4 360 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Fjällpanel - Skrapa eller byta ut.
Putsat garage med träsarg upptill. Förra året bytte jag på sydvästsidan, nu är det dags för nord, den är betydligt bättre. Men att skrapa är ju ganska drygt ändå, funderar på om man skulle byta här också för att slippa skrapa... lite bekvämare att måla innan det sitter uppe också. Finns det nån som forskat eller i vart fall filosoferat över vad som är drygast?
Färgen sitter normalhårt. Nån har målat över oljefärg med latex, så det övre bubblar loss ganska lätt med värmepistol, det undre sitter hårdare men är ganska tunt. En bräda måste bytas (rutten) men resten ser OK ut.
Färgen sitter normalhårt. Nån har målat över oljefärg med latex, så det övre bubblar loss ganska lätt med värmepistol, det undre sitter hårdare men är ganska tunt. En bräda måste bytas (rutten) men resten ser OK ut.
Nu har jag provat. Jag har testat både med värmepistol och Lackfräs. Det klart enklaste är att byta ut brädorna, jag drog ut spikarna med spikutdragare. Kofot kanske går snabbare men med utdragare skadar jag inte vindskivan som sitter under. Fjällpanel kräver ju förhållandevis lite spik, så det är lättare att ta bort än annan panel.
Ett alternativ till att byta helt är att ta av brädorna och hyvla bort färgen med rikt- och planhyveln. Lite meckigt eftersom brädorna inte är plana, man måste lägga 2 på varandra innan man matar in i hyveln och klämma ihop dom ordentligt så det inte glider isär. Det funkar inte om man ska måla med "plastfärg" men till linoljefärg går det bra med hyvlad fasad.
Ett alternativ till att byta helt är att ta av brädorna och hyvla bort färgen med rikt- och planhyveln. Lite meckigt eftersom brädorna inte är plana, man måste lägga 2 på varandra innan man matar in i hyveln och klämma ihop dom ordentligt så det inte glider isär. Det funkar inte om man ska måla med "plastfärg" men till linoljefärg går det bra med hyvlad fasad.
Produkter som diskuteras: "spikutdragare"
Spikutdragare
Spikutdragare är praktiska verktyg när det kommer till att ta bort spikar. De ger användaren ett starkt grepp och en tillräcklig hävstångseffekt för att göra uppgiften enkel. Vi har ett varierat utbud av spikutdragare för att passa alla
Läs mer
Klicka här för att svara