Jag har en FLYGT SXM 2 GW till hålla grundvattennivån i balans.

Den har funkat felfritt i 5 år.
För ngn månad sedan upptäckte jag att ngt lät, trodde först grannen gjorde ngt, men efter en halv dag kom jag på att det var min pump som bara gick o inte stängde av sig vid slut på vatten i brunnen.

Knackade till den o sen funkade igen, efter ett par dagar så var den lika igen o bara gick..

Har gjort rent den, har sett till att den står plant & fixerat den.

Den kan nu funka ett par tömningar, ibland ngr dygn, sedan samma visa..
Håller på att få fnatt.

Är det bara o köpa ny pump?
Motorn och tömningen är utan fel, det är flottören.
Det finns inga reservdelar enl Flygt och alla möjliga firmor.
Den står frostfritt och har backventil, pumphöjd sa 2,5 meter och 3 meter slanglängd.

Är det skillnad hur de båda flottörerna står mellan varandra? Den står på en liten planka för att o inte står direkt på markduken i botten.

• En dykpump i rostfritt stål med nivåvakt, kopplingspanel och slangar för vattenpumpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara at lyfta upp, och du får försöka att få till det med flottören, om jag inte mins fel så påverkas allt uppåt och det sitter en magnet som kopplar om i den övre delen

Tack för inputen!
Har lyft upp den kanske 20 ggr..
Provat alla olika varianter av lägen som kan tänkas känns det som :-(

Börjat undra om magneten har tappat kraft eller ngt?

Undrar vad som är optimalt placering på dessa flottörer.

Den övre flottören ska flyta upp och är osäker på den nedre gå upp den med, och om den ska knuffa upp mot kanten på gejdern och en magnet ändra sig invändigt. Troligtvis inte att gejdern ska gå upp, men ser så ut. Då det inte blir vattentät där. kan vara att den går upp i ett rör och påverkar magnetiskt i överdelen. I den delen så kan det kärva, ner allt vill gå ner. Det är en bra konstruktion, med vippa så brukar det bli avbrott mellan den och pumpen, när den ska vicka upp och ner. Tror inte att det går att ta isär den övre delen, kanske den undre runda är gängad, så det går.

Jag har det motsatta problemet att den inte går igång. Jag har en så liten brunn så det får inte plats med en ”vanlig” vippa. Tidigare hade jag en pump med nivårör den fick man ta upp och rengöra varannan månad. Den här flottören fungerar trots allt bättre. Jag hade upp den för några månader sen och rengjorde den rätt ordentligt. Då hade den strulat ett tag. Jag hade loss hela ”pinnen” så att man kom åt att rengöra all glidytor . Där efter har den fungerat. Jag upplever att det är viktigt att den hänger helt rakt. Med minsta sidokraft känns det som att den går för trögt.

Jag har oxå gjort rent den helt o hållet flera gånger vilket gör mig förbryllad att det inte hjälper.

Fjärrstyr den med brytare, Nedis smartplugg så jag ser när den går o inte.
Om jag stänger av och låter fylla upp brunnen lite går den av sig själv ngr gånger sedan strular den igen.

Det lustiga är att tidigare stod den löst och troligen lite snett då o då på fiberduken o gick, nu helt rak o jäklas.

Ska testa idag igen o ha starten högst upp.

Jag skulle tro att det är en Mac3 Agma W flottör. Det borde ju gå att få tag på en sådan någonstans. En ny pump av den kvaliteten är ju rätt dyr.

• Gilla
Falo01
  • Laddar…
Uppdatering:

Jag kunde inte komma på felet och köpa ny flottör vs. ny pump blev ny likadan pump för 2750:- ink frakt, så det blev mest prisvärt och minst krångligt.

Falo01 Falo01 skrev:
Uppdatering:

Jag kunde inte komma på felet och köpa ny flottör vs. ny pump blev ny likadan pump för 2750:- ink frakt, så det blev mest prisvärt och minst krångligt.
Och nu har du tid att mecka med den satt där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.