Hej!

Jag har nu bott i ett nybyggt hus i ett år. Huset är relativt välisolerat, men jag började fundera lite på uppvärmningssystemen/energiförbrukningen och skulle behöva lite tankehjälp.

Huset och varmvattnet värms upp med fjärrvärme. Vi har bara "vanlig" elförbrukning (TV, diskmaskin, lampor m.m.)

Räkningarna ligger månadsvis på ca: 600kr fjärrvärme och 600kr el. I dessa räkningar så ligger den fasta kostnaden på ca: 300kr vardera.

Om jag hade installerat en elpatron i mitt golvvärmesystem och värmt upp huset med el hade jag sparat in 300kr på den fasta kostnaden till fjärrvärmeleverantören? Alltså hade totalkostnaden då blivit 900kr istället för 1200kr som jag har idag?

Och vad skulle det kosta att installera en elpatron?

D
Ditt resonemang går ihop enbart om kWh-priset är exakt detsamma för fjärrvärmen resp. elen. Du har inte skrivit något om energipriserna utan enbart om dina räkningar, så det är omöjligt att avgöra.

Om vi antar att fjärrvärmen kostar 0,75 kr/kWh och elen 1 kr/kWh så blir elräkningen 400 kr högre om du skulle köra fjärrvärmen som vattenburen el istället. Däremot skulle du kunna sänka fjärrvärmekostnaden med 600 kr/månad. På årsbasis handlar det alltså om en besparing på ca 2500 kr.

Jag tycker inte att en sådan liten besparing motiverar några investeringar i värmesystemet. Kolla med fjärrvärmeleverantören om du kan få ett annat avtal med lägre fast och högre rörligt pris istället.

Jag visste att det var nånting jag glömt... Så klart måste jag berätta kWh-priset...
Fjärrvärmen kostar ca: 0,54kr/kWh
Elen kostar ca: ca: 0,80kr/kWh...

Men som pelpet säger, jag hade ändå sparat lite pengar om året... Kan jag på något sätt anklaga tillverkaren av huset eller någonting?

Vad kostar det ungefär att installera en elpatron?

Annars får detta vara ett tips för alla andra som ska bygga nytt att inte bara tänka på kWh-priset utan även på de fasta kostnaderna!

D
0,80kr/kWh är det inkl. eldistribution eller är det elpriset? Om det är elpriset, så hamnar du väl nära 1:- inkl. eldistributionen.

Inkluderar de där 300:-/månad i fast kostnad för fjärrvärmen service/utbyte av fjärrvärmeväxlaren om/när det behövs? Jag tycker det energipris för fjärrvärmen låter bra och skulle inte krångla med att ersätta den. Tycker det känns skönt med ett lågt energipris.

Fast du har sannolikt en elnätsavgift utöver de kostnader du specat i tråden. Den brukar utgöras av en fast och en rörlig del vilket sannolikt leder till högre elnätskostnad om du installerar elvärme. Jag tror att trenden i Sverige är att elnätsavgiften kommer vara i form av effektaxa i framtiden vilket missgynnar elvärme ännu mer.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Det är väl ingen som kan köpa EL för 0.80 / kwh. Nätavgiften tillkommer så det blir väl ca 1.30 ?!?. Om du går över till direkt-EL så kan du kanske behöva höja ingående säkring till huset med högre fast kostnad på elen.

Ett annat alternativ är ju värmepump.
Men jag tycker du ska behålla fjärrvärmen. Den är väldigt underhållsfri.

edit: lite långsam :)

shagofax skrev:
Jag visste att det var nånting jag glömt... Så klart måste jag berätta kWh-priset...
Fjärrvärmen kostar ca: 0,54kr/kWh
Elen kostar ca: ca: 0,80kr/kWh...

Men som pelpet säger, jag hade ändå sparat lite pengar om året... Kan jag på något sätt anklaga tillverkaren av huset eller någonting?

Vad kostar det ungefär att installera en elpatron?

Annars får detta vara ett tips för alla andra som ska bygga nytt att inte bara tänka på kWh-priset utan även på de fasta kostnaderna!
Med dessa siffror förbrukar du ungefär 550 kWh fjärrvärme per år. Givet att du med nätavgift betalar 1,10 kr/kWh för elen inklusive distributionsavgiften så går du plus minus noll på att byta till el på golvvärmen.

Du har ett bra värmesystem som det ser ut idag. Lägg pengarna på något annat.

Skulle du plocka bort fjärrvärmen måste du ju också hitta en annan lösning för tappvarmvattnet. I dina 600kr så ingår ju också tappvarmvattnet.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.