmattor.

Hej!
Jodå, du förstod rätt, hela det råa partiet ska höjas till linoleumets nivå!
I så fall så tycker jag att spackel är en bra lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.