Vi har ett kök med stommar från -74 (Marbodal) men vi bytte luckorna nu till Ikeas Aplared, måtten stämde perfekt. Över fläkten var detta skåp som jag laddat upp. Vi bytte fläkten till en ny fräsch då gamla var typ 20 år, tog ner skåpet och målade det bara för att inse att nya fläkten är 1 cm för djup så skåpet går inte på/får inte plats.
Vitt frittstående bokhylla med två hyllplan som står på ett trägolv mot en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först tänkte vi köpa ett skåp från Ikea med inbyggd fläkt, men det är djupare än övriga stommar = kommer bli fult. Så den idén fick vi stryka.

Köpa ny fläkt som bara är 27 cm djup, hittar dock ingen så den idén verkar inte heller gå.

Så det som återstår är att försöka bygga något över. Mitt förslag var att köpa nån skiva och bygga som jag ritat men min man tror inte att det går. Inte helt raka linjer, det var svårt rita på telefonen. Man måste lämna den grå biten på fläkten fri då den sticker ut annars/man måste luta skivan = också fult.

Nån som har en tanke på hur man kan göra? För vi har kört fast.

• Installation av köksfläkt med synlig ventilationsrör och oavslutad kringbyggnad.
    Skapa konto
Min ritade bild försvann

• Öppen köksfläkt med synlig ventilationsslang och elektriska kablar, omgivna av röda markeringar.
    Skapa konto
Om du tar bort hyllans nedre del och sätter en likadan lucka i det fläktskåpet som den till höger?

K Kurtivan skrev:
Om du tar bort hyllans nedre del och sätter en likadan lucka i det fläktskåpet som den till höger?
går inte, för fläkten sticker ut en cm (det gråa på den) så då får man luta luckan och det ser för jävligt ut.

L Lohose skrev:
går inte, för fläkten sticker ut en cm (det gråa på den) så då får man luta luckan och det ser för jävligt ut.
jaså, men på din bild ser den ju ut att vara innanför luckan på sidan

K Kurtivan skrev:
jaså, men på din bild ser den ju ut att vara innanför luckan på sidan
ja jag tycker också det men när vi satte dit en lucka så stack den ut långt. Jag föreslog att vi skulle ta bort allt det vita längst ner på den där hyllan men det gick inte hem :p

Vi köpte en Miele DA 3466 häromåret till våra grunda skåp.

Annars kanske det går att göra hål i gipsskivan och flytta fläkten in någon cm.

L Lohose skrev:
Vi har ett kök med stommar från -74 (Marbodal) men vi bytte luckorna nu till Ikeas Aplared, måtten stämde perfekt. Över fläkten var detta skåp som jag laddat upp. Vi bytte fläkten till en ny fräsch då gamla var typ 20 år, tog ner skåpet och målade det bara för att inse att nya fläkten är 1 cm för djup så skåpet går inte på/får inte plats.
[bild]

Först tänkte vi köpa ett skåp från Ikea med inbyggd fläkt, men det är djupare än övriga stommar = kommer bli fult. Så den idén fick vi stryka.

Köpa ny fläkt som bara är 27 cm djup, hittar dock ingen så den idén verkar inte heller gå.

Så det som återstår är att försöka bygga något över. Mitt förslag var att köpa nån skiva och bygga som jag ritat men min man tror inte att det går. Inte helt raka linjer, det var svårt rita på telefonen. Man måste lämna den grå biten på fläkten fri då den sticker ut annars/man måste luta skivan = också fult.

Nån som har en tanke på hur man kan göra? För vi har kört fast.
Hur gick det med det där då?
Jag behöver också ny fläkt till gammalt marbodalkök.

SKa kanske förtydluga mig lite. Vi har ett Marbodalkök från 85, dvs 28 cm djupt. Jag köpte Mielefläkten ovan, från IKEA en stomme och en vit, slät MDF skåplucka.
Stommen kapade jag i bakkant gör att få samma djup som övriga skåp.
Luckan kapade jag två sidor på för att stoppa in inuti skåpet för att åstadkomma en kryddhylla.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.