15 366 läst ·
29 svar
15k läst
29 svar
Flytspackla golvvärmerör i spårad spånskiva, med eller utan värmeplåt
Håller på med badrum. Har lagt spårade spånskivor då jag vill hålla ner bygghöjden. På dessa skall jag sen flytspackla min 12mm. Jag har sett en del förläggningsinstruktioner, där man skall tätskruva värmeplåtarna och sen prima innan flytspackling. Primnigen skall utöver vidhäftning även isolera spacklet från plåten, som annars kan vara korrosivt.
Nu funderar jag lite på, Är plåtar nödvändigt? Kan jag bara lägga ut slangen, hålla nere den med armeringsnätet och flytspackla utan plåtarna?
Det är litet rum, 5,5m2. Hade det varit större hade jag nog sett plåtarna som en hjälp för att lägga ut slangen, som kommer ha svårt att ligga på plats utan, vid utläggning.
Skall nämna plåtar ahr jag i mängd och parti: så det är inte av något besparingsskäl. Utan mer om det kanske är bättre att helt undvika plåtarna, med tanke på att alu och spackel, inte trivs ihop.
Det jag har störst fundering över. är om det kan vara ett problem med att det är så tight mellan rör och spånskivan, när den läggs ner, så att man kanske inte får så mycket spackel "runt" slangen. Kan jag ha ett problem här??
Nu funderar jag lite på, Är plåtar nödvändigt? Kan jag bara lägga ut slangen, hålla nere den med armeringsnätet och flytspackla utan plåtarna?
Det är litet rum, 5,5m2. Hade det varit större hade jag nog sett plåtarna som en hjälp för att lägga ut slangen, som kommer ha svårt att ligga på plats utan, vid utläggning.
Skall nämna plåtar ahr jag i mängd och parti: så det är inte av något besparingsskäl. Utan mer om det kanske är bättre att helt undvika plåtarna, med tanke på att alu och spackel, inte trivs ihop.
Det jag har störst fundering över. är om det kan vara ett problem med att det är så tight mellan rör och spånskivan, när den läggs ner, så att man kanske inte får så mycket spackel "runt" slangen. Kan jag ha ett problem här??
Har kottlat rätt ordentligt under, så det är jag inte orolig för. Känns mycket stabilt. 12mm är lägsta nivån vid brunn, för att klara kravet på 12mm ovankant rör. Vid dörr är det snarare 20mm.nino skrev:
Har dessutom tänkt lägga armeringsnät, och använda fiberförstärkt sapckel.
Ja jo det kan ju hålla men det är ju ingen vedertagen konstruktion så få du en skada så får du själv visa på att det håller så som du byggt.
Gör du enl de konstruktionerna som finns så godtar ditt FB det, förhoppningsvis utan att bråka
Jag skulle skippa plåtar om jag skulle göra som du
Gör du enl de konstruktionerna som finns så godtar ditt FB det, förhoppningsvis utan att bråka
Jag skulle skippa plåtar om jag skulle göra som du
Följ absolut golvvärmetillverkarens instruktioner och dessa varierar mellan fabrikat. Vissa vill ha skruvade plåtar med primer och vissa vill ha på något annat sätt.
Endast slang i spårad golvspån utan plåt kommer förmodligen inte generera en tillräckligt stor yta för överföring av värme
Endast slang i spårad golvspån utan plåt kommer förmodligen inte generera en tillräckligt stor yta för överföring av värme
Kanske inte vanligt, men det följer LK förläggningsanvisningar. De använder dock Fördelningsplåten. Jag har inte hittat något motsvarande som inte nyttjar fördelningsplåten. Kan dock inte se dess funktion, mer än att hålla nere slangen. Samtidigt kan det ju vara värt en del att faktiskt följa deras anvisning, så har man något att peka på.nino skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde inte påverka värmeöverföringen i sig. Vid ingjutning utgör ju spacklet värmeöverförare. men däremot så är jag fundersam till om bärighet i de trånga utrymmena mellan spån och slang verkligen är bra. Med tanke på att det finns anvisning som förespråkar att använda plåt. Och jag inte kan hitta någon motsvarighet för spårad skiva utan plåt. Så finns det sannolikt ett skäl till att ha plåten med.M myrstack skrev:
Plåtarna är nog mest för trägolv, i spackel tror jag att det blir tillräckligt bra. Har spacklat in 12mm slang i många badrum men då på vanligt spån utan spår.
Konstruktionen kräver då Kiilto produkter men det är ju lätt att få tag på
Konstruktionen kräver då Kiilto produkter men det är ju lätt att få tag på
Har sett en likande med ardex någon gång. men då är Kiilto lättare för mig.nino skrev:
Däremot hade jag tänkt använda LIP som tätskikt. Men vad jag gör på översta skiktet ovanför spacklet har mindre betydelse tänker jag.
Jag tror snarare att det är stor skillnad i värmeöverföring. Det är inte mycket yta av tex en 17mm slang som ligger an mot flytspacklet när slangen är nedtryckt i en spårad golvspån. Slang som ligger ovanpå har givetvis en helt annan värmeöverföringM mojjen skrev:Det borde inte påverka värmeöverföringen i sig. Vid ingjutning utgör ju spacklet värmeöverförare. men däremot så är jag fundersam till om bärighet i de trånga utrymmena mellan spån och slang verkligen är bra. Med tanke på att det finns anvisning som förespråkar att använda plåt. Och jag inte kan hitta någon motsvarighet för spårad skiva utan plåt. Så finns det sannolikt ett skäl till att ha plåten med.
Det kan du ha rätt i. Jag tänker dock att hela golvskiva kommer värmas oavsett, inkl Spånskivan. Så om det är Spackel i kontakt med rör och så bör värmeöevrföringen vara bra. Lutar nog ändå åt att jag lägger värmeplåten ändå. Då har jag en Förläggning som sanktioneras av tillverkare.M myrstack skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Värmen blir inga problem då spackel och armeringsjärnen sprider värmen bra, hållfastheten kan ju bli lidande, du kan inte lägga c/c 600 bärlinor?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
anvisningen sa vist max c-c 300 mm. vad har du i bjälklaget?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Jag ser inga risker med denna konstruktion om inte tex själva spåret i spånskiva hamnar typ emellan två bärlinor men om du har kottlat enligt ovan då finns inte risken.