Kollade upp Bahnhof häromdan och de har börjat köra CGN men man behöver bara kontakta kundtjänst så får man publik IP kostnadsfritt.

Samma sak med IPv6 tydligen, bara att be dem slå på.

Du kan göra allt du vill med bara en router, beroende på mjukvaran pouch om du har tillräcklig täckning med bara en.

Själv behöver jag tre accesspunkter för att täcka huset med 100Mbit/s. Varje router presenterar två ssid (samma på alla routrar så klienter växlar fritt). Olika vlan separerar näten i ethernetkabeln mellan routrarna.

Jag körde samma SSID först, men insåg att det blev bara frusterande när mobilen höll kvar vid accesspunkten i andra änden av huset med dålig hastighet som följd. Med olika SSID är det enklare för mig att manuellt tvinga över mobilen till rätt accesspunkt. Dessutom kan jag då manuellt välja 5 GHz (vilket ger högre hastighet) även om 2,4 GHz råkar vara lite starkare för tillfället.

Så varje accesspunkt har numera ett eget SSID med olika suffix för 5 GHz och 2,4 GHz.

Det gjorde också att jag enkelt kunde upptäcka att 5 GHz av nån anledning regelbundet dog på en av accesspunkterna (löstes genom att uppgradera till senare mjukvaran, jag hade ju uppgraderat när jag installerade den men tydligen var det nån bugg som löstes med senare uppgradering).

Mikael_L
tommib skrev:
Ja, SSH in från t.ex. telefonen eller datorn på jobbet.

Det var ett tag sen jag följde debatten om CGN i Sverige men det var snack om att bahnhof och någon till börjat införa det men att man kunde få en publik adress om man ringde kundtjänst. Vet inte hur det slutade dock. En snabb googling nu ger inte så mycket träffar.

CGN funkar som vanlig NAT men en nivå upp. Kundroutern är kvar så det blir dubbelNAT, först ut på operatörens nät och därefter ut på Internet. En otroligt sugig lösning och dessutom väldigt irriterande eftersom det kan vara svårt att felsöka och ge problem för diverse program. Du lär ju knappast få tillgång till port forward på leverantörens router och alla försök till automatisk konfigurering ad modum uPNP lär haverera snabbt av bl.a. säkerhetsskäl.
Lite häftigt egentligen, det finns knappt någon* tråd där man inte lär sig lite nytt vid sidan om, angränsande till ämnet. :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

* Ja, en lätt överdrift ... ;)

edit:
Imorgon ska jag försöka ta mig lite tid och dyka ner i ämnet igen.
Det är så mycket info här om saker som jag i bästa fall har en svag aning om, så det duger inte att bara slöläsa och tro att jag sen ser ljuset.

Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag har olika ssid för 2.4 och 5GHz, men allt kör på 5 GHz. Jag har inte problem med handover länge. Det kan vara att 5GHz tar slut tvärare.

Jag är nöjd med 100Mbit/s över hela huset utan avbrott när jag går runt.

Nerre skrev:
Jag körde samma SSID först, men insåg att det blev bara frusterande när mobilen höll kvar vid accesspunkten i andra änden av huset med dålig hastighet som följd. .
Ja, enheterna stannar kvar på befintlig AP så länge det går. Det är (bla) därför som det är bra med ett system som innehåller en AP-controller, som tex Unifi, som tvingar över din enhet från en AP till en annan när så behövs.

Har man tur kan man klara sig med en enda AP, men det är så mycket som spelar in. Dels placering, inredning och husets konstruktions förstås, men även AP:n i sig. Jag har testat en hel del hemmaroutrar, och deras strålningsdiagram kan skilja sig en hel del (och i en del fall undrar man hur konstruktören tänkt). Å andra sidan, många modeller har antenner som användaren själv kan ändra riktningen på och då är det väldigt lätt att sabba sin täckning helt :)

Redigerat:
Min förra telefon klamrade sig fast vid en AP så länge det bara gick. Den jag har nu byter vad jag kan se när den nya är ca 30% bättre än den gamla. Jag undrar om tillverkarna har ändrat policy för när enheter ska söka bättre accesspunkter.

Tyvärr är det klienten som avgör både vilket nät den ska ansluta till om samma SSID finns på 2,4 och 5 GHz. Det är även klienten som avgör när den ska roama över till en annan AP. För några år sedan var det vanligt med dåliga drivrutiner i klienterna och en uppgradering kunde lösa många problem. Jag är inte uppdaterad på drivrutinernas skick idag. En telefon är så klart svår att uppdatera :)

Med controllerbaserade lösningar har ofta WLAN-controllers bättre koll på läget än klienten och kan bättre avgöra vilken AP som är bäst för klienten. Controllern kan med lite tricks försöka få klienten att roama tidigare.

Absolut är det så. Jag menade bara att problemet verkar ha avtagit i och med lite intelligentare klienter.

I områden med många klienter hjälper en kontrollerbaserad lösning fortfarande väldigt mycket då den har en bättre överblick.

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Ja jag ser ju inget tekniskt hinder för att en klient skulle kunna göra samma sak som jag gör manuellt. Jag går ju in på WiFi-inställningar, konstaterar att det finns en annan accesspunkt med bättre signalstyrka och byter till den. (Eller konstaterar att det är så låg signalstyrka så det är bättre att gå över till mobil data.)

Nu är det klart att klienten kan ju inte veta om alla accesspunkter sitter i samma nätverk, men det borde ju inte vara helt omöjligt för den att hålla reda på vilka som ligger i samma nätverk. Min Windows-dator hittar ju t.ex. namnet på nätverket hemma här när den ansluter.

Med samma ssid så ska det fungera på det viset. Klienten ska välja den bästa accesspunkten med samma ssid. Det finns /fanns många klienter sin var riktigt dåliga på det tyvärr.

Den väljer det när den kopplar upp. Men sen håller den fast vid den första ända tills den tappar kontakten. Jag har ju som sagt var provat med samma SSID här hemma förut och det funkade inte alls bra.

Jag tror att vissa av Asus routrar har en inställning där de sparkar ut klienten när den får dålig kontakt, så routern tvingar klienten att söka en ny accesspunkt. Men den funktionen borde ju som sagt var kunna ligga i klienten.

Det gör den också i en del / många klienter. Det är så WiFi är tänkt att fungera. Det fungerar bra i alla våra telefoner / laptops, men de förra telefonerna var riktigt dåliga på det.

Saker ska inte byta SSID så länge någon signal finns kvar, men byta rätt fritt mellan accesspunkter med samma ssid.

Det är värt att prova igen om du har bytt upp klienterna. Har du lite tur fungerar det bättre nu.

Nu lär det inte fungera bättre eftersom inga klienter är bytta än.

petersv skrev:
Saker ska inte byta SSID så länge någon signal finns kvar, men byta rätt fritt mellan accesspunkter med samma ssid. .
Nja, om både klient och ap stöder 802.11k/r/v vilket inte alla gör, eller om klienten är smart nog att göra egna val även i ett system utan ap-controller. I grund och botten är det som Nerre skriver, så en klient som envist håller sig fast gör spec-mässigt inget fel. Däremot är den dum :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.