800 läst ·
17 svar
800 läst
17 svar
Flytande golv i större yta
Sida 1 av 2
Hej,
Vi planerar för en större renovering av vårat hus där byte av golv ingår. Jag funderar om den ytan jag markerat i bifogad fil är för stor för att lägga flytande golv över hela ytan eller om rörelsefog behövs. Golvet som är aktuell är parkettgolv 16 mm noble art deco, ex vis detta från Tarkett https://tarkett.se/p/tragolv-noble-ek-art-deco-rutbrada/7806009 .
Vi planerar för en större renovering av vårat hus där byte av golv ingår. Jag funderar om den ytan jag markerat i bifogad fil är för stor för att lägga flytande golv över hela ytan eller om rörelsefog behövs. Golvet som är aktuell är parkettgolv 16 mm noble art deco, ex vis detta från Tarkett https://tarkett.se/p/tragolv-noble-ek-art-deco-rutbrada/7806009 .
Maila till supporten så får du nog det mest korrekta svaret.
https://tarkett.se/kontakta-oss
Om du ska anlita någon till att lägga golvet så tror jag inte att dom skulle lägga flytande över hela ytan i alla fall. Det går inte med säkerhet att säga att det funkar utifrån infon i läggningsinstruktionen.
https://tarkett.se/kontakta-oss
Om du ska anlita någon till att lägga golvet så tror jag inte att dom skulle lägga flytande över hela ytan i alla fall. Det går inte med säkerhet att säga att det funkar utifrån infon i läggningsinstruktionen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Du får väldigt breda expansionsfogar (mellanrum mot alla väggar och andra fasta delar) eftersom de fogarna ska vara 1,5 mm per breddmeter golv, i ditt fall minst 14 mm, vilket ger väldigt tjocka golvsocklar.
Se läggningsanvisningen.
Se läggningsanvisningen.
Ja jag såg det också. Hur skulle du ha delat upp golvläggningen ?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Personligen skulle jag ju inte lägga in parkett vare sig i köket eller hallen eftersom parkett blir så fort förstört i där. Men frånsett det så kanske en fog där det är markerat 2285 mm fungerar. Där ser det i alla fall naturligt ut att ha en smal tröskelliknande täckning över en expansionsfog.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Jag skulle bryta där det står 2285, lägg en tunn eklist där. Sen skulle jag välja oljade golv alla dar i veckan. Hårdvaxoljat golv måste underhållas på ett helt annat sätt än oljat. Ring till tillverkare av hårdvaxolja och olja så förklarar de skillnaden. Vi har oljad i köket bl.a. inga problem. Dock måste man våttvätta golven då och då med vit såpa i vattnet så att det fettar in golvet. Mer viktigt första året.N Nordjohan skrev:Hej,
Vi planerar för en större renovering av vårat hus där byte av golv ingår. Jag funderar om den ytan jag markerat i bifogad fil är för stor för att lägga flytande golv över hela ytan eller om rörelsefog behövs. Golvet som är aktuell är parkettgolv 16 mm noble art deco, ex vis detta från Tarkett [länk] .
Tack för input, utveckla gärna ditt resonemang kring hårdvaxolja, olja och gärna lack.H HEM2121 skrev:Jag skulle bryta där det står 2285, lägg en tunn eklist där. Sen skulle jag välja oljade golv alla dar i veckan. Hårdvaxoljat golv måste underhållas på ett helt annat sätt än oljat. Ring till tillverkare av hårdvaxolja och olja så förklarar de skillnaden. Vi har oljad i köket bl.a. inga problem. Dock måste man våttvätta golven då och då med vit såpa i vattnet så att det fettar in golvet. Mer viktigt första året.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Jag ringde tillverkaren av olja och hårdvax, hårvax var man tvungen att underhålla en gång om året, så det gick det bort. Olja, har haft det i 20 år, blir det ett märke, (man tappar ibland saker i golvet, speciellt i kök) lite vatten, ett par droppar på märket, sen en våt trasa och ett strykjärn som ångar upp träfibrerna. I början får man tvätta ett oljat golv med vitsåpa i vattnet, man mättar golvet som får en yta, man tvättar golvet ofta iallafall första året. De oljade golven ser fortfarande nya ut, går inte går heller med skor inomhus. Har ett lackat golv också, tyvärr, vi ångrar oss, det blir aldrig mer ett lackat golv, blir det en märke så är det ett märke, det går inte att ånga upp pga av lacken. En del hävdar att lackat golv är lättare att hålla rent, vi har aldrig märkt någon skillnad.N Nordjohan skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Jag vet inte vad du menar med tvätta men lamellparkettgolv tål just inte vatten eller annan vätska utan de gör man rent med fuktig trasa. Rinner det ner vatten i skarvarna så blir det fuktskadat.H HEM2121 skrev:Jag ringde tillverkaren av olja och hårdvax, hårvax var man tvungen att underhålla en gång om året, så det gick det bort. Olja, har haft det i 20 år, blir det ett märke, (man tappar ibland saker i golvet, speciellt i kök) lite vatten, ett par droppar på märket, sen en våt trasa och ett strykjärn som ångar upp träfibrerna. I början får man tvätta ett oljat golv med vitsåpa i vattnet, man mättar golvet som får en yta, man tvättar golvet ofta iallafall första året. De oljade golven ser fortfarande nya ut, går inte går heller med skor inomhus. Har ett lackat golv också, tyvärr, vi ångrar oss, det blir aldrig mer ett lackat golv, blir det en märke så är det ett märke, det går inte att ånga upp pga av lacken. En del hävdar att lackat golv är lättare att hålla rent, vi har aldrig märkt någon skillnad.
För ca 10 år sedan slipade vi ner orginalgolvet i huset som vi då lackade med det mattaste golvsliparen hade, något mattare än vad golvtillverkarna har, det är en ekparkett i holländskt rutmönster ( 60 tals hus ), det har faktiskt funkat riktigt braH HEM2121 skrev:Jag ringde tillverkaren av olja och hårdvax, hårvax var man tvungen att underhålla en gång om året, så det gick det bort. Olja, har haft det i 20 år, blir det ett märke, (man tappar ibland saker i golvet, speciellt i kök) lite vatten, ett par droppar på märket, sen en våt trasa och ett strykjärn som ångar upp träfibrerna. I början får man tvätta ett oljat golv med vitsåpa i vattnet, man mättar golvet som får en yta, man tvättar golvet ofta iallafall första året. De oljade golven ser fortfarande nya ut, går inte går heller med skor inomhus. Har ett lackat golv också, tyvärr, vi ångrar oss, det blir aldrig mer ett lackat golv, blir det en märke så är det ett märke, det går inte att ånga upp pga av lacken. En del hävdar att lackat golv är lättare att hålla rent, vi har aldrig märkt någon skillnad.
Mailade med supporten, de rekommenderar att limma om man ska lägga flytande över hela ytan.maah skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Ja, det är bra så länge man inte gör märken.N Nordjohan skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Ja, givetvis får man inte tvätta med mängder av vatten. Våt mopp lite mer än fuktad men det får inte rinna vatten.BirgitS skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg