Golvläggaren ska lägga eps-betong och flyta redan dagen efter. Är inte det lite tidigt?

Rejäl skrev:
Nej det blir bra så!

[länk]
EPS-cement ja. Men detta är EPS-betong.

Betong är cement blandat med diverse annat. Spontant borde det vara bästa att lägga det vått i vått.

A
M Mjärn skrev:
EPS-cement ja. Men detta är EPS-betong.
Ja det blir betong så fort du har blandat det och det har torkat!
Läs på länken jag skickade till dig, redan efter 12 timmar får man flyta ytan!

Även Finja skriver efter 12 timmar och titta deras produkt heter betong😉
https://media.hornbach.se/hb/ownersmanual/as.46942009.pdf

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
A
Har du tillgång till avfuktare så är det att föredra för det blir en del fukt ifrån EPSen och flytspacklingen, ingett måste men en fördel att slippa all den fukten i bostaden..

Rejäl skrev:
Har du tillgång till avfuktare så är det att föredra för det blir en del fukt ifrån EPSen och flytspacklingen, ingett måste men en fördel att slippa all den fukten i bostaden..
Vad menar du? I början eller?

A
M Mjärn skrev:
Vad menar du? I början eller?
Så fort EPSen är lagd så börjar uttorkningen och den torkar fort liksom flytspacklet..

Rejäl skrev:
Så fort EPSen är lagd så börjar uttorkningen och den torkar fort liksom flytspacklet..
Men varför ska jag ha avfuktare?

A
M Mjärn skrev:
Men varför ska jag ha avfuktare?
För att det kommer bli rejält fuktigt..

Rejäl skrev:
För att det kommer bli rejält fuktigt..
Spelar det någon roll?

Blir rejält med fukt, beror självklart på ytan som ska gjutas och spacklas, men vi körde vår mekaniska ventilation på fullt, har fyra frånluftventiler, men formligen rann vatten från fönstren pga all fukt. Fast vi gjöt 40 säckar eps och 3ton flytspackel torrvikt på två dagar i källaren. Så blev mycket "vatten" som skulle tas om hand. Tog nog 4-5 dagar innan fukten gick ner.

A
M Mjärn skrev:
Spelar det någon roll?
Vet du vad jag försöker att hjälpa dig du har bara ifrågasatt allt på ett kort sätt så gör som du själv vill få du verkar veta hur man ska göra!😉

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Z zlay3r skrev:
Blir rejält med fukt, beror självklart på ytan som ska gjutas och spacklas, men vi körde vår mekaniska ventilation på fullt, har fyra frånluftventiler, men formligen rann vatten från fönstren pga all fukt. Fast vi gjöt 40 säckar eps och 3ton flytspackel torrvikt på två dagar i källaren. Så blev mycket "vatten" som skulle tas om hand. Tog nog 4-5 dagar innan fukten gick ner.
5 m2

Rejäl skrev:
Vet du vad jag försöker att hjälpa dig du har bara ifrågasatt allt på ett kort sätt så gör som du själv vill få du verkar veta hur man ska göra!😉
Jag menar inget illa så ingen idé att ta åt sig. Jag menar vad jag frågar. Är det viktigt att avfukta? Kan det skada att inte göra det? Det är det jag menar.

Måste jag skicka gulliga smileys för att folk inte ska bli ledsna? Räcker det inte med att bara ställa enkla korta frågor?

Redigerat:
  • Gilla
Gamle far
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.