... dessutom är Lantmäteriet en myndighet... (och de säljer också kartmatrial...)

... Metria är numera ett statligt ägt bolag och lever under samma förutsättningar som vilket privat företag som helst..med den lilla skillnaden att man har ett ganska stort ägar-kapital i ryggen...
 
Slarvade angående Lantmäteriet. :)

Anser dock att det är och förblir ett oskick att undanta viss information som en myndighet upprättar från tryckfrihetsförordningen så länge det inte går att få in under 5 § Offentlighets- och sekretesslag och inte är att betrakta som arbetsmaterial. Att man sedan inte behöver tillhandahålla kartbilden på fotopapper är en annan femma, men att få ut den digitalt utan kostnad ska vara en självklarhet.

I Sverige slår vi oss gärna för bröstet och framhåller hur duktiga vi är på offentlighet och allmänhetens insyn men faktum är att vi håller på att bli omkörda av resten av världen. Svenska myndigheter sitter på enorma mängder information som är att betrakta som allmän offentlig handling som ej kan sekretessbeläggas, men likväl vägrar man att lämna ut den utan man väljer att sälja den skattefinansierade informationen. Amerikanska kartverket tillhandahåller sitt material, det enda man tar betalt för är tryckta kartor (70x80 cm) som man tar 9 dollar för.

Arbetar själv inom en statlig myndighet och tillhör den skara som värnar om offentlighetsprincipen.
Men nu kom vi kanske en bit utanför det ursprungliga ämnet. :)
 
Jo, men det är en intressant diskussion...
Jag håller med dig i princip om att kartinformation borde tas fram av myndigheter och att den borde vara gratis och man är på väg steg för steg åt det hållet. (Det finns ett EU-direktiv som heter Inspire och som steg för steg går åt det hållet.)
Däremot är vår kartdatabas inte framtagen med skattemedel utan är taxe-finansierad vilket gör att det inte lika självklart är offentlig handling. Skulle vi skattefinansiera den istället skulle det så klart påverka kommunens budget och antingen ge högre skatter, eller sämre vård/skola/omsorg. (Kanske marginellt, men ändock.) Det är väldigt lätt att ha åsikter om hur saker och ting exempelvis i den kommunala världen fungerar så länge man inte behöver ta konsekvenserna i andra ändan...
 
Gallianoman skrev:
Skulle vi skattefinansiera den istället skulle det så klart påverka kommunens budget och antingen ge högre skatter, eller sämre vård/skola/omsorg.
Och lägre taxor! :D
 
Nyfniken skrev:
Och lägre taxor! :D
Otvivelaktigt! :p
 
I min kommun tror jag offentlighetsprincipen tolkas så att "alla har rätt att få se offentliga handlingar" (dit räknas då även kartor och flygbilder), men inte rätt att få ta del av dem i vilket format som helst och inte heller rätt att utan kostnad nyttja dem för eget bruk.
 
b8q skrev:
I min kommun tror jag offentlighetsprincipen tolkas så att "alla har rätt att få se offentliga handlingar" (dit räknas då även kartor och flygbilder), men inte rätt att få ta del av dem i vilket format som helst och inte heller rätt att utan kostnad nyttja dem för eget bruk.
Man borde rimligen har rätten att få ta del av dem i alla de format som kommunen har, ty, alla dessa format är rimligen offentlig handling i lika utsträckning.
 
thomasx skrev:
Man borde rimligen har rätten att få ta del av dem i alla de format som kommunen har, ty, alla dessa format är rimligen offentlig handling i lika utsträckning.
Jag tror att kommunen kan hänvisa till att många format är "arbetsmaterial" och att det bara är en viss slutprodukt som kan kallas offentlig handling. T.ex. sitter de kanske och ritar alla detaljplaner i något CAD-format, men du kanske bara får ta del av dem som PDF eller som en papperskopia.
 
b8q skrev:
Jag tror att kommunen kan hänvisa till att många format är "arbetsmaterial" och att det bara är en viss slutprodukt som kan kallas offentlig handling. T.ex. sitter de kanske och ritar alla detaljplaner i något CAD-format, men du kanske bara får ta del av dem som PDF eller som en papperskopia.
Ja visst, men även detaljplanen finns ju i en "slutlig" version i cad-formatet och den lär ju också vara offentlig handling. Att skapa nya format enbart för "konsumenter" innebör ju bara merarbete för kommunen så det är nog inget dom gör för att trilskas, får man hoppas. Däremot är det säkert många konsumenter som uppskattar PDF framför t.ex. DWG så det blir ju mer en service från deras sida.
 
Det här med vad som är offentlig handling eller inte är ganska väl utrett juridiskt och de allra flesta kommuner gör på samma sätt....just för att det är välutrett... Att några sitter på ett forum och funderar på frågan samtidigt som de dricker sitt kaffe ger oftast inte ett resultat som kan mäta sig med de hundra eller tusentals timmar som lagts ner professionellt av folk som jobbar med juridiska kommunala frågor på heltid... Tänker jag... Men, jag är ju också bara en tyckare på ett forum....;-p
 
Lantmäteriet har väl dessutom enligt lag rätt att ta ut avgifter för både det ena och det andra. De har en del info om det när man letar där.

Jag säger inte att det är rätt eller fel eller vad det borde vara.
 
Gallianoman skrev:
Det här med vad som är offentlig handling eller inte är ganska väl utrett juridiskt och de allra flesta kommuner gör på samma sätt....just för att det är välutrett... Att några sitter på ett forum och funderar på frågan samtidigt som de dricker sitt kaffe ger oftast inte ett resultat som kan mäta sig med de hundra eller tusentals timmar som lagts ner professionellt av folk som jobbar med juridiska kommunala frågor på heltid... Tänker jag... Men, jag är ju också bara en tyckare på ett forum....;-p
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med detta, det verkar som du vill såga allt som sägs i tråden men utan att ha något konkret alls att komma med så blir det skarpaste att kalla folk för kaffedrickare. Själv dricker jag inte kaffe så den kulan var ju inte ens i närheten av haren ;) Forum är ju till för att folk ska kunna sitta och fundera och tjöta tillsammans utan att allt är 100% juridiskt vattentätt och korrekt, hur tråkigt skulle det inte bli annars!? Så det blir ju lite konstigt med ett inlägg som sågar alla andra "på juridiska grunder" men bara svamlar kring just precis det juridiska. Att det funderats i tusentals timmar av proffs innebär ju inte nödvändigtvis att det som sägs på forumet är fel, det kan ju vara så att det som sägs här faktiskt grundar sig i de lagar, regler och tolkningar som arbetats fram. Det är ju liksom hela tanken. Så, har du någon kunskap i ämnet så bidra gärna med den. :)
 
Nu är ju detta ändå juridikforumet, och dä är det väl bra att Gallianoman berättar lite om rättsläget? Du får förstås gärna spekulera i hur det borde vara, men vart vill du komma med det?
 
-MH- skrev:
Nu är ju detta ändå juridikforumet, och dä är det väl bra att Gallianoman berättar lite om rättsläget? Du får förstås gärna spekulera i hur det borde vara, men vart vill du komma med det?
Fast det står inte ett skvatt om rättsläget i det inlägget jag citerade!?
 
thomasx skrev:
Fast det står inte ett skvatt om rättsläget i det inlägget jag citerade!?
Jag vet att jag var lite vass i mitt inlägg, dels för att jag tycker det är kul att vara lite tuff bakom tangentbordet...
Det jag egentligen ville påpeka var att det ibland kan spåra ut något väldiga på forum när folk sitter och eggar varandra... Man börjar med att tro att "kommunen" gör fel och plötsligt sitter 15 personer och förstärker varandras tro tills det hela har blivit en sanning. Denna sanning tar man sedan med sig ut i verkligheten och sedan har vi som sitter på kommunen ett jobb med att förklara för folk hur lagstiftningen ser ut och att de inte alls får kartdata gratis...
Ber om ursäkt om ni te-drickare känner er trampade på tårna... ;)
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.