Har en frånluftsvärmepump av modell IVT 402 Vent med on/off kompressor. Senaste tiden har jag märkt att kompressorn stannar, vilar i 10 minuter, och startar igen väldigt ofta. Drygt varje/varannan timme. Tidigare har den gått 24/7 utan stopp.
Vad kan detta bero på?
Vad kan detta bero på?
Förångartemperaturen är på 0,8 grader just nu, så det borde inte finnas risk för isbildning?jonas_da skrev:
Filtret är rengjort för drygt en månad sedan och samtliga frånluftskanaler är rensade i höstas så det borde vara bra flöde. Har i och för sig stängt igen tilluftsventilerna aningen nu när det varit -5 och 17 m/s vind. Kan det vara boven? Öppnade upp dem igen nu för att se om det gör skillnad.
Är det bara kompressorn som stannar eller stannar frånluftsfläkten också?A aintnouseintrying skrev:
Det är bara kompressorn som stannar, frånluftsfläkten fortsätter gå. När kompressorn stannar startar en timer på kompressorstart på 10 minuter. Den som står på 0 på bilden nedan.G ghu skrev:
Om du går in i Servicemenyn under Info Insignaler kan man studera Lågtrycksvakten.
Om man orkar studera den tills kompressorn stoppas kan man se om Lågtrycksvakten blinkar till just då kompressorn stoppas.
Jag har detta problem på min Vent 402 då kompressorn varit avslagen under en lång stund och sedan ska starta. Men då stannar fläkten också under ca 10 sekunder.
Om man orkar studera den tills kompressorn stoppas kan man se om Lågtrycksvakten blinkar till just då kompressorn stoppas.
Jag har detta problem på min Vent 402 då kompressorn varit avslagen under en lång stund och sedan ska starta. Men då stannar fläkten också under ca 10 sekunder.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har haft lite koll på det under helgen. Det har inte varit lika frekventa omstarter, ibland tar det 5-6 timmar och ibland sker det varje timme. Hade varit enklare om IVT visade när pumpen gör avfrostning, nu sitter man i blindo och försöker gissa.G ghu skrev:Om du går in i Servicemenyn under Info Insignaler kan man studera Lågtrycksvakten.
Har märkt att den starta en timer på lågtrycksvakt på 2 min när kompressorn startar igen, men den skickar aldrig ut något larm.
Eftersom du har så låg förångartemp som 0,8 grader så är det förmodligen avfrostningar som du ser. Räkna inte med att temperaturgivaren visar exakt temperatur.A aintnouseintrying skrev:Har haft lite koll på det under helgen. Det har inte varit lika frekventa omstarter, ibland tar det 5-6 timmar och ibland sker det varje timme. Hade varit enklare om IVT visade när pumpen gör avfrostning, nu sitter man i blindo och försöker gissa.
Har märkt att den starta en timer på lågtrycksvakt på 2 min när kompressorn startar igen, men den skickar aldrig ut något larm.
Enklast att se om det är avfrostningar är att öka fläktvarvtalet så att förångartemp ökar ca 2 grader. Om du då fortfarande får många kompressorstopp så är det förmodligen något fel på värmepumpen.
Hur stort hus har du?
Vilket fläktvarvtal har du (%)?
Tack för svar. När jag stått och stirrat på skärmen har jag sett att förångartempen kan pendla mellan 0,3 till över 1 grad på ganska kort tid. Så det kanske är så enkelt som avfrostningar? Jag provade skruva upp fläkthastigheten tidigare för att se om det gjorde någon skillnad, men där och då startade den om ändå. Kan testa över en längre tid.G ghu skrev:Eftersom du har så låg förångartemp som 0,8 grader så är det förmodligen avfrostningar som du ser. Räkna inte med att temperaturgivaren visar exakt temperatur.
Enklast att se om det är avfrostningar är att öka fläktvarvtalet så att förångartemp ökar ca 2 grader. Om du då fortfarande får många kompressorstopp så är det förmodligen något fel på värmepumpen.
Hur stort hus har du?
Vilket fläktvarvtal har du (%)?
Har ett hus på 135 kvm beläget i Skåne. Fläkthastighet är inställd på 50 procent.
Min Vent402 stoppade kompressorn alldeles nu på samma sätt som din.A aintnouseintrying skrev:Tack för svar. När jag stått och stirrat på skärmen har jag sett att förångartempen kan pendla mellan 0,3 till över 1 grad på ganska kort tid. Så det kanske är så enkelt som avfrostningar? Jag provade skruva upp fläkthastigheten tidigare för att se om det gjorde någon skillnad, men där och då startade den om ändå. Kan testa över en längre tid.
Har ett hus på 135 kvm beläget i Skåne. Fläkthastighet är inställd på 50 procent.
Jag har förångartemp 3-4 grader och fläkten inställd på 55% i ett 120 kvm hus i Göteborg. Ska se om den precis som din stoppar ofta
Tror det har koppling till vädret. Har skruvat upp fläkthastigheten till 55 % men så fort utomhustemperaturen hovrar runt 0 till +1 grader börjar den stoppa oftare. Troligen hög luftfuktighet som gör att det isar igen och den tvingas avfrosta oftare.G ghu skrev:
Några andra slutsatser kommer jag inte till. Pratat med diverse IVT-återförsäljare som alla "tror" att det är avfrostning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden