Hej.
Har byggt till sommarstuga. I nybygget har jag 3-faselement som jag vill fjärrstyra med att kunna stänga av och sätta på med en app. I gamla delen har jag elelement som jag styr med ontech, som jag satt in i stickkontakten.
Jag undrar hur jag ska kunna styra mina 3-faselement? Har inget bredband, fiber eller så. Finns det något som motsvara ontech för 3-fas eller hur ska jag göra?

Du behöver en kontaktor (ett stort relä) som du låter ontechen styra.

• Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Du behöver en kontaktor (ett stort relä) som du låter ontechen styra.
Har du någon bild på hur den ser ut eller länk?

L LinaOlsson skrev:
Har du någon bild på hur den ser ut eller länk?
Det är inget du kan ge dig på själv. Förklara för en elektriker vad du vill göra så fixar han/hon det utan problem. Kontaktorn måste kopplas in i centralen om det är mer än 1 element du vill styra.

• Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Det är inget du kan ge dig på själv. Förklara för en elektriker vad du vill göra så fixar han/hon det utan problem. Kontaktorn måste kopplas in i centralen om det är mer än 1 element du vill styra.
Ok. Då ska jag höra med elektrikern

A Alexn72 skrev:
[länk]
Är elementet fast anslutet så blir det bäst med den i centralen.
Är den på sladd så kan man sätta den utanför centralen och styra direkt från din befintliga lösning
Ok. Ska fråga elektrikern

En del element har ingång för extern styrning, googla typbeteckningen på elementet om finns någon.

• Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
P Plutus skrev:
En del element har ingång för extern styrning, googla typbeteckningen på elementet om finns någon.
Det får jag kolla

Det finns som sagts ovan GSM styrda brytare att sätta i normcentraler.
Hittade ingen trepolig när jag sökte lite snabbt, men annars kan man ta en enpolig och sätta ett relä vid sidan om.

• Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.