Hej!

Jag har läst igenom olika trådar på forumet nu och hoppas inte att jag väcker en ny tråd på en gammal fråga nu!

Men, jag har som rubriken säger en oisolerad nydränerad platta ovan jord som jag ska lägga golvvärme på och har spekulerat i ett antal uppbyggnader jag vill höra om det finns input till. Max bygghöjd ca 160 mm. Har testat att tejpa plastfolie till plattan utan uppvisande av fuktgenomslag och med den nya dräneringen ser jag det omöjligt att fukt ska hitta in, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.

Ett förslag på ny uppbyggnad sett uppifrån och ned:
- Parkett
- Lumppapp
- Värmespridningsplåtar
- Spårad golvspånskiva
- Geotextil/duk(för att minimera friktion mellan golvspånskiva och isolering)
- Cellplast(2x50 el 100)
- Geotextil/duk(för att minimera friktion mellan platonmatta och isolering)
- Platonmatta med uppdrag mot vägg

Funderingen är om man kan byta ut till EPS-skivor istället för plåtar+golvspån, men de måste ju limmas till underlaget. Och då måste man limma alla cellplast-skivor också..

Tacksam för kloka inråd.

/Peter

• Byggarbetsplats med verktyg och virke vid oisolerad platta, fönster täckta med plastfolie, synligt tak och väggar under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Hur valde du att lägga golvet?

Har inte landat helt i lösning än. Har fått info om att det måste vara helt stumt golv om man ska lägga antingen spårade EPS- och spånskivor. Cellplast räknas inte som stumt underlag, enligt en leverantör. Förslaget fr lev var att köra med en spårad 70 EPS endast, men då faller min idé att återanvända en bunt med cellplast-skivor jag har samt att anslutande höjder blir lite lustiga. Så får se hur jag ska göra! Förslag?

• Gilla
PlankOlle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.