Min SSY319 verkar inte reglera när mer värme behövs till värmeslingan i min fjärrvärmeanläggning.

Kan man ersätta den själv? Hittar ingen som säljer dessa som reservdel.
 
Ta ett eller flera foton på delarna i FJV-centralen, gärna med att något syns om typ och annat. Foto söger mer än ord.
 
Får den spänning?

Ja, det går att byta den själv.
Det viktiga är: samma spänning (230V), samma tryckkraft (300 N), samma slaglängd (5,5 mm).
Sen bör gångtiden vara samma annars måste nya gångtiden ändras i reglercentralen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Får den spänning?

Ja, det går att byta den själv.
Det viktiga är: samma spänning (230V), samma tryckkraft (300 N), samma slaglängd (5,5 mm).
Sen bör gångtiden vara samma annars måste nya gångtiden ändras i reglercentralen.
Den verkar kunna reglera ner, men inte upp. Knastrar konstigt när jag stänger och öppna kan den bara göra om jag skruvat loss den från ventilen
 
A andhog skrev:
Den verkar kunna reglera ner, men inte upp. Knastrar konstigt när jag stänger och öppna kan den bara göra om jag skruvat loss den från ventilen
Troligtvis kuggar i växellådan på motorn som sagt upp sig. Inget ovanligt.
 
Någon som vet var man kan köpa dessa som en privatperson till en rimlig peng?
 
kan vara en triac som ser ut som en optokopplare som lagt av, öppa motorn o kolla om det finns något kretskort i den
 
har hjälpt en bekant med detta, funka direkt efter, finns 2 triacar i dem, en för o öppna o en för o stänga. billigt att laga
 
A andhog skrev:
Någon som vet var man kan köpa dessa som en privatperson till en rimlig peng?
Knasstrar det i motorn så är den körd, så det blir att läsa eller fota skylten på den, eller all text skrivs här.
 
Hittar bara denna text
 
  • Närbild av en elektrisk komponent etiketterad med "SSY319" och specifikationer för AC 230V, monterad på en metallisk anslutning tillsammans med flera kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lånar tråden. Hur funkar den, om den är helt stängd vad innebär det då för värme. Tolkar den som att den styr hur mycket av retur som återförs till flödet?
 
M mbn skrev:
Lånar tråden. Hur funkar den, om den är helt stängd vad innebär det då för värme. Tolkar den som att den styr hur mycket av retur som återförs till flödet?
Svar nej, den öppnar och stänger mot FJV och värmer via en växlare värmen. Kopplas den bort elmässigt så går det att vrida vredet manuellt. Men tempen i huset kommer att åka JOJO, kanske rätt bra, om tempen ute åker JOJO. Blir till att vara lite försiktig med små steg av ändring på den. Bättre det än ingen värme alls.
 
J jonaserik skrev:
Svar nej, den öppnar och stänger mot FJV och värmer via en växlare värmen. Kopplas den bort elmässigt så går det att vrida vredet manuellt. Men tempen i huset kommer att åka JOJO, kanske rätt bra, om tempen ute åker JOJO. Blir till att vara lite försiktig med små steg av ändring på den. Bättre det än ingen värme alls.
Om man öppnar upp (vrider moturs) skall man förvänta sig en högre eller lägre temperatur i huset?
 
M mbn skrev:
Om man öppnar upp (vrider moturs) skall man förvänta sig en högre eller lägre temperatur i huset?
Är nog en markering vid vredet, öka minska symbol eller plus och minus, annars bara prova och se på utgående temp vad den blir. Vid noll ute, riktvärde med ellement ca 42 C och vid GV ca 32 - 33 C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.