Tjena.
Behöver lite rådgivning och tyckande input här
Jag har nyss skaffat ett hus på landet och ska ordna till uppvärmningen här.
Har nyss knappt överlevt vintern genom att elda ved i en gammal kokspanna från 1965.
Fåglarna hade det varmt och skönt :banghead:
Jag ska bygga en flisanläggning och använda en del begagnade prylar för att hålla nere kostnaderna.
Jag har tidigare byggt en vedanläggning i det gamla huset som fungerade bra efter att jag studerade en massa trådar på detta forum, så jag har iallafall lite erfarenhet av att knåpa rör.
Jag har än så länge följande delar att tillgå.
En flisstoker med eltändning, som ser ut som Nymo flis-kombi med magasin på gissningsvis ca 2 kubik.
En cellsluss från ett värmeverk (för att mata från externt förråd).
En panna ctc v20 runt 10 år gammal.
En ackumulatortank på 500l utan några slingor eller beredare i.
En Laddomat 4030.
Här är utgångsplanen...
Tank med varmvattenslinga/beredartank och eventuellt kulvertslinga i boningshuset.
Eventuellt öka volymen med slavtanken som jag redan har för att få färre start och stopp
Köra pannan direkt mot kulverten och ladda tanken/tankarna i huset.
Pannan har inbyggd varmvattenberedare som jag inte tänker ansluta utan den ska vara tom på vatten för att få ner volymen i pannan.
Problem?
Borde gå att få laddomaten 4030 att beté sig som en laddomat 21 om man vrider ner ratten som styr hur den normalt laddar tillbaka till pannan eller?
Om ja, klarar den att ladda tanken/tankarna i huset via en 40m lång kulvert?
Kommer att köra brännaren på en sådär 15-20 kw.
Hur grov kulvert behöver jag för att svälja energin?
Panna, kulvertar och verkstad kommer att ha glykol i sig för att slippa ha underhållsvärme på i verkstaden när den inte används och för att panna kulvertar inte ska frysa när pannan står still och väntar på att tanken i huset behöver laddas igen.
Därav kulvertslinga för att inte behöva ha glykol i huset.
Eller är det bättre att köra glykol även i huset och köra som ett system och slippa förluster i värmeväxlingen i kulvertslingan?
Hur mycket förluster blir det i en sådan slinga?
Kanske är försumbart.
I verkstan kopplar jag bort vedpannan som står där och kopplar istället kulvert 2 till cirkulationspumpen.
När jag ska ha värme i verkstan så startar jag cirkulationspumpen och tvångsstartar pannan oavsett om huset behöver värme eller inte.
Hur gör jag med expansion?
Det finns nu ett öppet expansionskärl i huset och ett i verkstan.
Kan jag använda dessa om jag kör delat system med kulvertslinga?
Om jag ska köra allt som ett sytem, så behöver jag nog ett större.
Då kanske jag skulle köra sluten expansion eller vad är bäst???
Från början tänkte jag använda befintligt pannrum i verkstan, men det är inte godtjänt och det verkar vara krångligt att få det godtjänt när det ska parkeras bilar och andra fordon med bränsletankar i byggnaden.
Det pannrummet är dessutom väldigt litet och då hade jag fått ställa förrådet på utsidan med skruven genom väggen.
Den lilla uppmurade byggnaden har jag tänkt dela av så att halva blir flisförråd med fjäderomrörare eller liknande och med uppfällbart tak och flisa rakt i.
Men det hinner jag nog inte få ordning på i år, utan får nog nöjja mig med brännarens lilla magasin till att börja med.
Allt är bättre än kokspannan i huset...
Vi börjar såhär.
Berätta vad av detta som går och vad som inte går och så.
Mvh Thomas E
Behöver lite rådgivning och tyckande input här
Jag har nyss skaffat ett hus på landet och ska ordna till uppvärmningen här.
Har nyss knappt överlevt vintern genom att elda ved i en gammal kokspanna från 1965.
Fåglarna hade det varmt och skönt :banghead:
Jag ska bygga en flisanläggning och använda en del begagnade prylar för att hålla nere kostnaderna.
Jag har tidigare byggt en vedanläggning i det gamla huset som fungerade bra efter att jag studerade en massa trådar på detta forum, så jag har iallafall lite erfarenhet av att knåpa rör.
Jag har än så länge följande delar att tillgå.
En flisstoker med eltändning, som ser ut som Nymo flis-kombi med magasin på gissningsvis ca 2 kubik.
En cellsluss från ett värmeverk (för att mata från externt förråd).
En panna ctc v20 runt 10 år gammal.
En ackumulatortank på 500l utan några slingor eller beredare i.
En Laddomat 4030.
Här är utgångsplanen...
Tank med varmvattenslinga/beredartank och eventuellt kulvertslinga i boningshuset.
Eventuellt öka volymen med slavtanken som jag redan har för att få färre start och stopp
Köra pannan direkt mot kulverten och ladda tanken/tankarna i huset.
Pannan har inbyggd varmvattenberedare som jag inte tänker ansluta utan den ska vara tom på vatten för att få ner volymen i pannan.
Problem?
Borde gå att få laddomaten 4030 att beté sig som en laddomat 21 om man vrider ner ratten som styr hur den normalt laddar tillbaka till pannan eller?
Om ja, klarar den att ladda tanken/tankarna i huset via en 40m lång kulvert?
Kommer att köra brännaren på en sådär 15-20 kw.
Hur grov kulvert behöver jag för att svälja energin?
Panna, kulvertar och verkstad kommer att ha glykol i sig för att slippa ha underhållsvärme på i verkstaden när den inte används och för att panna kulvertar inte ska frysa när pannan står still och väntar på att tanken i huset behöver laddas igen.
Därav kulvertslinga för att inte behöva ha glykol i huset.
Eller är det bättre att köra glykol även i huset och köra som ett system och slippa förluster i värmeväxlingen i kulvertslingan?
Hur mycket förluster blir det i en sådan slinga?
Kanske är försumbart.
I verkstan kopplar jag bort vedpannan som står där och kopplar istället kulvert 2 till cirkulationspumpen.
När jag ska ha värme i verkstan så startar jag cirkulationspumpen och tvångsstartar pannan oavsett om huset behöver värme eller inte.
Hur gör jag med expansion?
Det finns nu ett öppet expansionskärl i huset och ett i verkstan.
Kan jag använda dessa om jag kör delat system med kulvertslinga?
Om jag ska köra allt som ett sytem, så behöver jag nog ett större.
Då kanske jag skulle köra sluten expansion eller vad är bäst???
Från början tänkte jag använda befintligt pannrum i verkstan, men det är inte godtjänt och det verkar vara krångligt att få det godtjänt när det ska parkeras bilar och andra fordon med bränsletankar i byggnaden.
Det pannrummet är dessutom väldigt litet och då hade jag fått ställa förrådet på utsidan med skruven genom väggen.
Den lilla uppmurade byggnaden har jag tänkt dela av så att halva blir flisförråd med fjäderomrörare eller liknande och med uppfällbart tak och flisa rakt i.
Men det hinner jag nog inte få ordning på i år, utan får nog nöjja mig med brännarens lilla magasin till att börja med.
Allt är bättre än kokspannan i huset...
Vi börjar såhär.
Berätta vad av detta som går och vad som inte går och så.
Mvh Thomas E
Nu blev jag lite sugen på att testa detta här istället.
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/59289-varme-och-varmvatten-i-samma-2-rorskulvert.html
Är den någon som testat detta?
Fördelar för mig skulle ju vara att jag inte behöver någon tank inne utan jag ställer slavtanken jag redan har i pannhuset istället och kör konstant färdigshuntat i kulverten = slipper glykol.
Verkstan kopplar jag in senare med värmeväxlare från tanken.
Prio ett är att få igång värmen i huset.
Vedpannan i verkstan funkar ju.
Vad tror ni?
Har jag för lång kulvertväg för denna lösning?
Viken av dom två lösningarna skulle ge minst förluster?
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/59289-varme-och-varmvatten-i-samma-2-rorskulvert.html
Är den någon som testat detta?
Fördelar för mig skulle ju vara att jag inte behöver någon tank inne utan jag ställer slavtanken jag redan har i pannhuset istället och kör konstant färdigshuntat i kulverten = slipper glykol.
Verkstan kopplar jag in senare med värmeväxlare från tanken.
Prio ett är att få igång värmen i huset.
Vedpannan i verkstan funkar ju.
Vad tror ni?
Har jag för lång kulvertväg för denna lösning?
Viken av dom två lösningarna skulle ge minst förluster?
Redigerat:
Inget är byggt ännu ,tyvärr allt för många projekt som kommer emellan,
försöker samla begagnade delar i gott skick och planera vidare.
Glykol inblandning tror jag man ska undvika så långt det går,ställer bara till med problem
en "väl" isolerad kulvert där vattnet cirkulerar in i en ouppvärmd isolerad byggnad
som periodvis värms upp fryser inte under normala vintrar.
Oftast slutar det med att man vill ha en viss grundvärme en aerotemper fungerar bra för att
snabbt öka komforten när det behövs mera värme.
Alternativet inlägg #2 är samma tanke jag funderade på men med den skillnaden att en elberedare och TVA används.
en 2-rörs kulvert kommer att användas med shunt =så låg temperatur som möjligt
hur jag gör med beredningen av VV återstår att lösa förvärmning -elberedare eller en TVA med shunt styrning eller växelventil.
Det gäller att inte förhasta sig planera väl så överlever systemet mig och nästa generation får ta över
försöker samla begagnade delar i gott skick och planera vidare.
Glykol inblandning tror jag man ska undvika så långt det går,ställer bara till med problem
en "väl" isolerad kulvert där vattnet cirkulerar in i en ouppvärmd isolerad byggnad
som periodvis värms upp fryser inte under normala vintrar.
Oftast slutar det med att man vill ha en viss grundvärme en aerotemper fungerar bra för att
snabbt öka komforten när det behövs mera värme.
Alternativet inlägg #2 är samma tanke jag funderade på men med den skillnaden att en elberedare och TVA används.
en 2-rörs kulvert kommer att användas med shunt =så låg temperatur som möjligt
hur jag gör med beredningen av VV återstår att lösa förvärmning -elberedare eller en TVA med shunt styrning eller växelventil.
Det gäller att inte förhasta sig planera väl så överlever systemet mig och nästa generation får ta över
Ok. Vad för problem kan glykol ställa till med?
Jag har ju glykol i systemet i verkstan som nu värms med en vedpanna vid behov.
Tanken jag har nu efter ytterligare funderingar, så vill jag dra kulverten genom verkstan och låta vattnet passera en värmeväxlare där. På andra sidan värmeväxlaren tänkte jag fortfarande köra glykol och bara starta den cirkulationspumpen när jag vill ha värme i verkstaden.
Vidare tänkte jag ha Shultstyrningen vid pannan, men sätta givaren till denna efter värmeväxlaren i verkstaden. Går det? Hur lång givarkabel kan man ha?
På så vi borde framledningen automatiskt höjas till den grad att huset inte påverkas pågrund av att verkstan plockar ur energi ur kulverten.
Jag är fortfarande inne på alternativet i andra inlägget på denna tråd.
Är det ingen som har provat detta?
Tycker det verkar helt genialiskt!
I mitt fall, så borde nog cirkulationspumpen i verkstan tillfälligt stoppas vid varmvattenproduktion om den är igång.
Pumpen till framledningen i huset, som även kommer att dra runt kulverten tror jag bör fortsätta gå vid varmvattenproduktion av 2 orsaker.
Dels så går det fortare för pumpen i TVA att få fram oshuntat hett vatten om framledningspumpen också hjälper till att dra och dels så tror jag det finns risk för att TVA drar vatten baklänges från radiatorerna lika gärna som genom kulverten om den pumpen stoppas.
Synpunkter?
Jag har ju glykol i systemet i verkstan som nu värms med en vedpanna vid behov.
Tanken jag har nu efter ytterligare funderingar, så vill jag dra kulverten genom verkstan och låta vattnet passera en värmeväxlare där. På andra sidan värmeväxlaren tänkte jag fortfarande köra glykol och bara starta den cirkulationspumpen när jag vill ha värme i verkstaden.
Vidare tänkte jag ha Shultstyrningen vid pannan, men sätta givaren till denna efter värmeväxlaren i verkstaden. Går det? Hur lång givarkabel kan man ha?
På så vi borde framledningen automatiskt höjas till den grad att huset inte påverkas pågrund av att verkstan plockar ur energi ur kulverten.
Jag är fortfarande inne på alternativet i andra inlägget på denna tråd.
Är det ingen som har provat detta?
Tycker det verkar helt genialiskt!
I mitt fall, så borde nog cirkulationspumpen i verkstan tillfälligt stoppas vid varmvattenproduktion om den är igång.
Pumpen till framledningen i huset, som även kommer att dra runt kulverten tror jag bör fortsätta gå vid varmvattenproduktion av 2 orsaker.
Dels så går det fortare för pumpen i TVA att få fram oshuntat hett vatten om framledningspumpen också hjälper till att dra och dels så tror jag det finns risk för att TVA drar vatten baklänges från radiatorerna lika gärna som genom kulverten om den pumpen stoppas.
Synpunkter?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Låt det cirkulera vatten hela tiden och bygg in aerotempern i ett skåp, med dörrarna stängda så får det bli kallt i verkstan.
Min shuntstyrning har 60 meter kabel.
En isolerad kulvert med markskiveisolering bara på ovansidan fryser inte, markvärmen underifrån räcker.
Protte
Min shuntstyrning har 60 meter kabel.
En isolerad kulvert med markskiveisolering bara på ovansidan fryser inte, markvärmen underifrån räcker.
Protte
Ok.
Kanske skulle jag skippa glykol och värmeväxlare och köra både hus och verkstad som ett system.
I så fall kanske en ska låta returen från huset värma verkstan.
Går det att göra så?
I verkstan är det två radiatorer och en aerotemper utan termostat.
Om jag ska göra som prototypen säger, så skulle jag kanske sätta termostater på elementen och ställa in dom på frostskydd.
Hur mycket värme avger aerotempern med fläkten avstängd?
Funderar på om en skulle skippa skåpet och ha möjlighet att starta fläkten på distans med internet/gsm om man tex är på jobbet och vet att man ska in i verkstan när man kommer hem.
Eller om man helt enkelt skulle hålla verkstan konstant på 10-15 grader.
Hur mycket extra flis går det åt om man ska hålla ca 40 kvadrat dåligt isolerad verkstad med drygt 3 m upp till tak runt 10-15 grader?
Förstår att det är svårt att svara på men på ett väldigt grovt ungefär?
Kanske skulle jag skippa glykol och värmeväxlare och köra både hus och verkstad som ett system.
I så fall kanske en ska låta returen från huset värma verkstan.
Går det att göra så?
I verkstan är det två radiatorer och en aerotemper utan termostat.
Om jag ska göra som prototypen säger, så skulle jag kanske sätta termostater på elementen och ställa in dom på frostskydd.
Hur mycket värme avger aerotempern med fläkten avstängd?
Funderar på om en skulle skippa skåpet och ha möjlighet att starta fläkten på distans med internet/gsm om man tex är på jobbet och vet att man ska in i verkstan när man kommer hem.
Eller om man helt enkelt skulle hålla verkstan konstant på 10-15 grader.
Hur mycket extra flis går det åt om man ska hålla ca 40 kvadrat dåligt isolerad verkstad med drygt 3 m upp till tak runt 10-15 grader?
Förstår att det är svårt att svara på men på ett väldigt grovt ungefär?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har funderat ett tag nu och jag kommer nog köra konstant underhållsvärme i verkstan.
Då kan jag ha traktor och flishugg där inne, så är det inga kallstartproblem när man ska flisa.
Är ganska säker på att jag läst i någon tråd att någon använt kulvertretur till att värma ett garage eller verkstad.
Hittar inte det nu.
Men jag undrar lite över hur radiatorerna i verkstan är kopplade.
Se här.
Första elementet.
Andra elementet
Första radiatorn är kopplad som normal 2-krets tror jag.
Den ligger parallellt med aerotempern.
Men på det sista elementet verkar det vara någon form av seriekoppling.
Här måste allt vatten passera genom elementet eller?
Då går det inte att strypa med termostat antar jag.
Då skulle man ju strypa hela kretsen , så både kulvert och hus stannar.
Eller kan det vara en bypas inne i elementet när det är kopplat på detta vis?
Då kan jag ha traktor och flishugg där inne, så är det inga kallstartproblem när man ska flisa.
Är ganska säker på att jag läst i någon tråd att någon använt kulvertretur till att värma ett garage eller verkstad.
Hittar inte det nu.
Men jag undrar lite över hur radiatorerna i verkstan är kopplade.
Se här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första elementet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra elementet
Första radiatorn är kopplad som normal 2-krets tror jag.
Den ligger parallellt med aerotempern.
Men på det sista elementet verkar det vara någon form av seriekoppling.
Här måste allt vatten passera genom elementet eller?
Då går det inte att strypa med termostat antar jag.
Då skulle man ju strypa hela kretsen , så både kulvert och hus stannar.
Eller kan det vara en bypas inne i elementet när det är kopplat på detta vis?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nej du måste ha ett tvårörssystem. Elementet på förstabilden är anslutet till både framledningen och returen. Sista elementet är också anslutet till fram och retur.
seriekoppling så går det in i första elementet sedan ut till nästa och då kan man klara sig med ett enda rör runt ett helt hus.
Protte
seriekoppling så går det in i första elementet sedan ut till nästa och då kan man klara sig med ett enda rör runt ett helt hus.
Protte
prototypen skrev:Nej du måste ha ett tvårörssystem. Elementet på förstabilden är anslutet till både framledningen och returen. Sista elementet är också anslutet till fram och retur.
seriekoppling så går det in i första elementet sedan ut till nästa och då kan man klara sig med ett enda rör
runt ett helt hus.
Ja fast det jag inte förstår är...
Vilken väg tar vattnet om jag stänger ventilen på sista elementet?
Om änden på denna tvårörskrets vänder inne i sista elementet in i toppen vid ventilen och ut i botten vidare i returen, så måste ju cirkulationen bli strypt om jag stänger ventilen på detta element.
Förmodligen saknar jag kunskap om element ser ut på insidan.
Det är därför jag inte får ihop detta.
Jag har letat efter kopplingschema som beskriver ett tvårörs radiatorsystem, men dom jag hittat har varit otydliga med vad som händer vid sista elementet.
Jag har iallafall inte sett att det är kopplat som i mitt fall.
