Är på väg att byta kernel på min Xperia mobil.
För att kunna Roota den.

Funderar på om Kernel går att jämföra med Datorns Bios.
Om jag har förstått det rätt så är det så, och därigenom så påverkas inte det svenska gränssnittet i telefonen.

Eller har jag förstått fel.

Kernel är kärnan i operativsystemet.
Roota och byta Kernel är inte samma sak.
Roota är att du får full adminbehörighet samma sak som root i UNIX / Linux motsvarande administratör i Windows.

Först rootar man sen kan man byta firmware om man vill tex cynogenmod för att ta ett exempel.

• Gilla
bobas
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Kernel är kärnan i operativsystemet.
Så om man flashar om till en annan kernel så påverkas inte det svenska gränssnttet?
(likt att uppdatera datorns bios.)

Andy 78 skrev:
Roota och byta Kernel är inte samma sak.
Det är jag fullt medveten om, att jag vill göra detta är pga att det enligt alla beskrivningar jag hittar på nätet inte "går" att Roota min telefon utan att flasha om till en tidigare kernel, för att sedan flasha tillbaka till rätt kernel efter att man rootat telefonen.

Skalman65 skrev:
Så om man flashar om till en annan kernel så påverkas inte det svenska gränssnttet?
(likt att uppdatera datorns bios.)

Det är jag fullt medveten om, att jag vill göra detta är pga att det enligt alla beskrivningar jag hittar på nätet inte "går" att Roota min telefon utan att flasha om till en tidigare kernel, för att sedan flasha tillbaka till rätt kernel efter att man rootat telefonen.

Nej det bör det inte göra eftersom det är kärnan du uppgraderar och inte GUIT om det är det du menar.

Jo det stämmer att du ibland måste nedgradera för att kunna roota men då görs detta med en firmware och det inkluderar allt, kernel, gränssnitt allt.

Varför vill du roota telefonen?

nja dom gånger jag bytt version på mina mobiler plattor etc så har alla inställlningar försvunnit, enda undataget är damens samsung där den har uppdaterat med samsusng inbyggda uppdateringsverktyg då har alla inställningar sparats.
ska du dessutom nedgradera så ryker nog alla inställningar.

låter udda att det inte går att gör en root på telefonen utan att nedgradera kommer inte ihåg vilket verktyg jag använde sist men det tog alla mobiler jag hade då plus min platta och då var inte nån av dom listade som att det faktiskt skulle fungera med programmet (har tyvärr rensat hela datorn och jag kommer inte ihåg vad det hette)

Ja när du byter firmware så försvinner alla inställningar.

Det är väl inte sant i alla lägen att alla inställningar försvinner. Ofta finns ju valet att lämna userdata-partitionen opåverkad. Dock är det ju säkrast att rensa denna för att minimera risken för problem.

Låter man userdata vara så bör alla inställningar vara kvar. Rensar man den så blir det i princip en fabriksåterställning av telefonen. (Den kommer att köra guiden för att välja googlekonto, språk o.s.v.)

Är du säker på att du måste nedgradera den för att kunna roota just din telefon? (Jag har sett att det behövs på någon Xperiamodell om man vill kunna roota den utan att först låsa upp bootloadern.)

Kan börja med att säga att det är en Xperia U

Andy78 skrev:
Varför vill du roota telefonen?
Vill skapa mer lagringsutrymme genom att plocka bort allt man aldrig använder samt försöka få den mer "lättdriven". Är idag stundtals riktigt seg.

ikeo skrev:
efter en snabb googling så var det nog det här jag använde för att roota alla mina droid prylar
Skall testa och se om jag lyckas roota min enligt länken verkade intressant, dessvärre var inte Xperia U med bland de utspecade modellerna. Men det är väl bara att pröva och se.

BigFoot skrev:
Är du säker på att du måste nedgradera den för att kunna roota just din telefon?
Den beskrivning jag har lyckats leta fram på nätet är denna,

Att låsa upp Bootloadern var inga problem, men vid rootning så sägs det bl.a här att
As far as I have understood, you have to flash your device with kernel 6.1.1.B.1.10 to use the method you tried before. That method doesn't work on 6.1.1.B.1.54.
Men säker är jag inte .

ingen av mina droid prylar var med överhuvudtageti specen o andra sidan så är det knappt nån som har hört talas om dom märkena på mina prylar som jag hade just då :)

ikeo skrev:
efter en snabb googling så var det nog det här jag använde för att roota alla mina droid prylar
[länk]
Satte mig en stund innan jag for till jobbet tidigare i em, det som tog längst tid var att ladda ner och installera programmet.

Sedan gick det av bara farten, mycket smidigt,
Tack , nu sitter jag med en Rootad telefon, konstigt nog så fungerar den bättre efter jag bara hade gjort det. :thumbup:

Nu är nästa steg att börja avinstallera , någon som kan tipsa om något program som hjälper till med det.
Nu finns det en uppsjö, men sen finns det bättre och sämre..

Har för tilfället NoBloat Free ,

Googla modellen och programvaran du vill installera så får du nog en hel del tips på en programvara som verkligen fungerar.

Skalman65 skrev:
Nu är nästa steg att börja avinstallera , någon som kan tipsa om något program som hjälper till med det.
Nu finns det en uppsjö, men sen finns det bättre och sämre..

Har för tilfället NoBloat Free ,
Jag kan rekommendera Cyanogenmod som jag kör på allt där det går (inkl en ganska ny Samsung Galaxy S4). Mycket smidigare/snabbare och ingen skit (telefonen blir "som ny"). Kommer förstås rootad från fabriken så man bla kan köra adblocker. Stöder typiskt Svenskt gränssnitt. MEN det är ju ett stort steg längre än det du frågar efter, tänkte ändå jag skulle tipsa.

lars_stefan_axelsson skrev:
Jag kan rekommendera Cyanogenmod
Som du säger så är det ett stoort steg, om jag inte missuppfattade vad jag fick fram när jag snabbgooglade så är det,
i praktiken ett nytt op.

Men det är klart intressant ska googla mera på det under helgen, hittade en test på M3.se

Har du någon annan länk i huvudet så tipsa gärna, men skall titta mer å detta när man är lite piggare.

Bara för att reda ut begreppen lite som florerat här... Firmware är ett paket som innehåller allt!
Med en ny firmware byter man ut hela telefonens mjukvara på en gång.
Telefonenes mjukvara består av ett operativsystem och ett antal program (=applikationer). När det gäller Android så är det operativsystemet som heter så, Android, och är Linux baserat. I alla Linux instanser finns en "kärna" (kernel), man kan kalla det för Linux "hjärta".
Man kan uppgradera (eller nedgradera) Kernel utan att det påverkar installerade program. Dock kan det ställa till med problem om man har program som inte stöds på den nya version av Kernel man lägger in.

Med en root'ad telefon kan man själv plocka bort grejer men man bör vara försiktig om man väljer att behålla tillverkarens ROM (=Firmware) eftersom många program delar olika installationer. Det betyder alltså att om du plockar bort något du tycker är onödigt kan något annat nödvändigt sluta fungera.
Du kommer inte att få bättre prestanda i telefonen bara för att du root'ar!
Du kan uppleva den som lite snabbare vid start t.ex. om du plockar bort något/några startup program. Samma sak om du har färre program som körs i bakgrunden så finns mer tillgängligt minne och då går det ju förstås lite snabbare.

Mycket enklare än att root'a är att först ta ner en process lista för din telefon och gå till Task list för telefonen och avaktivera (disable) de applikationerna. Då kommer du att se om din telefon blir "snabbare" utan att behöva root'a.
Du kommer dock inte att kunna avinstallera dem men du slipper att de körs. För mer minne måste du root'a eftersom din telefon inte har något SD-kort (har jag för mig).
I tasklist kan du också se hur mycket utrymme varje app tar och även om de har någon cache, där ser du också då vilka det lönar sig att plocka bort för att vinna mer minne...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.