Jag håller på att renovera badrummet och hantverkarna kommer hit om någon vecka och ska byta avlopp och gjuta igen det samt flytspackla golvet. Jag ska gipsa väggarna och undrar om det är något jag kan göra redan nu och att det blir 2cm upp till 1dm av gipset som isåfall hamnar i flytspacklingen.
Är det något som fungerar eller är det ett big no no att göra så?

Jag tänker att det dels blir enklare för mig då jag kan förbereda det redan nu samt att jag slipper tänka på hur jag ska kapa skivorna i nederkant när det sen blir fall på golvet.

Ytskiktet är våtrumsmatta på golv och vägg så vanlig gips ska upp så vi slipper diskussioner om det :)

Renovering av badrum med träväggar och betonggolv. Verktyg och gummiskor på golvet, ljuskälla uppställd i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Grillen Grillen skrev:
Jag håller på att renovera badrummet och hantverkarna kommer hit om någon vecka och ska byta avlopp och gjuta igen det samt flytspackla golvet. Jag ska gipsa väggarna och undrar om det är något jag kan göra redan nu och att det blir 2cm upp till 1dm av gipset som isåfall hamnar i flytspacklingen.
Jag förstår inte riktigt den formuleringen, men du kan gipsa innan flytspackling. Målsättningen är ju att inte få glipa mellan spackel och gips, så mät noga och skär rätt. En cm kortare mått än det faktiska räcker.

ACME skrev:
Jag förstår inte riktigt den formuleringen, men du kan gipsa innan flytspackling. Målsättningen är ju att inte få glipa mellan spackel och gips, så mät noga och skär rätt. En cm kortare mått än det faktiska räcker.
Så gipsskivan kan alltså inte flytspacklas in i botten? Utan ut måste mäta ut exakt höjd på det slutgiltiga golvet och skära ut skivorna i den höjden i nederkant menar du?

Det var lite det jag ville slippa och istället bara montera skivorna så dom går ner under nivån på flytspacklet och att golvet och gipsskivorna är ihop sen om du förstår vad jag menar

A
Nej, du tänker rätt. Jag menar bara att din gips måste hamna såpass nära undergolvet att underkanten på gipsen hamnar under ytan på flytspacklet. Glipan mot undergolvet får man täta innan man flytspacklar.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
ACME skrev:
Nej, du tänker rätt. Jag menar bara att din gips måste hamna såpass nära undergolvet att underkanten på gipsen hamnar under ytan på flytspacklet. Glipan mot undergolvet får man täta innan man flytspacklar.
Då blev jag klokare. Och det är inga problem då det måste flytspacklas mellan 3-6cm ungefär

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
Det är bara att gipsa på om alla rör dragningar och el dosor å rör är gjorda , golvspacklaren tätar mot vägg , lägg dig bara någon cm ovan betong golvet

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.