5 495 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Flygfoto
Sida 1 av 3
Hejsan
Jag kan konstatera/dra slutsatsen att stadsbyggnadskontoret använder flygfoton för att kontroller/uppdatera sina ritningar. Jag har nämligen noterat ett fall där ett partytält kommit in i ritningarna som en befintligt byggnad. Så jag har ett par frågor
Dels av ren nyfikenhet, är en sådan "byggnad" helt plötsligt lovlig när den finns i kommunens planritningar?
Måste man i så fall nu ha rivningslov för att få ta ner tältet? ROTFL
Flygfotona som används, kan man få ta del av dom? Vore intressant med ett flygfoto av min egen fastighet. Jag kan ju se rätt många anledningar till att det borde vara sekretessbelagda handlingar, men man vet ju aldrig här i sverige
Jag kan konstatera/dra slutsatsen att stadsbyggnadskontoret använder flygfoton för att kontroller/uppdatera sina ritningar. Jag har nämligen noterat ett fall där ett partytält kommit in i ritningarna som en befintligt byggnad. Så jag har ett par frågor
Dels av ren nyfikenhet, är en sådan "byggnad" helt plötsligt lovlig när den finns i kommunens planritningar?
Måste man i så fall nu ha rivningslov för att få ta ner tältet? ROTFL
Flygfotona som används, kan man få ta del av dom? Vore intressant med ett flygfoto av min egen fastighet. Jag kan ju se rätt många anledningar till att det borde vara sekretessbelagda handlingar, men man vet ju aldrig här i sverige
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det går att se bilderna nu, även om de har systemunderhåll. Hursomhelst verkar det vara samma som man hittar hos Google, Hitta.se m fl.
Jag gissar att det är de bilderna man använder ja, men kanhända har de tillgång till bättre upplösning och/eller flera bilder i sekvens för att få "djupseende". Men jag tror inte att kommunen är uppe och flyger med små egna spionplan (än så länge, men snart får vi väl regelbundna överfarter av drönare). Frågan är intressant. Hittar man rätt person på stadsbyggnadskontoret berättar de säkert.
Jag gissar att det är de bilderna man använder ja, men kanhända har de tillgång till bättre upplösning och/eller flera bilder i sekvens för att få "djupseende". Men jag tror inte att kommunen är uppe och flyger med små egna spionplan (än så länge, men snart får vi väl regelbundna överfarter av drönare). Frågan är intressant. Hittar man rätt person på stadsbyggnadskontoret berättar de säkert.
Det varierar från kommun till kommun. Vissa använder mycket riktigt flygbilder för att uppdatera sina kartor, andra mäter in allting nerifrån marken. Och för de som använder flygbilder varierar det också vilket material de använder, vissa köper bilder från lantmäteriets flygningar (de som Metria säljer, och som man kan läsa i Johan Gunverths länk så är deras bästa upplösning (över tätorter) 25 cm. Många kommuner tycker inte att det är tillräckligt utan köper in egna flygningar från någon flygfotofirma. Jag vet att upplösningar på runt 8-10 cm är vanliga idag.
Hursomhelst, om du kan få ta del av bilderna eller ej kan bero på hur kommunen skaffat dem. Om de köpt fullständiga rättigheter till dem (och alltså får sälja och sprida dem vidare) eller om de bara köpt rättigheterna att använda dem inom sin egen verksamhet.
Sekretessfrågan ska lösas redan på produktionsstadiet, dvs de som tar flygbilderna ansvarar för att låta de sekretessgransas av lantmäteriet, så de som väl hamnat i kommunens (eller eniros eller hittas) produkter ska vara OK att använda. Det har ju hänt att producenten fått placera ut ett strategiskt litet moln i bilderna, eller en extra skogsdunge (t.ex. på Lovön för några år sedan).
Hursomhelst, om du kan få ta del av bilderna eller ej kan bero på hur kommunen skaffat dem. Om de köpt fullständiga rättigheter till dem (och alltså får sälja och sprida dem vidare) eller om de bara köpt rättigheterna att använda dem inom sin egen verksamhet.
Sekretessfrågan ska lösas redan på produktionsstadiet, dvs de som tar flygbilderna ansvarar för att låta de sekretessgransas av lantmäteriet, så de som väl hamnat i kommunens (eller eniros eller hittas) produkter ska vara OK att använda. Det har ju hänt att producenten fått placera ut ett strategiskt litet moln i bilderna, eller en extra skogsdunge (t.ex. på Lovön för några år sedan).
Redigerat:
Ok, intressant.
Ska fråga på stadsbyggnadskontoret nästa gång jag pratar med dem.
Ja, metrias bild är samma som på google och hitta.se Det kan inte vara den som använts av kommunen här i göteborg, för på de fotona saknas ett par "byggnader" som är med på ritningen.
Men hur är det, är ett objekt som finns med på planritningen att betrakta som lovlig?
Ska fråga på stadsbyggnadskontoret nästa gång jag pratar med dem.
Ja, metrias bild är samma som på google och hitta.se Det kan inte vara den som använts av kommunen här i göteborg, för på de fotona saknas ett par "byggnader" som är med på ritningen.
Men hur är det, är ett objekt som finns med på planritningen att betrakta som lovlig?
Jag skulle våga mig på en kvalificerad gissning här, och säga att bara för att en byggnad är med i kommunens karta så är den inte lovlig, och inte heller att byggnaden måste ha ett giltigt bygglov innan den tas med i kartan. Man kan nog inte ta för givet att kommunens kartavdelning kollar varenda ny byggnad de upptäcker i flygbilderna med bygglovsavdelningen innan de lägger in byggnaden i kartorna.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Du kan ju även gå dit och titta på GBG SBKs karta i källaren. Den är vad jag vet egenfotograferad och håller en fantastisk hög kvalitet. Du kan ju dessutom gå omkring på den.thomasx skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 90 inlägg
Jag har varit med om att en person rivit en byggnad på 60 kvm och sen smällt upp en på 100 kvm. Eftersom flygbilderna som fanns var äldre än 10 år så spelade det ingen roll att alla grannar informerade stadsbyggnadskontoret om att byggnaden var helt ny. Uppenbarligen har dom inte tillräckligt kunnigt folk på stadsbyggnadskontoret som kan se om en byggnad med ny grund är sprillans ny eller över 10 år gammal. Så är bilderna över 10 år gammal verkar det rätt fritt fram att smälla upp byggnader hur man vill.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Hej!
I vår kommun beställer vi egen flygning varje år och karterar efter. De flygningar man använder sig av för kartering är inte samma som Metrias (Lantmäteriets) flygningar. Karteringsbara bilder är tagna med överlapp så att man kan kartera i 3D. (Vi har alltså höjder på alla objekt i kartan.) Sedan kompletterar vi med terrester mätning (alltså på marken.)
Vår kartproduktion har inget med lovgivande att göra. (mer än att bygglovshandläggarna emellanåt kommer och kikar på gamla flygningar för att räkna ut när en del kåkar är byggda...)
I vår kommun beställer vi egen flygning varje år och karterar efter. De flygningar man använder sig av för kartering är inte samma som Metrias (Lantmäteriets) flygningar. Karteringsbara bilder är tagna med överlapp så att man kan kartera i 3D. (Vi har alltså höjder på alla objekt i kartan.) Sedan kompletterar vi med terrester mätning (alltså på marken.)
Vår kartproduktion har inget med lovgivande att göra. (mer än att bygglovshandläggarna emellanåt kommer och kikar på gamla flygningar för att räkna ut när en del kåkar är byggda...)
Ok, intressant. Får vanliga dödliga ta del av bilderna, t.ex. av sin egen fastighet är ju intressant?Gallianoman skrev:Hej!
I vår kommun beställer vi egen flygning varje år och karterar efter. De flygningar man använder sig av för kartering är inte samma som Metrias (Lantmäteriets) flygningar. Karteringsbara bilder är tagna med överlapp så att man kan kartera i 3D. (Vi har alltså höjder på alla objekt i kartan.) Sedan kompletterar vi med terrester mätning (alltså på marken.)
Vår kartproduktion har inget med lovgivande att göra. (mer än att bygglovshandläggarna emellanåt kommer och kikar på gamla flygningar för att räkna ut när en del kåkar är byggda...)
Vilken kommun var detta? Vet du om Göteborg gör likadant?
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Göteborg karterar mycket från flygbilder och jag TROR att de till och med flyger hela kommunen varje år.thomasx skrev:
Vi flyger ungefär en fjärdedel av kommunen för kartering varje år. Var tredje år flygfotograferar vi hela kommunen med lägre upplösning för att ha som bakgrundsbild i våra kartsystem. Dessa bilder säljer vi till "er vanliga dödliga"...
Vilken kommun det gäller vill jag nog inte röjja mer än att säga att det är en kranskommun till Göteborg.
Redigerat:
Eller så provar någon driftig medborgare att begära ut kartbilden som den vid myndigheten upprättade, allmänna offentliga handling informationen utgör. Enda kostnaden som då kan tas ut är för arbetet att sammanställa den begärda informationen och endast om arbetsinsatsen inte är att betrakta som ringa.Gallianoman skrev:
Exempelvis lyckades GP få ut stora mängder information av Göteborgs stad men fick även en faktura då staden ansåg sig behöva ta fram nya sökkriterier för att få fram informationen. Staden fick dock bakläxa och fakturan revs.
Att Lantmäteriet/Metria kan ta betalt beror helt enkelt på att det är bolag, inte myndigheter.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
När det gäller kartmatrial finns det både prejudikat och en herrans massa utredande runt om det är att betrakta som "offentlig handling" eller inte och det är fastslaget både en, två och fler gånger att kommunen har rätt att ta betalt för det.... men visst, du har din demokratiska rättighet att pröva det rättsligt ytterligare en gång...
