Jag har sökt men inte hittat någon tråd med exakt samma problem som jag har, därför testar jag att skapa en ny tråd.
När det är kallt ute och elementen är varma så är det aldrig något problem med varmvattnet, det är varmt som bara den och kommer snabbt och i god mängd, men så fort det blir varmare ute, som t.ex idag, då har vi riktigt dåligt med varmvatten, man får spola en halv evighet och vattnet som kommer blir aldrig riktigt hett. Vad kan detta bero på?
Har någon haft något liknande problem?
När det är kallt ute och elementen är varma så är det aldrig något problem med varmvattnet, det är varmt som bara den och kommer snabbt och i god mängd, men så fort det blir varmare ute, som t.ex idag, då har vi riktigt dåligt med varmvatten, man får spola en halv evighet och vattnet som kommer blir aldrig riktigt hett. Vad kan detta bero på?
Har någon haft något liknande problem?
Ja, jag har en cirkulationspump, det är en fjärrvärmecentral i en villa.
Eller ska jag vara ärlig så vet jag inte om det är en cirkulationspump till varmvattnet eller till radiatorvattnet? Kan man ha en till båda? Vad är vanligast att man har i ett enfamiljshus?
Eller ska jag vara ärlig så vet jag inte om det är en cirkulationspump till varmvattnet eller till radiatorvattnet? Kan man ha en till båda? Vad är vanligast att man har i ett enfamiljshus?
Det brukar nog sitta ett tunt rör som "kortsluter" servicen med ett lågt grundflöde eventuellt i serie med en bypassventil.
Annars finns kanske inte varmt fjärrvärmevatten framme vid centralen (om det inte behövs värme till radiatorsidan)
Annars finns kanske inte varmt fjärrvärmevatten framme vid centralen (om det inte behövs värme till radiatorsidan)
Medlem
· västernorrland
· 103 inlägg
Många villacentraler har ingen varmhållning, vilket kan medföra att en del hus, speciellt dom som är sist på fjärrvärmeslingan i området kan få väldigt låg framledningstemperatur på sommaren då det knappt förbrukas någon fjärrvärme förutom till varmvattenproduktion.S svanstrom skrev:
Om fallet är så, då brukar man (fjärrvärmebolaget) montera en termostatstyrd rundgång i den villan som är sist på slingan så att det alltid cirkulerar fjärrvärme där. Det brukar lösa problemet.
Prata med din fjärrvärmeleverantör om du fortfarande har problem.
Tack! Jag tror att det är precis det som är problemet. Vi är absolut sist på slingan och nu när jag kollar den något kryptiska informationen jag får i mätaren (Landis+Gyr T550) så får jag värdena:K Krukmakaren skrev:
Kod:
TV 25,6 C
TR 21,1 C
Och läser jag instruktionen rätt så står TV för framtemperatur och TR för returtemperatur, så det betyder alltså att mitt fjärrvärmevatten inte ens är fingervarmt när det kommer in i huset, inte konstigt att det tar ett halvår att få varmvatten i kranen.
Ska ringa min leverantör på måndag![/code]
Ja, är man sist på slingan räcker det kanske inte ens om den egna centralens bypass funkar. Då inkluderas ju en del av huvudnätet i servicen nå att säga.
Berätta gärna hur det går/gick sen i tråden.
Berätta gärna hur det går/gick sen i tråden.
@MagHam du hade helt rätt, det var faktiskt centralens bypass (som du markerade i diagrammet ovan) som var problemet!
Det kom en trevlig kille från min fjärrvärmeleverantör och kollade och det visade sig att vredet som man kan justera bypassflödet med var paj, så den öppnade aldrig bypassen oavsett hur man vred den. Vi skruvade bort vredet och vips så började det flöda och jag fick varmvatten i kranarna igen
Det kom en trevlig kille från min fjärrvärmeleverantör och kollade och det visade sig att vredet som man kan justera bypassflödet med var paj, så den öppnade aldrig bypassen oavsett hur man vred den. Vi skruvade bort vredet och vips så började det flöda och jag fick varmvatten i kranarna igen
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur lång tid tar det att lägga fiskbensparkett på 95% perfekt underlag
Golv -
Hur lång tid bör det ta att bygga en carport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur lång tid tar det att montera ett Ikea-kök?
Kök -
Söker tips på bra trädgårdsslang som kan ligga ute alltid
Trädgård allmänt -
Bygg billigare: 5 vinster med längre byggtid
Artikelkommentarer