4 567 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Fläktproblem
Efter att ha prata med min lokala hustomte så har jag listat ut att den bostadsförening jag bor i använder ett centralt fläktsystem där man från köket kopplar in sig i ett system som jobbar med ständigt undertryck. Det var absolut förbjudet att installera en fläkt med egen motor då den kan knuffa tillbaka stekoset till andra grannar. Som jag ser det så har jag då två alternativ till vad jag kan välja då jag renoverar köket:
1. Kolfilterfläkt
2. "Fläkt" utan motor med lampa, d.v.s egentligen ett spjäll (reglerbart?) för det centrala utsuget .
Min fråga är, finns det några snygga designervarianter av alternativ 2 ? Jag antar att det inte är så enkelt som att fläkttillverkare ofta har en spjällvariant av sina normala fläktar ?
Någon som har insikt i det hela ?
1. Kolfilterfläkt
2. "Fläkt" utan motor med lampa, d.v.s egentligen ett spjäll (reglerbart?) för det centrala utsuget .
Min fråga är, finns det några snygga designervarianter av alternativ 2 ? Jag antar att det inte är så enkelt som att fläkttillverkare ofta har en spjällvariant av sina normala fläktar ?
Någon som har insikt i det hela ?
FRANKE har några spiskåpor med enbart spjäll.
http://site.franke.se/faber-se/se/h...entreprenad-ny/Traditionella-produkter/251-10
http://site.franke.se/faber-se/se/h...entreprenad-ny/Traditionella-produkter/251-10
Jag kan glädja dig (?) med att det finns, dock tyvärr inte tala om var... Men min kompis har en jättefin rostfri kåpa som ser ut som alla andra snygga fläktar nuförtiden som fungerar som du säger. Till dess nackdel får man säga att den har krånglat en hel del, under dess hittills knappt tvååriga levnad har någon elektronisk styrdel fått bytas ut på garantin två gånger.
Lycka till!
/Elin
Lycka till!
/Elin
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om det är din kompis kanske du kan fråga om märke ? Skönt veta det FINNS men ännu bättre känna till konkreta alternativkloka_elin skrev:Jag kan glädja dig (?) med att det finns, dock tyvärr inte tala om var... Men min kompis har en jättefin rostfri kåpa som ser ut som alla andra snygga fläktar nuförtiden som fungerar som du säger. Till dess nackdel får man säga att den har krånglat en hel del, under dess hittills knappt tvååriga levnad har någon elektronisk styrdel fått bytas ut på garantin två gånger.
Lycka till!
/Elin
Det är givetvis ett alternativ, jag är dock rätt inställd på att köpa en kåpa/spjäll som är avsedd för ändamålet. Dels bör ju det vara billigare då varken motor eller styrelektronik behövs, och dels känns det som en lättare lösning då jag inte behöver montera loss det gamla spjället och få in det någonstans på vägen till utsuget. Tack för uppslaget, även om det inte är så aktuellt.Ruggis skrev:
Hej!
Kompisens kåpa är en Futurum Tender 750-10
Men som sagt, de har fått byta knappsats och kretskort två gånger på 1,5 år. Men butiken har gjort det utan knot, det gick på garanti, och de hävdar att de inte brukar ha det problemet.
Hoppas att det hjälpte något.
/Elin
Kompisens kåpa är en Futurum Tender 750-10
Men som sagt, de har fått byta knappsats och kretskort två gånger på 1,5 år. Men butiken har gjort det utan knot, det gick på garanti, och de hävdar att de inte brukar ha det problemet.
Hoppas att det hjälpte något.
/Elin
Hej!
I min förra lägenhet hade vi det så. Jag installerade då en kolfilterfläkt som blåste ut det filtrerade oset åt vänster och höger på fläktkanalen. Sedan satt den ursprungliga ventilen ovanför. Det var OK med föreningen. Så du borde kulla ha en kolfilterfläkt också om du vill förutsatt att den inte är kopplad direkt till kanalen i huset.
När jag köpte min fläkt gick de flesta modeller av "riktiga" fläktar att få med kolfilter och utblås åt sidan som alternativ.
/pinebar
I min förra lägenhet hade vi det så. Jag installerade då en kolfilterfläkt som blåste ut det filtrerade oset åt vänster och höger på fläktkanalen. Sedan satt den ursprungliga ventilen ovanför. Det var OK med föreningen. Så du borde kulla ha en kolfilterfläkt också om du vill förutsatt att den inte är kopplad direkt till kanalen i huset.
När jag köpte min fläkt gick de flesta modeller av "riktiga" fläktar att få med kolfilter och utblås åt sidan som alternativ.
/pinebar
Min fläkt hade som ett T-format rör som monterades inuti fläktens "skorsten" för att styra luften åt vänster och höger. Utanpå det fanns "skorstenen" av plåt. Den drog vi ända upp till taket där ventilen fanns. Jag gjorde helt enkelt en ventil till i själva plåtskorstenen mitt framför den i väggen, så att luften från köket kunde passera genom fläktens plåt-skorsten och in till ventlien i väggen. Har tyvärr ingen bild. (Hade ingen digitalkamera på den tiden....)
/pinebar
/pinebar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden