Någon som har bra erfarenheter av fläktkonvektorer på golv? Jag hade tänkt sätta in en fläktkonvektor typ Eveco UN-MVP, som monteras ungefär som en vanlig radiator... och hela tanken var att denna skulle värma golvet sånär som lika bra som golvvärme.

Kommer jag att bli besviken?

Jag trodde att det skulle fungera bra innan jag såg att den monterades vid golvet och blåste uppåt... Vi har idag en luftvärmepump, och den sitter ju högt upp på väggen och blåser ner mot golvet som blir väldigt varmt och trevligt...

ja inte kommer den att fungera som golvvärme , men varmt i rummet kommer du få

ok var någon som skrev att de hade en sån i hallen och att den torkade upp ungefär som golvvärme... är inte så mycket värmen i golvet jag är ute efter som att det blir torrt skulle jag tro...

annars får man väl satsa på fläktkonvektorer av modell som blåser mot golvet... då blir det ju varmt...

Det var nog jag som skrev och jag har en fläktkonvektor som monteras på väggen och sitter ovanför ytterdörren. Det är en Carrier Sierra 42WH.

Ahh, det var en sån modell... Vad går den på? Förstår inte riktigt varför "Hi-Wall"-modeller är så mkt dyrare...

Jag har ett antal Aermec(rinkaby) och enligt mont. vejl. ska det gå o montera dom i taket
fast om det blir snyggt vet jag inte.

Henrik

att sätta en värmare i nära tak är aldrig optimalt, luftluftvärmepumpar har den utformningen pga det är mest praktiskt.
Fläktkonvektorer är klockrena. Även om dom som tidigare nämnt inte går upp mot golvvärme så ger dom en behagligare golvtemp. De "suger" upp den kalla luften nära golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.