Jag ska snart skruva upp ett 20-tal gipsskivor i ett tak och undrar ifall någon har testat att använda julas "Fixeringssats för gipsskivor" ?
Artikelnummer 120021:
http://www.jula.se/fixeringssats-for-gipsskivor-120021
Det verkar smidigt, men jag är lite osäker på glipan som blir mellan skivorna, och hur "vågrätt" man måste ha skivan för att lyckas skjuta in den i hållarna, ifall man måste ha den helt i press mot glesen så blir det ju tungt som tusan skjuta in skivan.
En skivlyft är tyvärr inget alternativ på grund av hur golven ser ut, och golven ska inte fixas förrän tidigast om ett par år.
Självklart är dom slut i lager på Jula i Kristianstad, så jag kan inte titta på dom själv, men ifall någon kan rekommendera dom så tänkte jag köra förbi Malmö på Lördag (jag ska ändå halvvägs dit i ett annat ärende)
Artikelnummer 120021:
http://www.jula.se/fixeringssats-for-gipsskivor-120021
Det verkar smidigt, men jag är lite osäker på glipan som blir mellan skivorna, och hur "vågrätt" man måste ha skivan för att lyckas skjuta in den i hållarna, ifall man måste ha den helt i press mot glesen så blir det ju tungt som tusan skjuta in skivan.
En skivlyft är tyvärr inget alternativ på grund av hur golven ser ut, och golven ska inte fixas förrän tidigast om ett par år.
Självklart är dom slut i lager på Jula i Kristianstad, så jag kan inte titta på dom själv, men ifall någon kan rekommendera dom så tänkte jag köra förbi Malmö på Lördag (jag ska ändå halvvägs dit i ett annat ärende)
En sån teleskoparm då? Jag köpte en sån (jula eller biltema) drog på en 60x60plyfa för att lättare fixera skivan i taket.
Ledsen jag inte kan specifiera mig ordentligt, men du kanske förstår vad jag menar ändå?
Ledsen jag inte kan specifiera mig ordentligt, men du kanske förstår vad jag menar ändå?
En teleskopstötta?Kattvovven skrev:
Jag har lite svårt att se framför mig hur jag ska kunna lägga dit en 2400*1200mm/25kg gipsskiva på den när den är utdragen så pass långt så den når hela vägen upp, och sedan går den ju inte att justera speciellt många cm i sidled när den väl är uppe..
Jag har en 3m lång stötta redan (en blå, likadan som säljs på biltema/jula), men den måste jag dra ut till ca 2m längd för att nå upp till 2.5m eftersom "snabb-tvings-delen" bara är 50-60cm.
Jag lyckades, minns att det var lite meckigt, helt klart, men det gick betydligt bättre än "kasta upp skivan med två armar, håll fast med en, skruva fast skivan medans du hållar fast skivan och utan att automataren hänger sig". 
Bara ett förslag.
Tog en bild på hur jag byggde om min. Blev bättre efter iallafall.
Bara ett förslag.
Tog en bild på hur jag byggde om min. Blev bättre efter iallafall.
Jo men du hade ju hjälp av minst 2 katter, så det är klart det gick lätt dåKattvovven skrev:
Jag får nog köpa den där fixeringssatsen och testa, om inte annat så kan jag använda fixeringssatsen för att få upp skivan, och sedan hålla fast den med stöttan.
Känns inte som Julas lite är så bra. Antar att fäster à enbart sätta på ena långsida. Så man kan trä in skivan och man slipper skarven mot tidigare monterad skiva. Men känns det inte som om man kommer knäcka ett par skivor? De är ju inte starka i liggandes läge.
Varför kan du inte ha en skivlyft? Är det bara bjälkar?
Varför kan du inte ha en skivlyft? Är det bara bjälkar?
Styrkan i skivan tror jag inte är några problem.
Anledningen till att jag inte kan ha skivlyft är att golvet är väldigt ojämt (med ett par betong-socklar som sticker upp 20cm)
Dessa ska bilas bort, men inte förrän om tidigast ett par veckor.
Det är möjligt jag kan få upp hälften av skivorna med en skivlyft, men då återstår ändå hälften, och eftersom jag måste hitta på någon lösning till den hälften, så kan jag lika gärna använda samma lösning på första hälften..
Anledningen till att jag inte kan ha skivlyft är att golvet är väldigt ojämt (med ett par betong-socklar som sticker upp 20cm)
Dessa ska bilas bort, men inte förrän om tidigast ett par veckor.
Det är möjligt jag kan få upp hälften av skivorna med en skivlyft, men då återstår ändå hälften, och eftersom jag måste hitta på någon lösning till den hälften, så kan jag lika gärna använda samma lösning på första hälften..
Jag har funderat på att bara skruva upp lite tillbockade 45*100mm hålplattor, men eftersom det finns en färdig lösning för 129:- så tänkte jag det kunde vara värt ett försök.
Tyvärr såg jag precis att dom inte finns i lager i Malmö heller (dom fanns igår), så det verkar kört i vilket fall som helst
Tyvärr såg jag precis att dom inte finns i lager i Malmö heller (dom fanns igår), så det verkar kört i vilket fall som helst
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Jaha, där ser man, det finns färdiga grejer att köpa 
Jag uppfann motsvarande lösning själv förra året när jag monterade takgips. Några enkla små träbitar att skruva upp i taket är ju allt som behövs, funkar skitsmidigt. Finns verkligen ingen anledning att köpa för över en hundring, än mindre åka långt för.
Jag uppfann motsvarande lösning själv förra året när jag monterade takgips. Några enkla små träbitar att skruva upp i taket är ju allt som behövs, funkar skitsmidigt. Finns verkligen ingen anledning att köpa för över en hundring, än mindre åka långt för.
Det lutar år att jag bockar till lite plattjärn eller något liknande.thomasx skrev:Jaha, där ser man, det finns färdiga grejer att köpa
Ingen som kan hjälpa dej några timmar istället?
Tyvärr så blir det inte "några timmar", utan jag kommer behöva sätta upp skivor vid kanske 5-6 olika tillfällen, och grannen som kan hjälpa till är iväg och arbetar hela veckorna, så jag behöver hitta på något så jag kan få upp dom själv.Enk Projektet skrev:
Skruva en kort plyfaremsa (30 cm) på en kort bit glespanel (25cm), låt plyfaremsan sticka u 5cm.
Förborra 2 hål genom paketet, skruva upp dessa på varsin glespanel, lyft upp skivan in i dessa.
Skruva fast skivan.
Spillbitarna eldar du upp i kaminen när du är klar.
Inget behov av att köpa en klamma i onödan, som skall förvaras.
Förborra 2 hål genom paketet, skruva upp dessa på varsin glespanel, lyft upp skivan in i dessa.
Skruva fast skivan.
Spillbitarna eldar du upp i kaminen när du är klar.
Inget behov av att köpa en klamma i onödan, som skall förvaras.