Halloj.
Relativt okunnig (!) men är en trogen google vän men har ändå inte lyckas få ut det exakta svaret jag letat efter så kanske kan få till det här
Förutsättningar
Hus - 109 kvadrat två våningar
Fjärrvärme
Luftvärmepump 2 st (1 på ovanvåningen + 1 på nedanvåningen)
Vattenburen (heter det så?) golvärme på nedre plan
Vattenburna element (radiatorer?) på ovanvåningen.
För billigast, bästa, möjliga uppvärmning under vintern
- Vad ska jag köra? Bara element? Bara luftvärmepump? Kombinerat?
Elavtalen är ett rörligt elpris och fjärrvärmen (enligt Öresundskrafts hemsida) 97,15 öre / kWh.
Det ser ut som jag kommer hamna på omkring 12000 kwh i ungefärlig årsförbrukning enligt Öresundskraftsappen.
Tacksam för snälla och behjälpliga svar
Relativt okunnig (!) men är en trogen google vän men har ändå inte lyckas få ut det exakta svaret jag letat efter så kanske kan få till det här
Förutsättningar
Hus - 109 kvadrat två våningar
Fjärrvärme
Luftvärmepump 2 st (1 på ovanvåningen + 1 på nedanvåningen)
Vattenburen (heter det så?) golvärme på nedre plan
Vattenburna element (radiatorer?) på ovanvåningen.
För billigast, bästa, möjliga uppvärmning under vintern
- Vad ska jag köra? Bara element? Bara luftvärmepump? Kombinerat?
Elavtalen är ett rörligt elpris och fjärrvärmen (enligt Öresundskrafts hemsida) 97,15 öre / kWh.
Det ser ut som jag kommer hamna på omkring 12000 kwh i ungefärlig årsförbrukning enligt Öresundskraftsappen.
Tacksam för snälla och behjälpliga svar
Med ett rörligt elpris kan du inte få ett exakt svar, du vet ju inte vad elen kostar.
Om värmepumpen ger mer än tre ggr mer värme än energin som går åt för att driva den måste ju elpriset inkl all överföring skatt osv vara under tre kr för att det ska vara lönsamt med luftvärmepumpen, och dessutom en lämplig utomhustempratur då de brukar ha sämre effektivitet i kyla.
Om värmepumpen ger mer än tre ggr mer värme än energin som går åt för att driva den måste ju elpriset inkl all överföring skatt osv vara under tre kr för att det ska vara lönsamt med luftvärmepumpen, och dessutom en lämplig utomhustempratur då de brukar ha sämre effektivitet i kyla.
Glömde säga jag bor i Skåne så rätt snällt väderF fribygg skrev:Med ett rörligt elpris kan du inte få ett exakt svar, du vet ju inte vad elen kostar.
Tittar jag på den dyraste fakturan i februari 100 ören /kWh med allt inräknat
Nä fattar, bifogar två screenshots från Februari som var de dyraste räkningarna.E etompau skrev:
Vill mest veta bara om jag ska köra fjärrvärmen eller om man ska låna luftvärmepumpen jobba 😅
Om jag tolkar det rätt verkar det vara rätt break-egen om priset är runt 3 kr totalen?
Klicka här för att svara