Fast så länge rören är lagda med snälla nog bööjar och mycket kabelsmörj verkar det gå rätt bra för elektriker att dra i EKLK i rör. I alla fall på jobbet.

Jag kulle tro att med 20mm rör + förgjorda böjar är det nog inga problem alls med EKLK.

Ja, det går att dra EKLK i rör, men det finns ingen anledning till det längre. Dom senaste åren har det verkligen exploderat med olika nya installationskablar där alla tillverkare släpper sin egen variant med olika förbättringar. Dessa kablar är mycket mer lätthanterliga så då finns det ingen anledning att jäklas med "stenålderskabel".

Nu är det inte heller N1XV (eller S1XV som Nexans kallar den) som gäller längre, utan nu är den nysläppta kabeln FXQ easy som är aktuell. ;) (Jag har dock inte gjort något jobb med den ännu, bara känt på den).

Edit: En liten reflektion, när jag började elprogrammet och min lärare pratade om kablar. EKK, EKLK, EKRK, EKKJ och AKKJ, man trodde aldrig att man skulle lära sig dom.
Och så tänker man på dom som går elprogrammet nu... EKK, EKLK, EKRK, EKKJ, AKKJ, EQLQ, EQLQ easy, EQLQ handy, EXLQ Xtra, EXLQ (?), EQQ, EXQ, EXK, EXQ easy, FXQ easy. AXQJ, EXQJ och så fortsätter det... :wow:

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det jag gillar med EKLK är att den är skärmad och därmed känns lite säkrare vid mekanisk påverkan från gnagare etc, men det kanske finns något liknande som är PEX-isolerat?

mycke_nu skrev:
Det jag gillar med EKLK är att den är skärmad och därmed känns lite säkrare vid mekanisk påverkan från gnagare etc, men det kanske finns något liknande som är PEX-isolerat?
EXLQ Xtra, där är t.o.m. biledaren tvinnad. Sedan har vi EQLQ easy, handy m.fl. fast då ej pexisolerade ledare.

//Patrik

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.