5 757 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Fjärrvärme eller annat?
Ja, det är ju helt klart en fördel.arny skrev:Det är inte lätt att räkna på, och facit får man först om 10-20 år, då det inte är lätt att sia om energipriser. Värt att lägga in i kalkylerna tycker jag är att fjärrvärme inte kräver någon dyr utrustning som kan gå sönder. Värmeväxlare håller länge och är inte så dyra när de behöver bytas ut (vår kostade 12.000 kr).
Men jag har läst på lite mer nu och jag har väldigt svårt att se att fjärrvärmen skulle löna sig. Elen ligger väl nu på 85-90 öre/kWh och med fjärrvärmen skulle jag få betala ca 70-75 öre/kWh (inkl den fasta avgiften). Och även om elen går upp så verkar de flesta anse att även fjärrvärmen följer med upp i pris. Jag tycker att det borde vara bättre att satsa på t.ex. Comfortzones FVP vilken verkar kosta lite mindre än fjärrvärmeinstallationen. Borde väl då kunna hamna på ungefär 40 öre/kWh just nu??? Eller möjligtvis satsa på jordvärme vilket kanske inte blir så mycket dyrare när man bygger nytt?
Men visst, om FVP:n går sönder efter 15 år och man får köpa en ny så är det ju inte så billigt längre...
Jag hade anslutit mig till fjärrvärmen och kört FTX-ventilation om jag hade varit du. Alternativt en FVP Comfortzone 6,5kW med FJV som spets.
Har precis anslutit mig till fjärrvärme till de priser du nämner. Antagligen i samma kommun, men jag bor i mindre gammalt hus. Min åsikt är att har man möjlighet att ansluta sig så ska man göra det, även om det blir en engångskostnad för ansl.
Har precis anslutit mig till fjärrvärme till de priser du nämner. Antagligen i samma kommun, men jag bor i mindre gammalt hus. Min åsikt är att har man möjlighet att ansluta sig så ska man göra det, även om det blir en engångskostnad för ansl.
Läste i de nya reglerna från Boverket som ska komma 1/7. Om det nu är helt bestämt? Och där står följande:
"Installerad eleffekt för värme och tappvarmvatten får högst uppgå till 50 % av det effektbehov som behövs vid dimensionerande vinterutetemperatur för en motsvarande byggnad som inte är elvärmd."
Så där försvinner ju vanlig FVP, det måste ju innebära stora förändringar för alla husföretag som har dessa som standard. Däremot bör väl Comfortzone fungera bra (och 5kW borde väl räcka i såna fall, eller?).
Dessutom såg jag att om man har elvärme så är U-värdena lägre, t.ex. 1.1 för fönster vilket ju inte vanliga energifönster klarar. Så man måste köpa extra effektiva fönster... Däremot så gäller inte detta om man t.ex. har fjärrvärme utan där räcker t.ex. 1.3 för fönster. Så det kanske man ska ta med i beräkningen? Eller det kanske ändå är värt att ha extra energieffektiva fönster?
Men Comfortzone + fjärrvärme låter ju som ett väldigt dyrt alternativ... FTX-ventilationen går på 20000:-, eller?
"Installerad eleffekt för värme och tappvarmvatten får högst uppgå till 50 % av det effektbehov som behövs vid dimensionerande vinterutetemperatur för en motsvarande byggnad som inte är elvärmd."
Så där försvinner ju vanlig FVP, det måste ju innebära stora förändringar för alla husföretag som har dessa som standard. Däremot bör väl Comfortzone fungera bra (och 5kW borde väl räcka i såna fall, eller?).
Dessutom såg jag att om man har elvärme så är U-värdena lägre, t.ex. 1.1 för fönster vilket ju inte vanliga energifönster klarar. Så man måste köpa extra effektiva fönster... Däremot så gäller inte detta om man t.ex. har fjärrvärme utan där räcker t.ex. 1.3 för fönster. Så det kanske man ska ta med i beräkningen? Eller det kanske ändå är värt att ha extra energieffektiva fönster?
Men Comfortzone + fjärrvärme låter ju som ett väldigt dyrt alternativ... FTX-ventilationen går på 20000:-, eller?
Priset för ett FTX-system varierar förstås mycket med hur stort huset är och hur det ser ut, men 20000 kr räcker sällan. I vårt fall kostade det nästan 30000 kr för material, projektering och injustering. Installationen gjorde jag själv.
Ok, det var ganska mycket då... Hur mycket besparing kan man räkna med att göra om man installerar FTX?arny skrev:
Klicka här för att svara