11 374 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Fjärrvärme, byta ut utegivare och montera rumsgivare, hur ställer jag in denna?
Termostaterna ska du ha kvar men under tiden du justerar in kurvan helt öppna. När det är klart använder du termostaterna för att tex ställa ner temp i vissa rum eller begränsa där det naturligt blir för varmt.
Med fjärrvärme finns inte någon vinst att hålla dem öppna som den lilla verkningsgradsökning det ger vid VP-drift.
Med fjärrvärme finns inte någon vinst att hålla dem öppna som den lilla verkningsgradsökning det ger vid VP-drift.
Hej !Grillen skrev:
Använd både ute- och rumsgivare tillsammans, annars tappar du bl.a funktionen för sommarstopp (5179) om utegivaren tas bort.
5020 Optimering Baserad på UTE skall ändras till RUM om du vill ha påverkan från rumstempen.
Sedan kam man med fördel trimma in regleringen för rum med 3015, 3182 och 3183, sid 16-17 i manualen för att få för huset rätt pådrag och avdrag vid en avvikelse.
Att använda en returgivare tycker jag är rätt meningslöst och kan som bäst förstöra om man vill ställa en lägre temperatur där än vad husets värmesystem är dimensionerat för.
Hejsan !Grillen skrev:
Det är just själva justeringen av kurvan som jag inte förstår hur jag ska göra. Är det någon som har en danfoss som kan filma eller ge en liten utförlig beskrivning av hur man justerar och vilka värden?
Samt knäcken bör den ställas upp eller ned i temp?
Termostaterna ska alltså bort helt eller öppnas fullt med innegivaren på plats? Finns det inte risk då att vissa rum blir varma med några kalla/kallare?
Till att börja med så tycker jag inte du ska bekymra dig om "knäcken" utan fokusera på att hitta en för ditt hus lämplig kurva (2175) sid 12-13.
Vilken kurva är svårt att säga då det beror på typ av hus, var i landet och värmesystem, kanske kurva 0,6 - 1,0 passar för radiatorer och är det golvvärme direkt mot fjärrvärmecentralen kanske kurva
0,3 - 0,4 är mer lämplig, se dessa kurvor på sid 13 så ser du hur hög framledningstemp den vill köra ut i förhållande till utetemperaturen.
Grejen med att komplettera med en rumsgivare är att regulatorn förskjuter detta tempvärde på kurvan uppåt om det är för kallt inne eller nedåt om det är för varmt och hur kraftigt åt respektive håll
ställer man in med 3015, 3182 och 3183, sid 16-17 i manualen.
Inställningar kommer man till genom att vara på raden temperatur i displayen och där hålla in nerpilen i nån sekund tills man ser 1000 datum/tid, sedan pilar man ner till den "mapp" man vill in i. I detta fallet 2000, sedan trycker man i sig i den mappen med enterknappen, pila ner till 2175.
ECL sparar själv så det är inget du behöver göra men vill du tillbaka så håller du in enterknappen bara.
Det ringde en kille från Gävle Energi i fredags då jag försökt få svar från dom om varför min förbrukning kan vara så oerhört hög jämnfört med övriga. Så vi bokade in en tid imorgon så han går igenom alla inställningar och sånt och kollar om det är något fel.
Däremot är det ganska komiskt att jag mailade dom om detta 5 augusti, och från 3 augusti så är min förbrukning mer än halverad, -58% på fjärrvärmen och -54% på elförbrukningen. Och detta utan att jag gjort något! Vet inte om dom har haft något skumt i sitt system som dom ändrat eller om det bara är en ren tillfällighet att min förbrukning mer än halveras när jag kontaktar dom om det.
Ska bli intressant att höra vad han säger imorgon, då har han även tagit ut listor/statistik med förbrukning 3 år bakåt i tiden vilket även jag har tittat på men bara kunnat se 2 år bakåt och där är förbrukningen som sagt oroväckande hög fram till 3e augusti i år.
T e x juni/juli var 134% högre än 2021 och då var 2021 och tidigare år riktigt höga dom också, så som sagt skumt att allt bara "halveras" helt plötsligt..
Däremot är det ganska komiskt att jag mailade dom om detta 5 augusti, och från 3 augusti så är min förbrukning mer än halverad, -58% på fjärrvärmen och -54% på elförbrukningen. Och detta utan att jag gjort något! Vet inte om dom har haft något skumt i sitt system som dom ändrat eller om det bara är en ren tillfällighet att min förbrukning mer än halveras när jag kontaktar dom om det.
Ska bli intressant att höra vad han säger imorgon, då har han även tagit ut listor/statistik med förbrukning 3 år bakåt i tiden vilket även jag har tittat på men bara kunnat se 2 år bakåt och där är förbrukningen som sagt oroväckande hög fram till 3e augusti i år.
T e x juni/juli var 134% högre än 2021 och då var 2021 och tidigare år riktigt höga dom också, så som sagt skumt att allt bara "halveras" helt plötsligt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick du någon hjälp och vad var i så fall justeringarna som gjordes?Grillen skrev:
Det ringde en kille från Gävle Energi i fredags då jag försökt få svar från dom om varför min förbrukning kan vara så oerhört hög jämnfört med övriga. Så vi bokade in en tid imorgon så han går igenom alla inställningar och sånt och kollar om det är något fel.
[bild] [bild][bild]
Klicka här för att svara