30 703 läst ·
17 svar
31k läst
17 svar
Fluginvasion!!
Sida 1 av 2
I höstas hade vi den värsta fluginvasionen jag varit med om. Vi dammsög och dödade flugor varje dag och söderväggen var nästan svart!
Nu trodde jag att problemet skulle dö ut under vintern, men nu när det blivit någon plusgrad kommer dom fram i mängder igen!! Lite ovant att se flugor krypa omkring i snön utanför huset..
Vad gör man åt detta? Finns det fler som har det likadant?
Nu trodde jag att problemet skulle dö ut under vintern, men nu när det blivit någon plusgrad kommer dom fram i mängder igen!! Lite ovant att se flugor krypa omkring i snön utanför huset..
Vad gör man åt detta? Finns det fler som har det likadant?
Kolla fönsterkarmarna om ni har äldre fönster där är de experter på att sitta. Blåser ut dem i friheten jag när det är rejäla minus 
Annars är det nog så att ni har mycket springor på kåken där de kan krypa in och de gör de.
Hade själv helt sjukt mycket flugor i garaget när jag drog på värmen där (garaget ligger i gammal ladugård dessutom).
Annars är det nog så att ni har mycket springor på kåken där de kan krypa in och de gör de.
Hade själv helt sjukt mycket flugor i garaget när jag drog på värmen där (garaget ligger i gammal ladugård dessutom).
har haft samma problem med just fönstren..De är fenomenala på att "lägga in sig" där! Tog ett ryck med lite insektsbekämpningsmedel ( phu vilket långt ord!) som jag sprutade på och gnuggade sedan med trasa karmar+ fönster rena i de rum som var påverkade ( mest sovrummet tyvärr) ..Har knappts haft en enda fluga sedan dess 
Jag har haft invasion i ett icke använt gammalt badrum i källaren. Pyttesmå svarta flugor som verkade komma just ur golvbrunnen när det inte spolats i vatten på länge. Kanske var vattenlåset som torkat då men var kommer de ifrån? Även om vattenlåset torkar måste ju flugorna komma dit på nåt vis?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BiFuel: Vattenlåset hindrar ju djur som flyger att ta sig upp, så länge det är tillräckligt med vatten i det. Flugorna lär komma från avloppet. Källarens rör är väl ihopkopplat med resten.
I lägenheten där jag upplevde samma sak var det svart av små flugor som förstås kom från husets hela rörsystem (inkl toaletter )... Inte fräscht precis....
Så allmän uppmaning: kom ihåg att be ngn spola vatten i alla avlopp ibland, ifall du är bortrest en längre tid.
I lägenheten där jag upplevde samma sak var det svart av små flugor som förstås kom från husets hela rörsystem (inkl toaletter )... Inte fräscht precis....
Så allmän uppmaning: kom ihåg att be ngn spola vatten i alla avlopp ibland, ifall du är bortrest en längre tid.
De där flugorna som invaderar vinden om vintern är nästan alltid Vindsflugor. De bor i skogen om sommaren och söker sig inomhus för att övervintra. De varken äter eller förökar sig inomhus, och gör egentligen ingen skada. Inte heller är de tecken på dålig hygien, så ni behöver inte leta döda djur på vinden.