j.f.s
Beklagar verkligen sorgen!

Jag har tyvärr fått vara budbärare när mitt ex bror valde att avsluta sitt liv alldeles för tidigt (runt de 30). I hans fall var det ingen dold psykisk ohälsa men ingen trodde att självmord fanns med i bilden.

Jag har själv aldrig haft självmordstankar men varit sjukskriven på grund av psykisk ohälsa i samband med en rad otrevliga händelser i livet. Gick helt enkelt in i väggen som det kallas i folkmun. Innan jag drabbades hade jag en mycket vag förståelse för hur mycket psyket påverkar och kan bara ana hur det är för de som vill avsluta sitt liv.

Kom ihåg att ta hand om er och prata, prata och prata lite mer. En dag kommer det ljusna även om livet för alltid är lite annorlunda från och med nu.
 
  • Älska
  • Gilla
yalazy och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Jag vet inte varför jag startar denna tråd, kanske är det för att dela med mig av min sorg, eller för att jag inte vill att detta ska behöva drabba någon annan.

Igår vaknade jag till beskedet att min mamma, 58år gammal, tagit sitt liv genom en överdos smärtstillande. Hon lämnar efter sig tre barn, två barnbarn och en sambo.
Jag har idag behövt förklara för vår fyraåring att farmor inte finns mer, den minsta fick aldrig träffa henne.

Jag vill lyfta frågan om psykisk ohälsa och vikten om att den synliggörs så att vi kan slippa denna sorts tragedier, det dör 1500 personer i självmord varje år, det hade inte behövts.

Till alla er där ute, lär känna tecknen på depression och självmordstankar innan det är för sent.

Till er som hyser självmordstankar, sök hjälp, jag vet att det är lättare sagt än gjort, men du har människor runt om dig som bryr sig, så berätta, prata, var tydlig.

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Helt rätt, samhället och sjukvårds resurser borde vara bättre. Tillgängligheten vården borde vara bättre. Idag saknas resurser i psykrstin. Det borde finnas kuratorer, psykologer samt uppföljning patienter och deras läkemedels behandling. Idag skrivs ut en massa mediciner som leder till sämre hälsa ökad succid /självmord tankar. Vilket många oerfaren läkare saknar kunskap om.
Sjukvården saknar resurs och man måste börja samarbete med närmaste anhöriga för att förbättra psykiska ohälsa i vården. Vi startar en kamp. :heart:
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ja...... för det första så glömde jag att beklaga sorgen som har drabbat dig personligen 13thMarine.
Jag var så upptagen av att fundera på hur man kunde hindra det från att hända igen och igen. Men det är just du som sitter där mitt i det just nu och har förlorat en viktig närstående.

För det andra så håller jag helt med Gsb.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Idag tänder vi ljus för dom som inte finns med oss längre.
Ett tänd ljus i mörker med texten "ETT LJUS TILL MINNE AV EMMA" till stöd för Suicide Zeros arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
För en dryg månad sedan valde vår dotter att avsluta sitt liv. Trots att hon lidit av psykisk ohälsa i många år är det omöjligt att förstå varför hon gjorde som hon gjorde. Och varför just nu? Det kändes som att saker och ting så sakteliga började ordna upp sig. Men kanske är det då bakslagen känns extra hårda.
Den värsta chocken har lagt sig och det mesta praktiska är avklarat. Nu återstår att försöka återgå till vardagen eller iallafall försöka hitta någon form av vardag i den nya vändning livet har tagit. Saknaden är enorm.
 
  • Ledsen
  • Älska
  • Wow
TreeView och 86 till
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
För en dryg månad sedan valde vår dotter att avsluta sitt liv.
Helt tyst blir jag. Jag lider med dig :heart::cry:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
useless useless skrev:
För en dryg månad sedan valde vår dotter att avsluta sitt liv. Trots att hon lidit av psykisk ohälsa i många år är det omöjligt att förstå varför hon gjorde som hon gjorde. Och varför just nu? Det kändes som att saker och ting så sakteliga började ordna upp sig. Men kanske är det då bakslagen känns extra hårda.
Den värsta chocken har lagt sig och det mesta praktiska är avklarat. Nu återstår att försöka återgå till vardagen eller iallafall försöka hitta någon form av vardag i den nya vändning livet har tagit. Saknaden är enorm.
Det finns inga ord som kan göra något bättre, eller göra sorgen efter er dotter mindre, men jag tänker på er :heart:.
Psykisk ohälsa är en brutal mördare.
 
  • Älska
Pysslarn
  • Laddar…
Åh @useless vet inte vad jag ska skriva, allt känns för fjuttigt. Jag känner inte er men jag delar er sorg. Tack för att du delar, det är viktigt.

kämpa ❤️
 
  • Älska
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det finns tillfällen i livet när orden inte räcker till...:cry:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
useless useless skrev:
För en dryg månad sedan valde vår dotter att avsluta sitt liv. Trots att hon lidit av psykisk ohälsa i många år är det omöjligt att förstå varför hon gjorde som hon gjorde. Och varför just nu? Det kändes som att saker och ting så sakteliga började ordna upp sig. Men kanske är det då bakslagen känns extra hårda.
Den värsta chocken har lagt sig och det mesta praktiska är avklarat. Nu återstår att försöka återgå till vardagen eller iallafall försöka hitta någon form av vardag i den nya vändning livet har tagit. Saknaden är enorm.
Beklagar av hela mitt hjärta! :heart::cry:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
useless useless skrev:
För en dryg månad sedan valde vår dotter att avsluta sitt liv. Trots att hon lidit av psykisk ohälsa i många år är det omöjligt att förstå varför hon gjorde som hon gjorde. Och varför just nu? Det kändes som att saker och ting så sakteliga började ordna upp sig. Men kanske är det då bakslagen känns extra hårda.
Den värsta chocken har lagt sig och det mesta praktiska är avklarat. Nu återstår att försöka återgå till vardagen eller iallafall försöka hitta någon form av vardag i den nya vändning livet har tagit. Saknaden är enorm.
Beklagar er oändliga sorg. :heart:
 
Så oerhört sorgligt. Ta hand om varandra, ni som är kvar. :heart:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Beklagar sorgen. :heart: Det är för djävligt det inte fungerar bättre med att detektera och hjälpa människor med dessa symptom. Med världens dyraste skatter är det inte ett finansiellt problem utan strukturellt.
 
useless useless skrev:
För en dryg månad sedan valde vår dotter att avsluta sitt liv. Trots att hon lidit av psykisk ohälsa i många år är det omöjligt att förstå varför hon gjorde som hon gjorde. Och varför just nu? Det kändes som att saker och ting så sakteliga började ordna upp sig. Men kanske är det då bakslagen känns extra hårda.
Den värsta chocken har lagt sig och det mesta praktiska är avklarat. Nu återstår att försöka återgå till vardagen eller iallafall försöka hitta någon form av vardag i den nya vändning livet har tagit. Saknaden är enorm.
Usch, jag beklagar verkligen sorgen!
Det värsta som kan hända en förälder, att förlora sitt barn. :cry:
Behöver du prata med någon finns jag här!
 
  • Älska
  • Gilla
Pysslarn och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För en dryg månad sedan valde vår dotter att avsluta sitt liv. Trots att hon lidit av psykisk ohälsa i många år är det omöjligt att förstå varför hon gjorde som hon gjorde. Och varför just nu? Det kändes som att saker och ting så sakteliga började ordna upp sig. Men kanske är det då bakslagen känns extra hårda.
Den värsta chocken har lagt sig och det mesta praktiska är avklarat. Nu återstår att försöka återgå till vardagen eller iallafall försöka hitta någon form av vardag i den nya vändning livet har tagit. Saknaden är enorm.
Jag beklagar sorgen, så fruktansvärt ledsamt. Ta hand om dig. :heart:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.