Hej,
Har nyligen köpt ett hus som har en fläktkonvektor (irsap) i källaren. Förra ägaren informera att den inte fungera men efter lite pill och en jumpstart på fläkten så har den gått i gång och börjar snurra nu. Problemet är att jag inte tycker den värmer tillräckligt bra. Rören är varma och värmeväxlaren blir varm. Men tillskillnad från dem andra vattenburna elementen så värmer den inte bättre. Har ca 19grader i rumet. Vad kan felet vara? Och var ska jag börja undersöka. Har en luft vatten värmepump från Thermia som info. Markerat i rött var luftventilen på röret som går till fläktkonvektorn är den är även ihopkopplat med elementet som går neråt.
Tacksam för all tips och hjälp.
#fläktkonvektor
Har nyligen köpt ett hus som har en fläktkonvektor (irsap) i källaren. Förra ägaren informera att den inte fungera men efter lite pill och en jumpstart på fläkten så har den gått i gång och börjar snurra nu. Problemet är att jag inte tycker den värmer tillräckligt bra. Rören är varma och värmeväxlaren blir varm. Men tillskillnad från dem andra vattenburna elementen så värmer den inte bättre. Har ca 19grader i rumet. Vad kan felet vara? Och var ska jag börja undersöka. Har en luft vatten värmepump från Thermia som info. Markerat i rött var luftventilen på röret som går till fläktkonvektorn är den är även ihopkopplat med elementet som går neråt.
Tacksam för all tips och hjälp.
#fläktkonvektor
Kan du mäta framlednings- och returtemperaturerna till fläktkonvektorn?
Snurrar fläkten åt rätt håll?
Vilken hastighet går fläkten / hur kraftigt blåser fläkten?
På vilket sätt tycker du att den inte värmer tillräckligt bra? Är det att du inte känner någon värme på luften från den? Är det att det tar lång tid att värma upp rummet?
På vilket sätt tycker du att den inte värmer tillräckligt bra? Är det att du inte känner någon värme på luften från den? Är det att det tar lång tid att värma upp rummet?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan inte mäta framledningen till konvektorn utan utgår vad som står på värmepumpen där det står det 38grader. Men det är framledningen till alla element antar jag. Retur kan jag inte utläsa. Fläkten blåser medurs bör väl vara rätt. Den är inställt på högsta men när jag ställer om den till lägre fläkthastigheten så sänks den. Precis det är att jag inte känner någon värme från luften från den. Värmeväxlaren är varm men känns inte som om luften värms upp.Demmpa skrev:
På vilket sätt tycker du att den inte värmer tillräckligt bra? Är det att du inte känner någon värme på luften från den? Är det att det tar lång tid att värma upp
Det är mer regel än undantag att man inte känner av varm luft från en fläktkonvektor, främst inte när det bara är 38-40⁰ i framledningstemperatur, så det är inget fel.I Ivan Segon skrev:
Jaha okej märkligt förväntade mig den skulle vara varmare än dem andra elementen jag har.Demmpa skrev:
Vet du möjligtvis hur man luftar den?
Tack för din hjälp och svar
Eftersom luft är en ganska dålig värmeförflyttare, främst luft i rörelse, så känner man inte att luften blir varm om det inte är riktigt kraftigt värmeelement.
Det finns flera olika tillverkare och modeller av fläktkonvektorer, så utan tillverkare och modell så blir det bara en gissningslek var eventuell avluftare sitter.
Det ser ut arr sitta något längst upp till höger innan reglerpanelen, ser ej vad.
Det finns flera olika tillverkare och modeller av fläktkonvektorer, så utan tillverkare och modell så blir det bara en gissningslek var eventuell avluftare sitter.
Det ser ut arr sitta något längst upp till höger innan reglerpanelen, ser ej vad.
Demmpa skrev:
Hittade en produktblad som säger att det är en universale nuovo impala och sen reglaget är av irsap haft svårt att hitta information om dessa. vad är då som är så bra med dessa fläktkonvektorer för vad jag har hört så ska dem vara jätte bra att ha i en källare..Demmpa skrev:
Eftersom luft är en ganska dålig värmeförflyttare, främst luft i rörelse, så känner man inte att luften blir varm om det inte är riktigt kraftigt värmeelement.
Med fläktkonvektor kan man höja rumstemperaturen snabbare än med en vanlig radiator vid samma framledningstemperatur.
Man kan värma ett större utrymme med en fläktkonvektor jämfört med vanlig radiator.
Man kan få jämnare rumstemperatur i hela rummet med fläktkonvektor än med en radiator.
Man kan värma ett större utrymme med en fläktkonvektor jämfört med vanlig radiator.
Man kan få jämnare rumstemperatur i hela rummet med fläktkonvektor än med en radiator.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden