_ap_
pipewelder skrev:
Jaha grabbar - trevligt att ni också kommit igång med era flisanläggningar. Det där med bakbrand har för mig också varit ett problem, men inte länge efter att jag bytt till Gotfire och eldar mot acktank. Har kollat upp tiden lite ungefär nu några gånger och eldningscykeln för drift är ca 1 timme. Acktanken är ca 550 liter och min nyinstallation har varit i drift nu ca två månader. Hittills är jag helnöjd med Gotfiren - brinner mjukt och fint, men den största skillnaden jag direkt märker mot mitt tidigare monster är att fläkten knappt hörs vilket är trevligt och man kan ha en vanlig samtalston i pannrummet.
Ska jag vara ärlig har jag tagit in en offert på en fröling turbomatic 35, är i norrköping och jobbar nu
och har farsan som pannvakt vilket jag inte tycker är acceptabelt.
Var till stridsamans potatis och kollade på deras fröling och dörren till pannrummet var igensnöad,
dom hade inte varit in dit på 3 månader!! :D
 
_ap_ skrev:
Ska jag vara ärlig har jag tagit in en offert på en fröling turbomatic 35, är i norrköping och jobbar nu
och har farsan som pannvakt vilket jag inte tycker är acceptabelt.
Var till stridsamans potatis och kollade på deras fröling och dörren till pannrummet var igensnöad,
dom hade inte varit in dit på 3 månader!! :D
Norrköping?! Varför fick inte jag komma med? :D

Året var 2003 då jag fick offert på en Fröling 35 inkl 2m fjäderomrörare. Om jag minns rätt hamnade det kring 120 tkr vilket jag ansåg vara för dyrt med tanke på att förråd tillkom för mig att bygga. Hur som helst så stämmer det med serviceintervallerna med Fröling då den är rätt inställd och har bra bränsle. Det finns en bonde i närheten av hans insnöade pannrumsdörr som också kör med Fröling. Han kör året runt med den och förra sommaren var han inte in i pannrummet alls, vilket klart tyder på att den är pålitlig. Men givetvis hänger det på vilket bränsle man stoppar in...ju mer stickor och träklossar desto mer driftsstopp.
 
är det någon som tittat på Hållstorps säteris flisanläggningar? de har en vanlig stoker som man dockar mot en panna som verkar vettig. Sedan har de en panna som klarar 40% vatten innehåll och har lambda från början samt keramisk brännkammare som verkar riktigt interessant, Det är en dansk panna som heter FBR, den skall också ha eltändning.

pannan finns inte på deras sida än men jag pratade med deras säljare i förra veckan och det är på gång.

mvh
Jonas
 
_ap_
Så här med facit ihand sak man absoulut satsa på eltändning och autosotning, även om det är bra mycke dyrare glömmer man det när man i princip aldrig behöver springa och kolla den.
Men det är ju olika från fall till fall en del gillar ju att sitta i pannrummet :)
och andra har satt in flis för att man inte har tid att elda.
Sen vilken panna man ska satsa på är väl oxå en smaksak, men det är nog viktigt att säljaren har några referens anläggningar.
 
davvethepirate skrev:
blir det inte väldigt lång tid med underhållsfyr när du kör mot acktank? Har ni automatisk påfyllning på det lilla förrådet på multiheaten ? hur har ni löst det?

/jonas


det är manuell påfyllning. Jag har byggt ett 50m3 förråd (f.d. götselhål) som ligger bakom pannrummet. mellan förrådet och pannrummet har jag en jätteskruv som jag måste sätta igång för att kunna fylla lill-tanken bakom pannan. enkelt och abolut ingen risk för brand i förrådet...hoppas jag :D
 
_ap_ skrev:
Konstigt att den slocknar det har min aldrig gjort varken med pellets eller flis, och bak eld har det aldrig heller
varit, kolla så att alla luckor till förrådet är täta är dom det ska det inte kunna bli bakeld.
Hur lång tid har du mellan fram matningarna under paus läge? min har jag dragit ner till 8 min och då slocknar den inte.
Hur länge pausar den?

jag har absolut ingen aning varför det händer, har kollat flera gånger att allt är tät....men jag vet helt engelt inte. men som sagt, det har inte hänt med flisen...än

den pausa tills pannan blir några grader under installd temp (80 grader)


under pausläge matar den väl ingenting, kanske därför sloknade elden för nån dag sen. men jag kanske provar med 8 min.
mina andra matningstider är HX.X = 1 sek och LX.X = 0,5 sek...kommer inte ihåg hur det är med luft, måste kolla det.
 
-> _ap_
vart i norbotten bor du? bor i kalix själv.

tänke varifrån du får flisen...eller gör du själv?
 
fick in pris på Fröling 28kw pannan igår. 150 000:- plus moms vill de ha men då ingår skruv och omrörare. Finns det någon annan panna än denna som har samma egenskaper på ett ungefär?


mvh
Jonas
 
davvethepirate skrev:
fick in pris på Fröling 28kw pannan igår. 150 000:- plus moms vill de ha men då ingår skruv och omrörare. Finns det någon annan panna än denna som har samma egenskaper på ett ungefär?


mvh
Jonas

Klart det finns alternativ till Fröling !!

www.hargassner.at
www.gilles.at (kolla upp deras snillrika cellmatning)
http://www.eta.co.at/
http://www.herz-feuerung.com/

...för att nämna några
 
_ap_
Lennardo skrev:
jag har absolut ingen aning varför det händer, har kollat flera gånger att allt är tät....men jag vet helt engelt inte. men som sagt, det har inte hänt med flisen...än

den pausa tills pannan blir några grader under installd temp (80 grader)


under pausläge matar den väl ingenting, kanske därför sloknade elden för nån dag sen. men jag kanske provar med 8 min.
mina andra matningstider är HX.X = 1 sek och LX.X = 0,5 sek...kommer inte ihåg hur det är med luft, måste kolla det.

Skulle tro att du har för liten "härd".
Mina matningstider ligger på HX.X= 2,3 LX.X=2,1 eller om det var 2,0
Tid mellan bränsleframatning 20sek på låg och 50sek påhög
Luften är 16% på låg och 36% på hög..
Prova dig fram men jag tror absolut att den ska ha mera mat, dina skruvtider är ungefär som med pellets.
 
ska testa dina tider.
men har du verkligen 50 sek mellan matningar på högt och 20 på lågt? låter mer rimligt om man vänder på det.

fast nu har jag problemet att det kom en hel del snö och is med i flisen när vi fyllde lagret, så allt flis är nästan blöt när det är i pannan :mad:
 
_ap_
Lennardo skrev:
ska testa dina tider.
men har du verkligen 50 sek mellan matningar på högt och 20 på lågt? låter mer rimligt om man vänder på det.

fast nu har jag problemet att det kom en hel del snö och is med i flisen när vi fyllde lagret, så allt flis är nästan blöt när det är i pannan :mad:
Visst ska det vara 50sek på låg och 20 på högt. Helt rätt.
 
En dum fråga kanske till rutinerade fliseldare. Undrar om det finns någon flexskruv som man kan transportera in flis till pannan med? Har en panna (Twinheat M20i-CS) som man kan elda spannmål, pellets och bl.a. flis. Skall jag sätta in en vanlig skruv/transportör så kommer den att gå igenom väggen och upp till pannan som står mot nästa vägg vilket innebär att jag måste "kliva" över skruven för att komma åt displayen. Skulle fungera mycket bättre om skruven kunde ledas in i takhöjd och sedan rakt ner i cellslussen om ni nu förstår hur jag menar.
 
Snurre skrev:
En dum fråga kanske till rutinerade fliseldare. Undrar om det finns någon flexskruv som man kan transportera in flis till pannan med? Har en panna (Twinheat M20i-CS) som man kan elda spannmål, pellets och bl.a. flis. Skall jag sätta in en vanlig skruv/transportör så kommer den att gå igenom väggen och upp till pannan som står mot nästa vägg vilket innebär att jag måste "kliva" över skruven för att komma åt displayen. Skulle fungera mycket bättre om skruven kunde ledas in i takhöjd och sedan rakt ner i cellslussen om ni nu förstår hur jag menar.
Nej, inte vad jag har sett i alla fall och anledningen är troligen p.g.a att flis har en grov, ojämn, granularitet i jämförelse med exempelvis säd eller pellets. Generellt behövs kraftigare utrustning till fliseldning så som skruvar, växlar, motorer etc.

Frågan är tvärtom klart befogad. Jag vet själv hur mycket tankeverksamhet det går åt för att få till en rationell hantering med fliseldning, speciellt i befintliga byggnader. Har funderat på min i minst fem år nu och har fortfarande inte någon optimal lösning.

Men du...är det mycket jobb/dyrt att flytta displayen? Du kanske ska överväga det så du slipper kliva över en skruv varje gång...
 
_ap_
Lennardo skrev:
ska testa dina tider.
men har du verkligen 50 sek mellan matningar på högt och 20 på lågt? låter mer rimligt om man vänder på det.

fast nu har jag problemet att det kom en hel del snö och is med i flisen när vi fyllde lagret, så allt flis är nästan blöt när det är i pannan :mad:

Har du fått ordning på pannan??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.